
Automobilis nav brīnumsvecīte, taču tik un tā aizdegas
Ar mani tas nekad nevar notikt! Mans auto ir daudz labāks par visiem citiem! Es esmu gudrāks un tāpēc pasargāts! Šo sarakstu varētu turpināt ilgi un dikti, lai apkopotu Latvijas autobraucēju augstās domas par sevi, savu auto un citu līdzcilvēku stulbumu. Lai cik tas dīvaini nebūtu, bet gandrīz katrs, kurš cietis smagā negadījumā, izbraucot no garāžas pie sevis nobubinājis – visi sitās, jo nemāk braukt, bet es māku!
Viena no klasiskām automobiļu problēmām, kad grūti ko palīdzēt, ir aizdegšanās. “Gudrie” autobraucēji atkal sāks savu stāstu, ka tas var atgadīties tikai ar neprašām un neveiksminiekiem. Prakse rāda, ka aizdegas arī “gudro” spēkrati. Aizdegas un nodeg nepilnās desmit minūtēs. Lai gan, iespējams mēs varējām to novērst, laikus dodoties pie auto elektriķa un novēršot bojājumus, kā arī izvairoties no pašdarinājumiem vadu mudžeklī vai vadības blokos.
Kāpēc aizdegas automobiļi? Tas ir garš stāsts, kam noteikti kādreiz pieķersimies. Galvenokārt pie vainas ir bojāta vai nepareizi uzstādīta elektrosistēma. Un tieši tāpēc ir svarīgi zināt kā tieši rīkoties situācijās, kad auto aizdedzies. Arī tad, ja tas nav mūsu, bet blakus stāvošais (braucošais) auto.
Glābjas, kas var!
Ja pamanām auto salonā dūmu vai sviluma smaku, gluži loģiski nekavējoties jāatrod iespēja automobili apturēt. Ļaunākā gadījumā ieslēdzot avārijas signālus to jādara kaut vai ielas vidū. Ārpus apdzīvotām vietām vispiemērotākā būs ceļa apmale. Pat tad, ja izrādīsies viltus trauksme, tā būs cerība, ka problēmu gadījumā kaut kas vēl ir glābjams.
Lasi vēl: Kāpēc aizdegas automašīna? Biežāk sastopamie cēloņi
Vai Jums patika raksts? Iespējams, Jums ir kādi jautājumi vai komentāri? Mēs aicinām Jūs dalīties savā viedoklī un izteikties zem raksta. Kā arī atcerieties – vienmēr pirms iegādāties automašīnu, motociklu vai pat piekabi – pārbaudi tā vēsturi ar autoDNA pēc VIN numura. VIN pārbaude ir viena no svarīgākajām lietām, kas ir jāizdara, pirms pieņemt lēmumu par lietotas automašīnas iegādi. autoDNA ar transportlīdzekļa vēstures atskaiti palīdzēs Jums pieņemt informētu lēmumu.
Gluži tik pat loģiski ir tas, ka no automobiļa jāizkāpj pašam un nekavējoties jāizsēdina arī pasažieri. Ne bagāža vai mobilais telefons, bet bērni un citi pasažieri! Auto, protams, nedeg kā Holivudas filmās un dažās sekundēs sprādziens neatskan, taču liesmas var pārņemt salonu dažu minūšu laikā.
Vēlams, lai pasažieri atiet no auto drošā attālumā. Arī pašam, ja neesam gatavi apslāpēt liesmas nekavējoties, labāk atkāpties. Taču vispirms jāmēģina noteikt aizdegšanās vietu un iemeslus.
Plus pie mīnusa un īssavienojums
Teju vai 99 procentos gadījumu pie auto aizdegšanās vainojama elektrosistēma. Pats par sevi saprotams, ka neviens tīšu prātu nesavienos divus pretējas polaritātes vadus, taču lietotam automobilim ir simtiem veidu, kā šāda situācija jeb īssavienojums var rasties. Pret kādu asu malu pārrīvēta vadu žūkšņa izolācija, slikts kontakts, kādas detaļas pārkaršana – tie ir tikai daži iespējamie scenāriji. Turklāt tas var notikt gan motora telpā, gan bagāžas nodalījumā, nemaz nerunājot par automobiļa salonu, kur zem apšuvuma ir simtiem metru gari strāvas kabeļi.
Atkal jau sekojot loģikai, secinot, ka deguma smaka tiešām nāk no mūsu auto, vispirms jāatvieno elektriskās spailes no akumulatora. Bieži vien ar šādu darbību pietiek, lai ugunsnelaimi nepieļautu. Taču te jārīkojas ļoti piesardzīgi – gandrīz visos automobiļos akumulators meklējams zem motora pārsega (dažiem modeļiem tas atrodas bagāžas nodalījumā). Atverot dzinēja pārsegu automātiski tiek radīta papildus skābekļa piekļuve sviluma vietai un dažās sekundēs tas var pārvērsties liesmu mutulī. Paraujot “haubes” drošības sviru jābūt gatavam strauji atkāpties. Starp citu, speciālisti iesaka lietotajos automobiļos ierīkot elektrības padeves slēdzi kaut kur ērti pieejamā vietā automobiļa salonā, lai šādās situācijās akumulatoru varētu atslēgt bez motora pārsega pacelšanas.
