
Silts dibens – 18 eiro mēnesī? Kā auto ražotāji cer noturēt klientu
Kad dažādu globālu tendenču un iemeslu dēļ visā pasaulē dzīves dārdzība daudzviet iet tikai uz augšu, tajā skaitā arī Latvijā (uff… gada inflācija jeb patēriņa cenu pieaugums gada laikā joprojām krietni pāri par 20%…), cilvēki daudz vairāk lūkojas savos maciņos un cenšas ietaupīt uz it visa. Saprotams, ka no tā cieš pakalpojumu sniedzēji un ražotāji. Auto ražotāji nav izņēmums. Arī tā meklē iespējas, lai noturētu klientu ilgtermiņā vai pat uz mūžu, kā arī kalkulē dažādas iespējas, lai tik dabūtu no patērētāja maksimāli daudz izdevīguma. Jaunā tendence – auto abonēšanas pakalpojums. Kas tas ir?
Kāpēc nepaņemt naudu par to, kas klientam pienāktos bez maksas?
Tā sauktais abonēšanas pakalpojums mums pieejams visapkārt. Mēs nekurnot maksājam par tiesībām izmantot internetu, lai gan tas jebkurā gadījumā virmo gaisā tieši mūsu deguna galā un arī mūsu viedās ierīces ir aprīkotas ar visu nepieciešamo, lai internets būtu pieejams teju jebkur.
Mēs varam iegādāties dārgu tualetes podu ar ūdens noskalošanas sistēmu, taču tā nestrādās, ja nemaksāsim ikmēneša abonēšanas maksu par ūdens pakalpojuma izmantošanu.
Tas, ka tev ir televizors, vēl nepavisam nenozīmē, ka bez abonēšanas maksas tu tajā kaut ko varēsi vispār ieraudzīt.
Tad kāpēc, lai auto industrija paliktu “jaņos” un atteiktos no papildus ienākumiem? Pagaidām nelieliem, taču drīz tas varētu pāraugt prāvā biznesā, kas var atstāt ietekmi arī uz jūsu maciņu.
Jautājums arī aktuāls: cik patērētājs būs pacietīgs, pakļaujoties autoražotāju industrijas spiedienam? Cik tālu būs gatavi iet autoražotāji. Tas, ka šāda tendence attīstīsies, ir neizbēgami, un tā jau faktiski ir sākusi uzņemt apgriezienus.
Silts dibens par 18 eiro mēnesī?
Ne tik sen pasauli pāršalca ziņa, ka BMW koncerns ieviesis abonēšanas maksu par dažām automobiļa aprīkošanas opcijām. Šajā gadījumā šāds pakalpojums tiek piedāvāts Dienvidkorejas turīgajiem klientiem. Piemēram, par tādu elementāru un būtībā pašsaprotamu lietu kā sēdekļa apsildi. Viens mēnesis ar siltu dibenu BMW īpašniekam izmaksātu 18 eiro.
Un tas ir situācijā, kad jau tā esi jūtami pārmaksājis par to, lai jaunajā automobilī būtu uzstādīta apsildes sistēma priekšējos sēdekļos. Ja ielūkojamies papildu opcijas sarakstā, tad šādi sildelementi paģērēs vairākus simtus eiro, ja vien šādu ekstru neparedz izvēlētā komplektācija.
Kā darbojas abonēšanas pakalpojums?
Tā ir gaužām vienkārša. Vispirms mēs samaksājam bargu naudu par Premium klases automobili. Darām to galvenokārt tāpēc, lai automobilī izjustu īpašu komfortu, ko nespēj sniegt vienkāršas klases braucamrīks. Un tad katru mēnesi maksājam par to, lai šīs Premium klases ekstras izbaudītu, jo pretējā gadījumā sēdekļa sildelementi paliks ledaini auksti un pret mūsu nosalušo dibenu – vienaldzīgi.
Ja runājam par konkrēto izmēģinājumu BMW koncerna gadījumā, tad sēdekļa apsildi var abonēt uz mēnesi, gadu vai pat visu mūžu, samaksājot uzreiz 406 eiro… Tiesa, nav gan gluži skaidrs, kas notiek ar šādu “mūža abonementu”, ja auto nomaina saimnieku.
