
Auto pēc smagas avārijas – “piekares” slēptie defekti
Latvijas vidējais auto parka vecums ir 13,9 gadi. Iespējamība, ka automašīna šajā laikā nav iekļuvusi avārijā ir visai niecīga. Salocīts spārns vai izsists lukturis praktiski neatstās nekādu ietekmi uz automašīnas drošību, taču ko darīt pēc nopietniem ceļu satiksmes negadījumiem?
Auto pēc smagas avārijas prasīs ievērojamus finanšu līdzekļus, lai to savestu kārtībā. Ja vēstures atkaitē ir redzams, ka auto ir bijis nopietnā ceļu satiksmes negadījumā, tad līdzās vizuālajiem defektiem visticamāk, ka būs pamatīgi cietusi arī automašīnas balstiekārta. Ja balstiekārta nav pienācīgi saremontēta, tas var atstāt negatīvu ietekmi uz automašīnas vadāmību un drošību uz ceļa.
Tas gan nenozīmē, ka automašīnu nav iespējams saremontēt un savest kārtībā atbilstoši ražotāja prasībām. Neliels defekts diez vai atstās paliekošas sekas automašīnas nesošajai konstrukcijai, taču, ja ir zināms, ka auto ir bijis nopietnā ceļu satiksmes negadījumā, tad maz ticams, ka automašīnas pārdevējs būs parūpējies par pilnvērtīgu remontu un iedziļinājies automobiļa ģeometrijā un pilnvērtīgā balstiekārtas remontā.
autoDNA ir vadošais transportlīdzekļu vēstures tiešsaistes pārbaudes pakalpojumu sniedzējs. Pamatojoties uz jūsu VIN numuru, ar autoDNA varat pārbaudīt transportlīdzekļa vēsturi pirms tā iegādes. Daudzos gadījumos VIN pārbaude var novērst nevēlamas papildu izmaksas, kas saistītas ar transportlīdzekļa iegādi ar nezināmu vai likvidēta transportlīdzekļa pagātni.
Portāla autoDNA aptaujātie eksperti – autosportists un Drošas Braukšanas Skolas vadītājs Jānis Vanks, Rīgas Tehniskās Universitātes profesors Ēriks Vonda un Biķernieku kompleksās sporta bāzes vadītājs Normunds Lagzdiņš skaidro, kādas sekas var piemeklēt automašīnu pēc nopietnas avārijas.
Auto ģeometrijai ir liela ietekme uz auto drošību
Kā jau mūsu aptaujātie eksperti atzina, automašīnai ģeometrijai ir zināma loma drošībai uz ceļa. Viens mazs sīkums uzreiz nepalielina risku iekļūt avārijā, taču vairāki mazi sīkumi summējas un tas var ievērojami palielināt ceļu satiksmes negadījuma varbūtību.
Šķība ģeometrija un attiecīgi arī šķība balstiekārta veicinās ne tikai paaugstinātu nolietojumu atsevišķām detaļām, bet arī atstās iespaidu uz automašīnas vadāmību. Neliels saķeres zudums sliktos laikapstākļos var būt izšķirošais faktors starp auto savaldīšanu un strauju apstāšanos pret ceļmalas kokiem.
Pazīmes, kas liecina par problēmām ar balstiekārtu
Ir vairākas mazas nianses, kas var liecināt par problēmām balstiekārtā. Sliktā ziņa ir tā, ja esat bijis uz savirzes stendu un meistari saka, ka nevar iztaisnot riteņu pozīciju, tad ir ziepes.
Zemāk ir uzskaitīti tipiskākie indikatori, kas liecina par problēmām ar balstiekārtu. Izmēģinājuma brauciena laikā pievērsiet uzmanību vai:
- Automašīnu velk uz vienu vai otru pusi;
- Stūres pozīcija nesakrīt ar auto trajektoriju;
- Grūti pagriezt stūri stāvvietā;
- Automobiļa stūres mehānismam kustībā ir pārlieku liels vai mazs gājiens;
- Vibrācijas uz stūres rata.
