
10 lietas, ko daudzi pārprot par zemu degvielas patēriņu
Daudzi autovadītāji uzskata ekonomisku braukšanu par prioritāti. Internetā viegli atrodami dažādi padomi, kas paredzēti naudas ietaupīšanai, bet diemžēl, vairāki padomi patiesībā ir nepareizi. Autovadītājs domājot, ka taupa degvielu, patiesībā brauks tā, ka degvielas patēriņš palielināsies. Lūk, 10 lietas, ko daudzi pārprot par zemu degvielas patēriņu.
Ekonomiska braukšana – mīti
-
Mīts: Augstākas kvalitātes degviela tiek patērēta mazāk
Degvielas kompānijas pavada daudz laika, mēģinot izdomāt pievilcīgus augstākas kvalitātes degvielas nosaukumus. Tajā pašā laikā, viņi nevar garantēt, ka izmantojot 98 degvielu vai augstākas kvalitātes dīzeli, tava automašīna kļūs jaudīgāka un degvielas patēriņš samazināsies. Tu vari būt drošs tikai par to, ka samaksāsi vairāk naudas par to pašu degvielas daudzumu. Augstākas kvalitātes degviela parasti ir par vairākiem centiem dārgāka, kā parastā alternatīva. Piemēram, uzpildot 60-litru benzīna bāku, tu iztērēsi vismaz 5 EUR vairāk.
Ja vēlies izmantot augstākas kvalitātes degvielu, vispirms noskaidro kādu degvielu iesaka automašīnas ražotājs. Ja viņi iesaka augstākas kvalitātes degvielu, tad tev to vajadzētu lietot. Ja viņi to neiesaka (ja šādu ieteikumu nevar atrast automašīnas instrukcijā), tad visekonomiskāk tomēr būs pieturēties pie parastās degvielas.
-
Mīts: Automātiskā ātrumkārba neļauj braukt ekonomiskāk
Pat ja automātiskā ātrumkārba agrāk nozīmēja augstāku degvielas patēriņu, tehnoloģijas turpina attīstīties. Vecākas automašīnas ar automātisko kārbu iespējams patērēs vairāk degvielas, taču jaunāku gadu modeļi kļūst aiz vien ekonomiskāki, līdz ar to jau pavisam drīz starp dažādām ātrumkārbām vairs nebūs nekādas atšķirības.
-
Mīts: Mazāks motors – lielāks ietaupījums
Šis mīts ir balstīts uz motora samazināšanas metodi, kas ir ļoti populāra starp dažādiem automašīnu speciālistiem. Īsumā motora samazināšana nozīmē konkrētā motora tilpuma samazināšanu, lai samazinātu degvielas patēriņu, vienlaicīgi kompensējot dzinēja jaudu ar citiem risinājumiem (modernās injekcijas sistēmas vai turbīnas). Teorētiski, šādām automašīnām vajadzētu patērēt mazāk degvielas. Taču vērts atcerēties to, ka ne visi eksperimenti ar motora samazināšanu ir veiksmīgi. Daži risinājumi nespēja radīt nepieciešamo jaudu un, lai gan degvielas patēriņš tika samazināts, remonti šādām automašīnām ir daudz dārgāki (un arī biežāk nepieciešami).
-
Mīts: Tukšgaita samazina automašīnas degvielas patēriņu
Pretēji populārajam uzskatam, tukšgaita tomēr patērē degvielu. Kad motors atrodas tukšgaitā, tas tik un tā patērē konkrētu degvielas daudzumu. Degvielas padeve tiek apstādināta brīdī, kad tu maini pārnesumu, bet neuzņem ātrumu – tieši šis process ļauj ietaupīt degvielu bremzējot ar motoru, kad priekšā redzi sarkano luksofora gaismu, nevis braukšana tukšgaitā.
-
Mīts: Uzņem ātrumu lēnāk, lai ietaupītu degvielu
Kad brauc, tev vajadzētu uzņemt ātrumu cik ātri vien iespējams, taču darot to vienmērīgi. Nav ieteicams spiest gāzes pedāli grīdā līdz galam. Tāpat arī nav ieteicams uzņemt ātrumu pārāk lēnu (ilgi turot gāzes pedāli tikai nedaudz nospiestu). Vislabāk ir nospiest gāzes pedāli aptuveni līdz vidum, lai automašīnas paātrinājums neaizņem pārāk daudz laika, bet reizē arī netiek pārspīlēts.
-
Mīts: Ekonomiska braukšana nozīmē braukt lēnāk
Šis mīts ir vienkārši nepareizs. Ekonomiska braukšana nozīmē uzturēt optimālu motora ātrumu. Lielākā daļa benzīna motoru strādā optimāli tieši starp 2000 – 3000 apgriezieniem; dīzeļa motoriem tie ir 1500 – 2000 apgriezieni. Taču automašīnām šie optimālie apgriezienu intervāli var atšķirties, it īpaši dīzeļa automašīnām, tāpēc vislabāk ieteicams izlasīt automašīnas instrukciju. Tajā būs minēts ekonomiskākais intervāls.