Šādi visnotaļ veiksmīgi pagaidām iecerēts pārdot turīgiem cilvēkiem komforta opcijas. Jau minētie apsildāmie sēdekļi, sildošā stūre (par 10 eiro mēnesī vai 222 eiro pastāvīgai sildīšanai) vai iespēja pievienot multimediju centram savu viedtālruni (305 eiro beztermiņā). Īsi sakot, kur vien iespējams, būs centieni “nokāst” papildu eiro kur vien iespējams.
Maksā tikai par to, ko izmanto
Paši auto ražotāji to pozicionē kā rūpes par savu klientu labklājību. Kāpēc gan autobraucējam jāmaksā par to, ko ikdienā nemaz varbūt pat neizmanto?
Amerikas auto asociācija ne tik sen veikusi aptauju, kas liecina, ka vidusmēra autobraucējs izmanto vien 26% no visa tā, ko automobilis spēj sniegt. Tajā skaitā ir panorāmas jumta lūkas, apsildāmie vai ventilējamie sēdekļi, gaisa kondicionēšanas sistēmas un daudz cita.
Tiesa gan, automobiļa cenas izteiksmē šīs rūpes īpaši neizpaužas, jo automobili ar neizmantotajām opcijām mēs nevaram iegādāties par bāzes versijas cenu. Grozies, kā gribi, bet par daudzām lietām nu nāksies maksāt divreiz!
Bez Ilona Maska te neiztikt
Lai arī BMW koncerns ar abonēšanas maksas ieviešanu ir tas, kas sacēla vētru auto industrijas zupas bļodā, pamatlicējs šim biznesam ir neviens cits, kā bēdīgi slavenais Ilons Masks. Viņš abonēšanas naudu ieviesa pagaidām nekam nederīgajai autopilota sistēmas Tesla modeļos.
Šobrīd konkrētos reģionos abonēšanas maksu par dažādām opcijām ieviesuši vismaz pieci “lepnā” gala auto ražotāji – jau minētais BMW un Tesla, kā arī Audi, Cadillac un Porsche.
Pagaidām papildus samaksa tiek prasīta par nebūtiskām lietām – multimedija balss vadību, dažu labu elektronisko asistentu izmantošanu, iespēju savienot auto ar viedtālruni, kā arī apsildi, salona apgaismes pozīcijām, kā arī vēl dažādas komforta un dizaina lietiņas.
Jaunas ēras sākums: auto ar tarifa plāniem
Savukārt auto nozares analītiķi uzskata, ka tas ir tikai jaunas ēras sākums un ne tik tālā nākotnē autobraucējam vairs nenāksies izvēlēties starp dažādiem aprīkojuma līmeņiem. Viss iespējamais un neiespējamais jau būs iebūvēts transportlīdzeklī, padarot to dārgāku, taču aprīkojuma vietā autobraucējs izvēlēsies abonēšanas tarifa plānus un pakalpojuma pakotnes.
Tāpat nozares speciālisti uzskata, ka, lēnām pārejot uz iespēju abonementiem, ļoti precīzi nāksies nodefinēt atšķirību starp komforta un drošības aprīkojumu. Nebūtu pieļaujams, ka automobilim tiek atslēgta ABS bremžu sistēma vai aklo zonu uztvērējs, ja autobraucējs nav pagarinājis abonementu.
“Manuprāt, stimuls tiešām ir skaidrs: auto kompānijas vēlas, lai jūs būtu klients uz mūžu,” saka Aira Reingolda, ASV Nacionālās patērētāju advokātu asociācijas izpilddirektore. “Jo vairāk viņi spēs uzturēt šīs attiecības ar tevi, tev nāksies viņiem arvien vairāk kaut ko maksāt.”
Vai jums patika raksts? Iespējams, jums ir kādi jautājumi vai komentāri? Mēs aicinām jūs dalīties savā viedoklī un izteikties zem raksta. Kā arī atcerieties – vienmēr pirms iegādāties automašīnu, motociklu vai pat piekabi – pārbaudi tā vēsturi ar autoDNA pēc VIN numura. VIN pārbaude ir viena no svarīgākajām lietām, kas ir jāizdara, pirms pieņemt lēmumu par lietotas automašīnas iegādi. autoDNA ar transportlīdzekļa vēstures atskaiti palīdzēs Jums pieņemt informētu lēmumu.