autoDNA iesaka
Audi A4

Latvijas auto īpašnieku vidū ir ievērojami augusi lojalitāte

22 jūnija 2018

Saskaņā ar Kantar Emor un Kantar TNS veikto aptauju “Auto zīmolu veselības indekss”, cilvēki Latvijā, Igaunijā un Lietuvā automašīnu markas vērtē diezgan līdzīgi un zīmolu topā dominē – Volkswagen, Toyota un Audi. Sasvukārt autoDNA pārbaudīto auto vidū līderpozīciju ieņem BMW.

Izvēloties nākamo auto, iedzīvotāji visbiežāk svārstās starp divu zīmolu automašīnām. Pēdējos gados ievērojami pieaugusi pircēju uzticība konkrētam auto zīmolam – divas trešdaļas respondentu kā nākamo apsver izvēlēties tādas pašas markas auto, kāds viņiem ir patlaban.

Pirms 10 gadiem, jautājot cilvēkiem, kas būs viņu nākamais auto, visbiežāk tika nosauktas vācu premium klases automašīnu markas. Tagad galvenie favorīti tiek izvēlēti nedaudz pragmatiskāk – līderpozīcijās visās Baltijas valstīs ir Volkswagen un Toyota. Kad Latvijas automobiļu īpašniekiem tika vaicāts, kurus auto zīmolus viņi visticamāk izvēlēsies, ņemot vērā savas vajadzības un dzīvesveidu, trešdaļa no aptaujātajiem minēja Volkswagen, bet ceturtā daļa – Toyota un Audi.

Mazinās interese par vairākiem Japāņu auto zīmoliem

Minētās auto markas laika gaitā spējušas iegūt augstas pozīcijas patērētāju vērtējumā, tomēr ir vēl daudz citu zīmolu, kuri pielikuši nopietnas pūles, lai atrastu ceļu uz auto pircēju sirdīm. Ievērojamu sniegumu Latvijas tirgū ir parādījusi Škoda. Ja 2005. gadā šo marku pieminēja tikai 1% aptaujāto, tad šogad – jau 11% respondentu, portālu autoDNA informē Kantar pārstāvji.

Attiecībā uz premium zīmoliem, auto pircēji atzinīgi novērtējuši Volvo jaunos modeļus, un šis zīmols pakāpies topos visās Baltijas valstīs. Turpretī daudzas japāņu markas, piemēram, Honda, Mazda un Mitsubishi, uzrāda negatīvu tendenci, jo pēdējā desmitgadē ir trīskārt vai pat uz pusi samazinājies to cienītāju skaits. Šo zīmolu galvenā problēma ir mazāka jauno modeļu izvēle tirgū.

Toyota Corolla

Toyota Corolla

“Šīs tūkstošgades sākumā automašīnu pircēji Baltijas valstīs bija nedaudz atvērtāki dažādiem zīmoliem un eksperimentēja vairāk nekā šobrīd,” norāda Kantar Emor vadošā pētniece Trīnu Ojala. “Kopš tā laika būtiski palielinājusies auto īpašnieku lojalitāte – divas trešdaļas respondentu kā nākamo apsver izvēlēties tādas pašas markas auto, kāds viņiem ir patlaban.

Visvairāk novērtējam Audi, bet interesējamies par BMW

Respondenti tika aicināti novērtēt arī auto zīmolu reputāciju skalā no viens līdz desmit, ņemot vērā 14 dažādus aspektus. Rezultāti parāda līdzīgas pozīcijas automašīnu markām visās Baltijas valstīs, vienlaikus arī ilustrējot dažus mītus, kas pakāpeniski sabiedrībā izzūd. Topa augšgalā, protams, dominē premium zīmoli, un līderpozīcijas ieņem Audi.

Lai arī respondenti Audi markas automašīnas ir ievietojuši topa pirmajā vietā, portālā autoDNA ar nelielu pārsvaru vairāk tiek pārbaudītas BMW markas automašīnas. Maija mēnesī interesi par BMW izrādīja 4 796 cilvēku, savukārt par Audi 4 421.

Volkswagen Passat

Volkswagen Passat

Lielāko izaugsmi uzrāda Volvo, visizplatītāko zīmolu vadībā ir Toyota, un labākos uzlabojumus reputācijas ziņā uzrāda Korejas zīmoli, īpaši Hyundai. Fakts, ka vairāk nekā 80% no pašreizējiem Kia īpašniekiem Latvijā ir nolēmuši palikt šai markai uzticīgi, apliecina, ka minētais rādītājs ir pieaudzis, pateicoties ne tikai zīmola veidotajam tēlam. Savukārt franču zīmoliem un Dacia ir pamats satraukumam. Neskatoties uz izdevīgākām cenām, tiem nav izdevies nopelnīt lielāku punktu skaitu citās kategorijās.

Pieaug interese par benzīna dzinējiem

Vaicājot par dzinēju izvēli, 44% Latvijas iedzīvotāju un 31% lietuviešu joprojām dod priekšroku dīzeļdzinējam, savukārt 42% respondentu Igaunijā vēlas iegādāties auto ar benzīna dzinēju. Tajā pašā laikā Lietuvā un Igaunijā stipri samazinās tā iedzīvotāju daļa, kas dod priekšroku dīzeļdzinējam, un pieaug to cilvēku skaits,kurus interesē hibrīdauto, šajās valstīs attiecīgi 29% un 22% aptaujāto apsver iespēju tādu iegādāties. Latvijā tikai 16% respondentu izrādīja interesi par hibrīdauto.

Elektroauto neinteresē

Arī interese par elektromobiļiem joprojām ir neliela. Tikai 4% aptaujāto Latvijā un 3% – Igaunijā šādu auto iegādātos. Savukārt Lietuvā domu iegādāties elektroauto apsver 12% aptaujas dalībnieku.