Viss
automasinu-cenu-kapums

Automašīnu cenas šobrīd vai ir pamats panikai?

Pievienoja 22 novembris 2021

Daudzi būs pamanījuši, ka tikt pie jauna automobiļa mūsdienās nav nemaz tik viegli. Pat tad, ja pilns maks ar naudu, iegāde ir stipri vien apgrūtināta gluži vienkārša un tajā pašā laikā teju vai neticama iemesla dēļ – trūkst automobiļu. Ja Latvija nekad nav izcēlusies ar tieksmi pēc jauniem vai mazlietotiem auto, tad citviet pasaulē tā ir īsta traģēdija. Galvenokārt to izjūt “vecās” Eiropas valstis, kur nomainīt spēkratu reizi trīs, četros gados ir normāla parādība.

Ko dara šādos apstākļos vidusmēra vācietis, holandietis vai beļģis? Sakož zobus un turpina braukt ar savu veco trīsgadnieku. Grūtāk ir tad, ja esi aizsēdējies vienā un tajā pašā dzelzs rumakā ilgāku laiku. Piemēram, kādus septiņus gadus. Skaidrs, ka tā turpināties nevar, tāpēc ļaudis steidz uz tuvējo auto placi un cenšas iegādāties kaut ko pēc iespējas jaunāku, pretim dodot savu nolietoto.

Nav jābūt gaišreģim, lai saprastu, ka automātiski šādiem pāris gadus veciem automobiļiem cenas ir jūtami pakāpušās, jo arī šī kategorija palēnām kļūst par deficītu!

Vai Latvijas pieprasītāko automobiļu segmentā ir vieta panikai?

Ja tas ir retorisks jautājums, tad atbildei noteikti vajadzētu būt NĒ! Mūsu autoparka vidējais vecums sasniedzis piecpadsmit gadus un te cenu kāpumam nevajadzētu būt pat tad, ja metāla uzpirkšanas punkti pēkšņi pieprasītu tūkstoti par katru utilizēto vienību.

Kā skaidro dažs labs nozares speciālists, automobiļiem, kas vecāki par desmit gadiem, šobrīd un pat tuvākā nākotnē deficīts nedraud. Tas ir loģiski, jo Eiropā pret jaunākiem braucamrīkiem iemainītie uzkrājas biezā slānī un jebkurš pārdevējs tos gatavs atdot par samērā pieticīgu cenu.

Diemžēl dzīvē viss ir savādāk. Austrumeiropas un arī mūsu pašmāju pārpircēji jo naski metas izmantot jaunu un mazlietotu braucamrīku deficītu, lai uz vienas pārdotas vienības rēķina nopelnītu tik, cik dažreiz par trijām. Kāpēc ne, ja pircējs tic globālā mēroga argumentiem?

Nozares speciālisti uzskata, ka Austrumeiropas autobraucēji neizprot šā brīža situāciju, jeb to kļūdaini pārprot. Izlasot ziņu portālu virsrakstus par auto tirgus cenu kāpumu, liela daļa steidz iegādāties automobiļus, kā pirmajā pandēmijas vilnī griķus un tualetes papīru. Gluži loģiski, ka šāda saasināta interese par vidēji un pat krietni veciem spēkratiem rada pārdevējos vēlēšanos pacelt cenu, cik vien tas iespējams. Jebkuram taču skaidrs, ka aukstu alu daudz vieglāk pārdot karstā vasaras dienā un ne februāra pievakarē.

automasinas-cenas

automasinas-cenas

Ja iepazīstamies ar Eiropas auto izsoļu cenām, varam droši secināt – segmentā zem desmit gadiem auto vērtība nav izmainījusies. Dažās pozīcijās pat kritusies.

Situācija mazlietoto automobiļu tirgū ir satraukta!

Latvijas auto tirgus cenas nav rādītājs, taču konkrētā segmentā tas ir spiests mainīties mums ne cerīgākajā virzienā. Eiropas auto asociācijas tirgus izpētes analītiķi veikuši pētījumu, kas lieliski norāda mazlietoto automobiļu vērtības augumu trīs gadu laikā. Ar skumjām jāsecina, ka dažs labs automobilis ir uzaudzējis cenu pat par 57 procentiem. Gluži loģiski, ka tas stipri ietekmēs šā paša modeļa cenu Latvijā vai arī nenonāks pie mums vispār.

eiropas-automasinas-cenas

Viens no piemēriem Eiropā ir mazās klases braucamrīks Ford Fiesta. Ja aplūkojam trīs gadus vecu eksemplāru vidējo cenu, tad no 7448 eiro 2019. gadā tā tikusi līdz 9770 eiro šobrīd. Tieši mazās klases hečbeki sasnieguši vislielāko cenas kāpumu, jo loģiski domājošās valstīs ir paši pieprasītākie. Vidēji šādi auto no 9811 eiro kāpuši par 57 procentiem un nu maksā vidēji 15367 eiro.

