autoDNA iesaka
braukt vai nebraukt?

Braukt vai nebraukt? Kā sargāties no melnā ledus un lietus briesmām

20 decembr 2022

Pēc katra sniegoto laika apstākļu perioda neizbēgami agri vai vēlu seko arī atkusnis. Citkārt tas norit pakāpeniski un vienmērīgi, tomēr dažkārt nākas “peldēt” pa šļūdoni. Pavisam bīstami braukšanas apstākļi ir tad, kad slapjā “šļura” piesalst, kad rodas atkala un pat lielākais šoferīšu nelabvēlis – tā dēvētais “melnais” ledus. Sinoptiķi prognozē, ka šādi biedējoši laika apstākļi braukšanai saglabāsies līdz pat Ziemassvētkiem. Kā būt drošam šādos laika apstākļos un ko darīt šādas dilemmas priekšā – braukt vai nebraukt?

 

 

Dilemma: braukt vai nebraukt?

Vairāk nekā mēnesi ilgi baudījām krāšņu ziemas ainavu, ar lielu daudzumu sniega, bet gaisa temperatūra pastāvīgi bijusi zem nulles kā naktī, tā arī dienā. Īsi pirms Ziemassvētkiem klāt arī atkusnis ar visiem saviem bīstamajiem “līdzdalībniekiem” – sasalstošu lietu jeb atkalu, kā arī “melno ledu”. Arī visi operatīvie dienesti un iestādes brīdina šādos laika apstākļos labāk uz ceļa nerādīties. Protams, ja vien tas ir iespējams.

Tātad, šādos laika apstākļos jāuzdod katram šoferītim šo pārfrāzēto hamletisko jautājumu pašam sev: “Šodien labāk palikt mājās vai doties ceļā un no sava auto pārsēsties sabiedriskajā transportā jeb – braukt vai nebraukt?” Domājams, ka lielai daļai tas var strādāt, jo kopš pandēmijas rūgtā perioda esam iemācījušies pāriet uz attālināto darbu. Protams, izņemot tos, kuriem jāstrādā, piemēram, rūpnieciskās ražošanas cehos vai, kas ir īpaši satraucoši pašiem vadītājiem, sēsties pie autobusu vai trolejbusu stūres.

Teiksim tā, visi minētie punkti faktiski ir vienlīdz svarīgi un veido kā vienu veselumu.

 

ziemas cels2

Foto: Pixabay.com

Pārliecinājies, vai ceļš ir apledojis?

Drošas braukšanas skola nule kā publicēja “Carlsberg 0.0 atbildīgas braukšanas indeksa” jaunākās aptaujas datus, kas liek krietni aizdomāties. Vai tiešām arī jūs esat savā ziņā pārgalvīgs un pat bezatbildīgs? To jautājam jums tādēļ, ka 57% aptaujāto šoferīšu atzinuši, ka pirms brauciena nepārbauda, vai ceļš ir apledojis. Turklāt 22% no tiem pašpārliecināti norādījuši, ka to nedara, jo “vienmēr brauc uzmanīgi”. Bet vēl 3% lielīgi atbildējuši, ka šāda pārbaude esot lieka un nevajadzīga…

Salīdzinot ar pērnā gada aptaujas datiem, iespējams secināt, ka to autovadītāju skaits, kuri pārbauda ceļa apledojumu, sarūk – ja 2021. gadā to darīja 45% braucēju, tad šogad – 42%, teikts aptaujas kopsavilkumā.

 

SPILGTS CITĀTS

“Ziemas apstākļos ceļa segums var būt ļoti mainīgs, tāpēc noteikti jāseko līdzi āra gaisa temperatūrai, lai saprastu vai apledojums ir iespējams. Ceļa stāvokļa noteikšana, pirms brauciena uzsākšanas, ļauj autovadītājam laikus noskaņoties un pielāgot braukšanas stilu konkrētajiem apstākļiem. Svarīgi ir kontrolēt situāciju un pārliecināties par ceļa seguma stāvokli visa veicamā maršruta garumā. Kā arī liela nozīme ir prasmei kontrolēt automašīnu dažādu segumu apstākļos, bet to var apgūt tikai praktizējoties,” komentēja Drošas braukšanas skolas direktors Jānis Vanks.