Parasti komplektā nāk arī nevienmērīgs riepu nodilums, taču to var viegli novērst lietotu riepu komplektu. Sevišķi, ja automobilim nav liela izmēra vieglmetāla diski. Labā ziņa ir tā, ka savirzes regulēšana neko daudz nemaksā un diagnostika būs vēl lētāka un ātrāka. Ja auto ir pēc smagas vai pat vidējas avārijas, dažu desmitu eiro vērts savirzes stenda apmeklējums būs tā vērts.
Lasiet vēl:
- Kad ir nepieciešama auto savirze? Labāk ātrāk nekā vēlāk!
- Vibrācijas stūres ratā – apdraudēta drošība uz ceļa un biežākie iemesli
- Auto pēc avārijas – septiņas pazīmes, kurām pievērst uzmanību pērkot lietotu auto
Vai pirkt auto pēc smagas avārijas?
Ja vien neesat auto mehāniķis vai arī pašam nepieder labi aprīkots auto serviss, tad ieteicams ir izvairīties no automašīnas iegādes, kas ir bijusi iesaistīta nopietnā ceļu satiksmes negadījumā. Ne jau tāpat vien apdrošināšanas kompānijas noraksta automobiļus. Aiz šāda lēmuma ir smalks aprēķins, kurš nosaka ir vērts vai nav vērts remontēt automobili, lai tas atgūtu pirms-avārijas stāvokli un būtu drošs uz koplietošanas ceļiem.
Atsevišķās valstīs ar likumu ir aizliegts reģistrēt automašīnas, kas iepriekš ir norakstītas. Šādiem automobiļiem ir tikai divas perspektīvas:
- Pārdot detaļās un lieko nodot metāllūžņos;
- Pārdot izsolē uz ārvalstīm.
Diemžēl, taču bieži vien ienesīgāk tos ir pārdot izsolē kādam ārvalstu “perekupam”, kurš 80% pūles veltīs automašīnas vizuālā skata atjaunošanai un pēc iespējas vairāk ietaupīs uz auto tehniskā stāvokļa savešanu atbilstoši ražotāja prasībām.
Kāpēc auto, kuri cietuši negadījumos pārsvarā ir bīstami?
Paradoksāli, taču auto, kuri cietuši ceļu satiksmes negadījumos, ir bīstami ne tāpēc, ka tie bija nopietni bojāti sadursmē, bet gan tāpēc, ka tie lielākoties ir neatbilstoši saremontēti. Ikvienam autoražotājam ir stingras procedūras attiecībā uz transportlīdzekļu remontdarbiem.
Pilnvērtīga problēmu novēršana saskaņā ar šīm auto inženieru izstrādātajām pamatnostādnēm nodrošina ne tikai to, ka negadījumā cietušie auto atgūs iepriekšējo izskatu, bet arī to, ka tiem maksimāli tiks atjaunoti augstie drošības standarti.
Lasi vēl: Kur paliek dzērājšoferiem atņemtie auto un vai tos varēs nopirkt?
Reti kurā servisā būs ne tikai atbilstoši kvalificēts un profesionāls darbaspēks, bet arī aprīkots ar visiem nepieciešamajiem instrumentiem un iekārtām. Tas viss rezultējas ar to, ka automašīna būs braucama, taču avārijas brīdī var nenostrādāt kāda drošības sistēma, virsbūves detaļas var saliekties krietni vairāk nekā tas ir paredzēts un galu galā samazina vadītāja un pasažieru drošību salonā.
Vai Jums patika raksts? Iespējams, Jums ir kādi jautājumi vai komentāri? Mēs aicinām Jūs dalīties savā viedoklī un izteikties zem raksta. Kā arī atcerieties – vienmēr pirms iegādāties automašīnu, motociklu vai pat piekabi – pārbaudi tā vēsturi ar autoDNA pēc VIN numura. VIN pārbaude ir viena no svarīgākajām lietām, kas ir jāizdara, pirms pieņemt lēmumu par lietotas automašīnas iegādi. autoDNA ar transportlīdzekļa vēstures atskaiti palīdzēs Jums pieņemt informētu lēmumu.