-
Mīts: Jo lēnāk, jo lētāk
Diemžēl arī šis mīts ir nepareizs. Degvielas patēriņš patiešām ir saistīts ar ātrumu, bet tas viss ir atkarīgs no automašīnas motora specifikas. Tipiskai ģimenes automašīnai degvielas patēriņš ir viszemākais braucot ar lielāko ātrumkārbas pārnesumu ar aptuveni 80-90 km/h lielu ātrumu.
-
Mīts: Automašīnai novecojot, tās degvielas patēriņš palielinās
Tā ir taisnība, ka automašīnām, kuras ražotas pirms vairākiem gadiem, degvielas patēriņš ir augstāks nekā jaunākām automašīnām. Taču degvielas patēriņš nemainās, automašīnai paliekot vecākai. Ja pamanāt, ka degvielas patēriņš ir palielinājies, jums vajadzētu savu automašīnu aizvest pārbaudīt uz servisu. Visticamāk iemesls ir kāda nolietojusies detaļa vai citas apkopes problēmas.
-
Mīts: Automašīnu ieteicams uzsildīt, pirms tiek uzsākta braukšana
Kā iepriekš minējām, motora darbināšana tukšgaitā arī nozīmē degvielas patēriņu, tāpēc jūs vienkārši lieki tērēsiet degvielu. Papildus tam, jaunākas automašīnas patiesībā uzsilst labāk tieši braucot. Taču ir viens priekšnosacījums – sākumā nevajadzētu uzņemt ātrumu pārāk ātri un vajadzētu izvairīties no lielu apgriezienu sasniegšanas. Pagaidi, lai motors uzsilst un tad aktīvāk izmanto gāzes pedāli.
-
Mīts: Start-stop (automātiskas uzsākšanas) sistēma palielina degvielas patēriņu
Patiesībā start-stop sistēma ļauj ietaupīt naudu, jo tā ļauj neizmantot motoru, kad tas nav nepieciešams. Diemžēl, šī sistēma vairāk nolieto ģeneratoru un starteri. Izmanto šo sistēmu uzmanīgi.
Ekonomiska braukšana – fakti
-
Fakts: Tev vajadzētu fokusēties uz vienmērīgu braukšanu
Šī ir patiesība: vienmērīga braukšana ir ekonomiskāka braukšana. Tieši paātrinājuma brīdī degvielas patēriņš palielinās. Tu nespēsi ietaupīt naudu, ja brauksi agresīvi un nevienmērīgi, izmantojot pēkšņu paātrinājumu un bremzēšanu. Ekonomiska braukšana nozīmē nepieciešamā ātruma sasniegšanu vienmērīgā, bet ne pārāk lēnā, veidā, domājot vairākus metrus uz priekšu, lai efektīvi izmantotu gāzi un bremzes.
-
Fakts: Riepu gaisa spiediens ir atslēga
Ja gaisa spiediens riepās ir zems, automašīna patērēs vairāk degvielas. Ja tas būs pārāk augsts, automašīnas riepas pārāk ātri nolietosies. Ekonomiskas braukšanas pamatā ir arī pareiza gaisa spiediena uzturēšana riepās (kā norādīts automašīnas instrukcijā).
-
Fakts: Tev nav visur jābrauc
Šis fakts iespējams izklausās banāli, bet vairāki autovadītāji brauc ar automašīnu tikai tāpēc, ka viņi pie tā ir pieraduši. Ja tu izpētīsi rīta satiksmi, tu pamanīsi, ka vairāki cilvēki brauc vieni paši, no viena kvartāla uz vienu darba vietu. Ja viņi izmantotu vienu automašīnu un kopā dotos uz darbu un atpakaļ, tas būtu daudz lētāk visiem. Reizēm atstājot savu automašīnu garāžā, tu vari ietaupīt gan laiku, gan naudu. Publiskais transports dažādos gadījumos arī var būt ātrāks un lētāks kā braukšana ar automašīnu. Siltākā laikā lieliska alternatīva ir arī velosipēds. Tas palīdzēs ne tikai ietaupīt naudu, bet arī padarīs tavu dzīvesveidu aktīvāku.
Ja tava darba specifika neļauj atteikties no regulāras braukšanas, mēģini savu auto neizmantot brīvajā laikā. Vienalga, vai dodies uz ģimenes saietu, vai kādu citu pasākumu – sazinies ar pārējiem draugiem un dodaties kopā. Nedēļas nogalē labāk dodies ar ģimeni izbraucienā ar riteņiem vai kādā jaukā pastaigā, tā vietā, lai brauktu ar automašīnu uz kādu lielāku iepirkšanās centru. Ziemā, pastaigājies pa parku vai mežu. Cilvēkiem šīs aktivitātes tomēr patīk!