 

Pirmkārt, sasalstošais lietus un “melnais ledus”

Pats bīstamākais faktors ir tas, ka šādos laika apstākļos – sasalstošs lietus – autoceļu un ielu stāvoklis var dramatiski pasliktināties ļoti zibenīgi, un tehniskie dienesti vienkārši fiziski nespēs uzkopt visus ceļus. Atcerieties, prioritāri tiek tīrītas un kaisītas galvenās artērijas – centrālās ielas un valsts galvenie autoceļi, un tikai pēc tam nākamās nozīmes ceļi.

Turklāt tas neko daudz nenozīmē, ka autoceļi ir nokaisīti. Šādos laika apstākļos apledojums jeb “melnais ledus” var ātri vien izveidoties no jauna. Pat tur, kur šķietami apledojumam nudien nevajadzētu būt. Tas tāpēc, ka gaisa temperatūrai esot virs nulles, ceļa segums sasils krietni lēnāk. Tādēļ apledojums visātrāk veidojas uz tiltiem, kā arī uz ceļa posmiem, kas atrodas ielejās. Īpaši grūti braukt ir pa grantas ceļiem. Tādēļ uzdodiet paši sev vēlreiz augstāk minēto jautājumu.

 

Lasi vēl:

 

braukt vai nebraukt

Foto: Unsplash.com

Otrkārt, ziemas riepu stāvoklis

Bez šaubām, no automašīnas tehniskā viedokļa raugoties, pats svarīgākais faktors ir atbilstošas ziemas riepas. Ja skaidri nezināt sava auto riepu protektora dziļumu un stāvokli, pirms braukšanas to pārbaudiet. Ja ziemas riepu komplekts ir iegādāts jauns tieši pirms šīs ziemas sezonas, tad – viss kārtībā!

Ja riepas ir jau kalpojušas, vēl jo vairāk – ja tās ir tuvu minimālajam atļautajam jeb četriem milimetriem, autoDNA un eksperti silti iesaka – atstājiet savu autiņu mājās, tā būs visiem drošāk un mierīgāk ap sirdi! Atkala nudien nebūs īstais laiks, lai kurp dotos ar nedrošām riepām. Īsti nederēs arī tā dēvētās vissezonas riepas, jo it kā paredzētas arī ziemas sezonai, taču ne īsti tādiem klimatiskajiem apstākļiem, kādi valda pie mums.

 

 

Ja jūs lietojat ziemas riepas ar radzēm, tad gan varat mierīgim uzelpot. Tās būs lielisks sabiedrotais drošībā uz ceļa gan saķerē ar apledojumu, tāpat sniegotos un šļūdoņa apstākļos. Turklēt perfektas kā pilsētā, tā uz šosejas un grants vai zemes ceļiem.

Vēl jāatzīmē, ka ir vērts piefiksēt ziemas riepu izgatavošanas datumu. Kāpēc? Lai arī riepām ir atbilstošs protektors, tomēr ar katru gadu to gumija kļūst cietāka, kas savukārt atstāj ietekmi uz saķeri ar ledaino autoceļu. Tāpēc ilgāk par pieciem gadiem ziemas riepas nudien nevajadzētu uzglabāt.

 

braukt vai nebraukt

Foto: Unsplash.com

Treškārt, spiediens riepās

Jā, tik tiešām – lai kā varbūt negribētos ticēt, tomēr šādos minētajos laika apstākļos gaisa spiedieniem riepās ir ļoti būtiska nozīme. Atcerieties, ka pārāk augsts vai neatbilstoši zems spiediens riepās ievērojami ietekmēs jūsu spēkrata vadāmību. Viens straujāks vai neuzmanīgāks manevrs var novest pie automašīnas spējas saneses un nespēju kontrolēt tās kustību.

Spiedienu riepās ir vērts pārbaudīt regulāri. Kā zināt, kāds ir atbilstošākais spiediens tieši jūsu automašīnai? Ielūkojieties sava spēkrata tehniskajā pasē vai arī meklējiet norādi uz uzlīmes šofera puses durvīs.

 

Lasi vēl:

 

Ceturtkārt, vadāmība

Ne velti satiksmes drošības un drošas braukšanas eksperti ar instruktoriem ik gadu rīko īpašas braukšanas ziemas apstākļos pilnveides apmācības, kas katru gadu izpelnās arvien lielāku atsaucību. Piemēram, Ceļu satiksmes drošības direkcijas un Drošas braukšanas skolas kopīgi organizētās apmācības kā Rīgā, tā arī vairākās citās Latvijas lielpilsētās.

