Padomi
Ziemas riepas vasarā

Braukšana ar ziemas riepām vasarā. Labāk no tā izvairīties!

Pievienoja 8 jūlijs 2020

Latvijā ziemas riepas ir obligātas no 1. decembra līdz 1. martam. Lai arī drošas braukšanas eksperti iesaka riepu maiņu veikt atbilstoši laikapstākļiem daži autobraucēji ar ziemas riepām turpina braukt visu gadu.

Braukšana ar ziemas riepām vasarā nav nekas jauns un pat radžoto riepu skanēšanu var itin bieži dzirdēt vasaras mēnešos. Laik kāds arī būtu vadītāja arguments, tas nav nedz droši, nedz arī ekonomiski izdevīgi. Šajā rakstā apskatīsim vairākus faktorus, kāpēc ziemas riepas vasarā būtu jānomaina pret sezonai atbilstošām.

Reti, kurš par to ikdienā aizdomājas, taču automašīnas riepas ir tās, kas notur auto uz ceļa. Visas pārējās drošības sistēmas, gaisa spilveni, sensori un virkne citu lietu cīnās ar sekām –potenciālo avāriju.

Ziemas riepas vasarā kļūst nedrošas

Ziemas riepas vasarā ir nedrošas

Lielākā daļa ir dzirdējusi un zina, ka braukšana ar ziemas riepām vasarā nav ekonomiski izdevīga. Taču tā ir tikai neliela daļa no problēmas. Jā, ja braucam ar sezonai neatbilstošām riepām, mēs patērējam par dažiem procentiem vairāk degvielas un ziemas riepu protektors ātrāk nodils.

Tomēr galvenokārt tas ir bīstami – ziemas riepas vasaras sezonā ievērojami samazina bremzēšanas efektivitāti un mazina vilces spēju gan uz sausa, gan mitra ceļa seguma. Neatbilstošs protektors un samazināta ceļa vilce veicina arī citus ar auto vadīšanu saistītus riskus, piemēram, palielinās iespēja, ka uz pielijušiem ceļiem var sākties akvaplanēšana.

Savukārt izteikti karstās dienās, kad asfaltēta ceļa seguma temperatūra bieži vien sasniedz 60o vai pat vairāk grādu karstumu, ziemas riepas var pārkarst, kas var sabojāt ne tikai riepu iekšējos slāņus, bet arī novest pie riepas plīsuma – sevišķi pie liela ātruma virs 100 km/h.

Lasiet vēl:

Ziemas un vasaras riepām ir atšķirīgs gumijas sastāvs

Ziemas riepām cits gumijas sastāvs

Ziemas riepu protektors ir izgatavots no mīkstāka gumijas maisījuma, kas pie zemas temperatūras padara to ne tikai mīkstāk, bet arī elastīgāku. Ja ziemas apstākļos tā ir liela priekšrocība, kuru mēs sevišķi labi izjūtam bremzējot un līkumos, tad vasarā šī priekšrocība kļūst par milzīgu trūkumu, kas uzreiz nemaz nav pamanāms.

Pats par sevi saprotams, ka atšķiras ne tikai gumijas sastāvs, bet arī protektora zīmējums. Vēl jo vairāk saķeri ar ceļa virsmu vasarā ietekmē riepu radzes.

Braukšana ar ziemas riepām vasarā ir lielisks iegansts, lai neizmaksātu apdrošināšanas prēmiju. Apdrošināšanas polisē ir skaidri un gaiši rakstīts, kādos apstākļos netiek izmaksāta apdrošināšanas kompensācija un pārvietošanās ar sezonai neatbilstošām riepām ir viens no tiem. Šis punkts gan neattiecas uz M+S jeb vissezonas riepām.

Protams, automašīna var braukt ar šādām riepām un jūs varat apelēt pie savas profesionalitātes, taču slikta vilce, lielāks saķeres zaudēšanas risks lietus laikā vai ārkārtas bremzēšanas ceļš, kas pagarināts pat par desmit metriem, padara šādas braukšanas likumību apšaubāmu.