Eiropas tirgū ļoti pieprasītais Audi Audi A3 sasniedzis 49,6 procentu cenu kāpumu trīs gadu vecumā salīdzinot ar šo brīdi. Tur pat arī kompaktās klases Ford Focus, kas piedzīvojis 43,2 procentu cenas kāpumu.

Visai strauji aug lietoto auto imports. Oktobrī tas pieaudzis par 11,5% pret šo pašu mēnesi gadu iepriekš. Kopumā šajā gada periodā lietoto auto importa pieaugums sasniedz 21,1%. Šogad importēto lietoto auto vidējais vecums ir 11,66 gadi, kas ir gandrīz par gadu jaunāki, kā gadu iepriekš (12,47 gadi), kas varētu būt skaidrojams ar jaunu un mazlietotu auto deficītu Latvijas tirgū, jo veicina mazlietota auto importu.

Neskaidrības premium segmentā

Tie, kas izvēlas lietotus premium klases automobiļus, teorētiski varētu elpot dziļi un mierīgi. Latvijā iecienītākie premium klases modeļi Volvo XC90, BMW X5, Audi Q5, Toyota Land Cruiser un tamlīdzīgie mūsu tirgū nonākuši neadekvāti augstā cenā arī līdz šim. 2005. gada Volvo “bobiks” virs pieciem tūkstošiem eiro ir samērā komisks pirkums. Taču tieši šāda izvēle ir vispopulārākā, tāpēc jau minētie pārpircēji un tirgoņi bez sirdsapziņas pārmetumiem ceļ cenas šajā segmentā.

automasinas-cenas-2021

top-automasinas-videja-cenas-2019-2021

Mūsu pašmāju sludinājumu portāli liecina, ka jau minētais Volvo XC90 15 gadu vecumā tiek piedāvāti par vidēji no 7 līdz 9 tūkstošiem eiro. Vēl aizvadītā gada sākumā šādu pašu modeli varēja iegādāties par teju vai diviem tūkstošiem lētāk. Savukārt cenu izmaiņas Eiropas izsolēs šajā segmentā nav īpaši mainījušās.

Cita lieta – mazlietoti premium segmenta braucamrīki. Šajā tirgus nišā vērojams arvien lielāks deficīts, kas skaidrojams ar jaunu auto iztrūkumu un nespēju atjaunot autoparku. Gluži loģiski, ka šādu automobiļu vērtība ir augusi.

Taču premium segmentā gaidāma cita krīze – rezerves daļas. Lai apmierinātu klientu vēlmes, arvien biežāk auto industrijas pārstāvji ķeras pie paviršas atjaunošanas situācijās, kurās vēl pirms gada automobilis tiktu nodots metāllūžņos. Ne īpaši kvalitatīvs remonts ātri vien atsaucas laimīgajam pircējam ar neplānotiem izdevumiem. Augot detaļu pieprasījumam, aug arī to cena!

Ko darīt, ja auto iegāde ir akūta nepieciešamība?

Kā jebkuros apstākļos, arī šobrīd svarīgākais ir tirgus izpēte. Daudzi “vecās” Eiropas autovadītāji krīzes situācijā ir atteikušies no ierastajiem auto zīmoliem, pārsēžoties budžeta klasē. Auto mehāniķi uzskata, ka budžeta klase varētu šobrīd būt drošākais risinājums. Viens no argumentiem – pārpircēji nebūs ieinteresēti veikt atjaunošanas darbus pēc smagas avārijas piecus gadus veca automobilim, kura tirgus vērtība šobrīd svārstās no 7 līdz 8,5 tūkstošiem.

Ja pirkuma cena un kvalitāte nav noteicošais faktors automobiļa izvēlē, tad galvenais ir atrast tieši to, kas piesaista uzmanību. Ir daži modeļi, kuri nav atrodami par ārpus Eiropas Savienības.

Savukārt jaunu automobiļu tīkotājiem, vai tiem, kas vēlas desmitgadīgu premium klases auto par vidēji 25 tūkstošiem eiro, pēc analītiķu uzskatiem ir pēdējais brīdis izvēlēties kaut ko no jaunu automobiļu veikalu plauktiem, neskatoties uz vairāk kā pus gadu ilgo piegādi. Tirgus izpētes aģentūras izsaka aizdomas, ka jaunu automobiļu deficīts saglabāsies vēl vismaz gadus trīs, savukārt mazlietotu auto segments piedzīvos daudz prāvākus cenas kāpumus.

Auto Asociācijas prezidents Andris Kulbergs: “Šogad importētā lieto auto parka vidējais vecums ir 11,66 gadi. Lai arī tas ir jaunāks, kā šobrīd Latvijas vidējais, tas joprojām mūs katru mēnesi attālina no nospraustajiem klimata mērķiem. Tādēļ aicinu valdību nekavēties ar nodokļu politikas piemērošanu klimata politikai, kas veicinātu cilvēkus izvēlēties arī videi draudzīgākus lietotos auto”.

 

Summa komentāri: 0

Atbildēt

Jūsu e-pasta adrese netiks publicēta.