Otra iespēja slīpēt savu pieredzi un praksi ir trenēties īpašās ziemas auto trasēs, no kurām dažas ir tīra ledus trases. Tās ir lielākoties klajās vietās, kur ir neliels risks savu autiņu apskādēt.

Kāpēc to visu pieminējām? Jo automašīnas vadāmības prasmēm minētajos laika apstākļos var būt ne mazāk izšķirīga loma. Pajautājiet sev, kā jūs ierasti turat rokas uz stūres? Tik pierasts, ka bieži vien tikai ar vienu roku stūrējat, ko turat vai uz stūres augšējās daļas vai lejā, vai ne? Pareizi ir maksimālu iespēju robežās abas rokas turēt stūres sānu malās, lai varētu jebkurā brīdī manevrēt.

 

braukt vai nebraukt

Foto: Unsplash.com

Piektkārt, distance un (ne)apdzīšana

Braukšanas laikā ieteicams ļoti rūpīgi izvēlēties distanci starp priekšā braucošo automašīnu un jūsu spēkratu. Tas, ka jums aizmugurē viens teju elsos pakausī, ir tikai viņa problēma, ja ieskries jums astē (protams, cemme, ka tā notiek…).

Ideālā distance ir līdz 100 metriem braukšanai pilsētas vidē, kur atļautais ātrums ir līdz 50 km/h. Ja uz šosejas riskēsiet un “plēsīsiet” uz 90 km/h, tad distancei ir jābūt nevis 100 metriem, bet gan teju divas reizes garākai. Visgarākais bremzēšanas ceļš ir tieši apledojuši autoceļi jeb “melnais ledus”.

Un esiet prātīgi ar apdzīšanas manevriem. Labāk to nedarīt, bet ieturēt distanci un braukt pat zem maksimālā atļautā ātruma. Tā būs visiem drošāk! Apdzīšana bieži vien ir pie pārāk liela ātruma un tad viens mazs misēklis var novest pie nespējas savaldīt spēkratu un pat traģiskām beigām…

 

 

Sestkārt, uzmanība un ceļa vērošana

Gluži kā braucot naktī, tā arī dienas laikā pie sasalstoša lietus un apledojuma apstākļiem visa uzmanība ir jāvelta tikai braukšanai. Tas nozīmē, ka labāk lieki nepļāpāt ar līdzbraucējiem. Īpaši svarīgi to pārrunāt ar bērniem. Ja tas īsti nav iespējams vai vienkārši nestrādā, saņemieties kārtīgi un centieties visu laist gar ausīm, lai cik grūti tas būtu. Arī radio nevajadzētu grozīt, jo skata novēršana no ceļa kaut uz mirkli var beigties smagi, pat traģiski.

Protams, par viedtālruņa spaidīšanu vai pat telefona zvanu atbildēšanu aizmirstiet pilnībā! Protams, ja vien tālrunim nav automātiskā savienošana un ieslēgtas balss komandas. Par tik kārdinošo ikdienas kafiju brauciena laikā labāk nedomājiet – padzeriet to mierīgi degvielas uzpildes stacijā pirms došanās ceļā.

 

Nobeigumā

Kad visus šos punktus esam pārdomājuši, varam atgriezties pie pašā ievadā minētā svarīgākā dilemmas jautājuma – braukt vai nebraukt jeb šodien doties ceļā, pārsēsties sabiedriskajā transportā vai, ja ir iespējams, vispār palikt mājās. Ja šādus laika apstākļus sola līdz Ziemassvētkiem, varbūt varat paciesties un tad, svētku dienās, sēsties droši automašīnā, atskaņotājā palaist populāro meldiņu “Driving home for Christmas” un visiem kopā priecīgi doties apciemot savus radiniekus.

Visbeidzot, esiet prātīgi ne vien braucot pa apledojušiem autoceļiem, bet jebkādos laika apstākļos!

 

Izsaki viedokli

Vai jums patika raksts? Iespējams, jums ir kādi jautājumi vai komentāri? Mēs aicinām jūs dalīties savā viedoklī un izteikties zem raksta. Kā arī atcerieties – vienmēr pirms iegādāties automašīnu, motociklu vai pat piekabi – pārbaudi tā vēsturi ar autoDNA pēc VIN numura. VIN pārbaude ir viena no svarīgākajām lietām, kas ir jāizdara, pirms pieņemt lēmumu par lietotas automašīnas iegādi. autoDNA ar transportlīdzekļa vēstures atskaiti palīdzēs Jums pieņemt informētu lēmumu.