autoDNA iesaka
kadi-ir-kabrioletu-veidi-autoDNA

Automašīnas bez jumta – kādi kabrioleti pastāv

Pievienoja 7 novembris 2021

Kamanas jāgatavo vasarā un rati ziemā. Varam uzskatīt, ka šobrīd ir īstais laiks aizdomāties par to, kādā automobilī gribam braukt nākamajā vasarā. Lai arī daudzi saka, ka tas esot ātrākais ceļš uz vidusausu iekaisumu, tik un tā ne mazums braukt gribētāji sapņo par kabrioletu!

Ja nu kāds sadomājis tikt pie automobiļa bez jumta, tad droši vien ir svarīgi uzzināt, kādi tad dabā pastāv kabrioletu veidi. Lai gan, arī pats kabriolets ir tikai viens no bezjumta automobiļu paveidiem.

Kabriolets

Klasiskā izpildījumā kabriolets ir automobilis ar noņemamu un uzliekamu mīksto jumtu. Citiem vārdiem sakot, tas ir automobilis, kura galvenā funkcija ir būt bez jumta un tikai nepieciešamības gadījumā tiek pārvilkts brezenta pārsegs. Pirmsākumos jumtu nācās izvilkt pašam autobraucējam. Tagad to dara mehānisms un jumts kompakti saguļas bagāžas nodalījumā. Starp citu, mīkstā jumta dēļ, tieši kabriolets ir ar vislielāko telpu bagāžai, jo audumu iespējams kompaktāk salikt.

Jumts ir izgatavots no izturīga, mīksta materiāla, kas nebaidās no temperatūras izmaiņām un biežas locīšanas. Lai audekls izturētu ilgstošu mitruma iedarbību, tas ir piesūcināts ar īpašu savienojumu, kas gadu gaitā neizbalē.

Atcerēsimies to, ka autobūves sākuma posmā gandrīz visi braucamrīki bija bez jumta, tāpēc tieši kabrioletu varam uzskatīt par pirmo automobili.

Vēlāk uzradās mēģinājumi veidot kabrioletus ar noņemamu metāla jumtu. Pirmais amerikāņu kabriolets ar saliekamo cieto virsmu bija Ford Fairline 500 Skyliner, kas ražots no 1957. līdz 1959. gadam. Sešvietīgais kabriolets bija aprīkots ar izsmalcinātu automātisko mehānismu, kas automātiski saliek jumtu milzīgā bagāžniekā.

Ford Fairline 500 Skyliner

Ford Fairline 500 Skyliner (attēla avots: BelleDeesse)

Rodsters

Mūsdienās “rodstera” definīcija ir nedaudz neskaidra – automašīna divām sēdvietām ar noņemamu jumtu. Šis virsbūves tips līdzīgā dizaina dēļ bieži tiek sajaukts ar kabrioletu un kupeju. Roadster ir lieliski piemērots braucieniem ārpus pilsētas pa līdzeniem ceļiem, kā arī gludām kalnu takām, nodrošinot lielisku redzamību caur noņemto jumtu.

Klasiskam rodsteram nav sānu logu. Ierastos sānu stiklus aizvietoja brezenta aizkari ar celuloīda logiem. Mūsdienās dažiem modeļiem ir parastie logi, taču dārgākajiem eksemplāriem vēl ar vien to nav. Izsmalcināts auto, taču pilnīgi nepraktisks.

Speedster

Mazāk praktiska rodstera versija tiek uzskatīta par spīdsteri jeb speedser. Šī ir arī atsevišķa automašīnu kategorija sporta braucamrīku nišā. Šīm automašīnām nemaz nav jumta. Autosacīkšu rītausmā spīdvejisti bija ļoti populāri, pateicoties tam, ka ātruma sacīkstēm tie bija pēc iespējas vieglāki. Viens no pirmajiem ātrgaitas pārstāvjiem ir Porsche 550 A Spyder.

Porsche 550 A Spyder

Porsche 550 A Spyder

Vējstikls šādās sporta automašīnās ir nepietiekami novērtēts, un sānu stiklu parasti nav. Tā kā priekšējā loga augšējā mala ir ļoti zema, uz šādas automašīnas uzlikt jumtu nav iespējams – vadītājs pret to balstīs galvu.

Phaeton

Vēl viens atvērta tipa automašīnu veids ir faetons. Pirmie modeļi bija ļoti līdzīgi ratiņiem, kuros jumtu varēja nolaist. Šajā ķermeņa pārveidojumā nav B statņu, un sānu logi ir vai nu noņemami, vai arī to nav.

Lai palielinātu virsbūves stingrību aizmugurējās rindas priekšā, tika uzstādīta papildu starpsiena, piemēram, limuzīnos, no kuriem bieži pacēlās cits vējstikls.

Pēdējais klasiskā faetona pārstāvis ir Chrysler Imperial Parade Phaeton, kas tika izdots 1952. gadā trīs eksemplāros.

Chrysler Imperial Parade Phaeton

Chrysler Imperial Parade Phaeton

Padomju literatūrā šo terminu attiecināja uz militāriem bezceļa transportlīdzekļiem ar brezenta jumtu un bez sānu logiem. Šādas automašīnas piemērs ir GAZ-69. Savukārt mūsdienās vēl nesen tika ražots Phaeton Chrysler PT cruiser veidolā.

Landau

Iespējams, ka unikālākais kabrioleta veids ir hibrīds starp parastu auto ar jumtu un kabrioletu. Jumta priekšpuse ir stingra, un virs aizmugurējās rindas pasažieriem tas paceļas un nolaižas.

Viens no ekskluzīvās automašīnas pārstāvjiem ir Lexus LS600h. Šī mašīna tika īpaši izstrādāta Monako prinča Alberta II un princeses Šarlīnas kāzām. Mīkstās markīzes vietā aizmugurējā rinda tika pārklāta ar caurspīdīgu polikarbonātu.

 

Ikdienā šādu virsbūves veidu sastapt ir ļoti grūti.

Targa

Šis virsbūves tips ir arī sava veida rodsters. Galvenā atšķirība no tā ir drošības loka klātbūtne aiz sēdekļu rindas. Tas ir pastāvīgi izbūvēts, un to nevar noņemt. Pateicoties stingrai konstrukcijai, ražotāji varēja automašīnā uzstādīt fiksētu aizmugurējo stiklu. Visslavenākais šīs virsbūves modelis ir Porsche 911 Targa.

Porsche-targa

Porsche-targa Avots: pixabay

Šīs modifikācijas parādīšanās iemesls bija ASV Transporta departamenta mēģinājumi 1970. gadā aizliegt kabrioletus un rodsterus sliktas pasīvās drošības dēļ.

Vēl targai raksturīgs ir noņemams jumts. Nevis nolokāms, bet noņemams. Jumtu var atstāt garāžā un doties izbraukumā baudot vēju, sauli un svaigo gaisu. Pie mums to visu papildinātu lietus, sodrēji, kvēpi un putekļu mākonis.

Lasi vēl:

Summa komentāri: 0

Atbildēt

Jūsu e-pasta adrese netiks publicēta.