Avārijas gadījumā, izmantojot sezonai neatbilstošas riepas, bojājumu noteikšanas izmaksas bieži vien būs daudz lielākas nekā jauns riepu komplekts. Pat jau budžets neļauj iegādāties pilnīgi jaunas riepas no veikala, vienmēr pastāv iespēja nopirkt lietotas, bet sezonai atbilstošas riepas – sevišķi ziemas sezonā.

Ziemas riepu nobraukšana līdz galam

Riepu nobraukšana līdz galam

Ne jau vienmēr sanāk ziemas riepas nobraukt līdz ar pēdējām ziemas sezonas dienām. Nereti uz “ziemenēm” paliek pāri daži lieki milimetri kas balansē uz atļautās normas robežas un gluži dabiski uzrodas vēlme tos nobraukt vasaras mēnešos līdz galam.

Lai arī šāda ideja nav nekāds jaunums, tai var būt tālejošas sekas. Nolietotām ziemas riepām sliktos vasaras laikapstākļos vēl jo vairāk samazinās saķere ar ceļa virsmu. Ziemas riepas nav tas pats, kas vissezonas riepas. Arī vissezonas riepas nav izcils risinājums un nav ideāli piemērotas visiem gadalaikiem.

Ar tām var legāli braukt un apdrošināšanas kompānijas neatteiks atlīdzību, taču izteikti sniegotos laikapstākļos vai pie spēcīgām lietusgāzēm tās pildīs savas funkcijas “meh” līmenī jeb vidēji.

Vācijas autoklubs ADAC savos pētījumos ir secinājis, ka automašīnām ar ziemas riepām vasaras laikā ievērojami palielinās bremzēšanas ceļš. Pārvietojoties ar ātrumu 100 km/h, bremzēšanas ceļš vasarā līdz automašīnas apturēšanai palielinās līdz pat 16 metriem.

Pēc Vācijas autokluba ADAC veiktajiem testiem, automašīnas ar ziemas riepām bremzēšanas ceļš vasarā no 100 km / h līdz pilnīgai apturēšanai var būt pat par 16 m garāks nekā ar vasaras riepām! Tie ir vidēji četri automašīnu garumi!

Zelta vidusceļš

Budžeta riepu komplekts

Ja dzīvojat pilsētā un ārpus tās nebraucat, tad var apsvērt iespēju cauru gadu braukt ar vissezonas riepām. Taču kā jau jūs to zināt, Latvijā sniegs un ledus ir ierasta parādība un vissezonas riepas nespēs nodrošināt to drošības līmeni, ko sniegs ziemas riepas.

Ja budžets ir ierobežots tad izdevīgākais risinājums būtu sekojošs – ziemas sezonas beigās iegādājaties pilnīgi jaunu ziemas riepu komplektu ar labu atlaidi kādā no veikaliem. Savukārt vēlajiem pavasara un pirmajiem rudens mēnešiem varat iegādāties lietotas vasaras riepas. Prioritāte ir ziemas sezona un lielākais ieguldījums riepu iegādei būtu jāvelta ziemas riepām. Labāk ir iegādāties labus “ķīniešus” nevis lietotas ziemas riepas.

Summa komentāri: 1

Atbildēt

Jūsu e-pasta adrese netiks publicēta.

  1. Aris

    Mazliet jau apnīk tie “supereksperti”, kas no kaut kurienes nozog tekstu un ar šausminošu virsrakstu vāc klikus, bet nespēj nodefinēt objektīvus kritērijus kad M+S vasarā nav vērc.

    Piemēram, ja nobraukums ir 1000-2000km un tikai pilsētas apstākļos (50kmh limits 80% distances), arī tad raksta autors supereksperts jeb plaģiators šo nozagto gudrību pamatos?