Tas Tev nav dzeltenas sirsniņas zīmēt baltā sniegā
Ugunsdzēšamajam aparātam obligāti jābūt katrā automobilī. To paredz arī ceļu satiksmes noteikumi. Pieredzējuši autobraucēji noteikti ceļā ņems vismaz divus. To iesaka arī ugunsdzēsēji, jo nelaimes brīdī šādas lietas nekādi nevar būt par daudz. Turklāt ar noteikumu, ka dzēšamās iekārtas ir vai nu jaunas (ar atbilstošu derīguma termiņu), vai profesionāli pārbaudītas. Ugunsdzēšamā aparāta pamatā ir gaisa spiediens, kas liesmas absorbējošo pulveri ar spēku raida uguns perēklī. Gaisa spiediens nav mūžīgs, tāpēc atbilstoši instrukcijai to vajadzētu pārbaudīt sertificētos uzņēmumos.
Jārēķinās, ka viena ugunsdzēšamā aparāta sniegums ir nepilna minūte un tas var būt efektīvs tikai un vienīgi tiešā trāpījumā. Lielākā autobraucēju kļūda ir nolikt ierīci zemē un tad ķerties pie motortelpas vāka atvēršanas. Kamēr sniegsimies pēc aparāta, liesmas jau būs strauji pārņēmušas visu dzinēja telpu un parastais ugunsdzēšamais palīdzēt vairs nespēs. Pareizā rīcība – sagatavot dzēšanas ierīci vienā rokā un ar otru nelielā spraugā pavērt vāku. Pamanot deguma vietu, nekavējoties jāraida viss dzēšamā saturs tiešā trāpījumā. Šādos gadījumos ir labi, ja pa ķērienam ir kā minimums vēl viens dzēšanas balons, lai pagūtu absorbēt pēc iespējas lielāku liesmu rajonu.
Jebkuri dūmi ir toksiski
Pat degošas tīras un sausas bērzu malkas pagales dūmi ir nedaudz toksiski un cilvēka veselībai bīstami. Nemaz nerunājot par gumijas, plastmasas vai citu ķīmisku materiālu degšanas dūmiem. Vispirms jau tie ir kaitīgi un spēj īsā laikā nodarīt kaitējumu plaušām un citiem elpošanas orgāniem. Taču šie ķīmiskie dūmi spēj novest cilvēku līdz samaņas zudumam, bet tas jau ir pavisam bīstami, jo neveiksmes gadījumā viss var beigties ļoti skumji.
Vēlams, lai degoša automobiļa tuvumā atrastos pēc iespējas mazāk cilvēku. Vien tie, kas iesaistīti dzēšanas darbos. Taču jāsaprot, ka tad, ja dažu minūšu laikā ar diviem ugunsdzēšanas aparātiem nav izdevies ugunsnelaimi lokalizēt, tad tas arī neizdosies. Tādā gadījumā jāatiet drošā attālumā un jāizsauc ugunsdzēsēju un glābēju komanda, ja to nav paguvis izdarīt kāds no klātesošajiem.
Jebkurš ugunsdzēsējs vai pieredzējis autobraucējs apstiprinās, ka ir situācijas, kurās labāk paļauties uz apdrošinātāju, nevis nevajadzīgi riskēt ar savu vai līdzcilvēku dzīvību. Jebkurā gadījumā pamatots ieteikums lieku reizi apmeklēt auto elektriķi, pat tad, ja aizdomas par kādu sistēmas bojājumu ir minimālas. Labāk izdarīt visu, lai pēc tam nenāktos nožēlot dažus ietaupītus grašus un savu nolaidību. Un visiem autobraucējiem stingri jāatceras – teiciens “ar mani tas notikt nevar” parasti nestrādā!
Uzzini vai tavam auto ir ražotāja defekts
Pārbaudi vai automašīnai nav ražotāju defekti, kas var izraisīt aizdegšanos! Ievadi VIN numuru autoDNA un apskaties kāds ražotāju defekts vai atsaukums ir pieejams konkrēti tavam auto.
Vai Jums patika raksts? Iespējams, Jums ir kādi jautājumi vai komentāri? Mēs aicinām Jūs dalīties savā viedoklī un izteikties zem raksta. Kā arī atcerieties – vienmēr pirms iegādāties automašīnu, motociklu vai pat piekabi – pārbaudi tā vēsturi ar autoDNA pēc VIN numura. VIN pārbaude ir viena no svarīgākajām lietām, kas ir jāizdara, pirms pieņemt lēmumu par lietotas automašīnas iegādi. autoDNA ar transportlīdzekļa vēstures atskaiti palīdzēs Jums pieņemt informētu lēmumu.