Chiptuning

Chiptuning – viegls veids kā palielināt jaudu vai arī sabojāt dzinēju?

Pievienoja 29 jūlijs 2018

Vai vēlaties savam automobilim palielināt jaudu, taču ar nosacījumu, ka šis pieaugums nesamazina automašīnas komponentu izturību un nepalielina degvielas patēriņu? Ja atbilde ir “jā”, tad jums būtu jāapsver chiptuning jeb čipošana.

Vairāk jaudas, zemāks degvielas patēriņš

Mūsdienu automobiļi tiek ražoti ar zināmu jaudas rezervi, kuru var manuāli pielāgot savām vēlmēm. Pieredzējis eksperts ar atbilstošu tehnisko aprīkojumu var itin viegli jūsu automašīnai palielināt ne tikai zirgspēku jaudu un griezes momentu, bet arī samazināt degvielas patēriņu.

Pēdējos gados chiptuning ir kļuvis neticami populārs. Šādām automašīnas dzinēja pārvērtībām ir parādījies liels piekritēju skaits, taču netrūkst arī pesimisti. Viņuprāt motora jaudas palielinājums, kas ir pretrunā ar ražotāja aprēķiniem, var radīt vairāk kaitējumu nekā laba. Tā rezultātā automašīnas detaļas, kas tiek pakļautas lielākai slodzei, ātrāk zaudē savu resursu.

Kāda ir patiesība?

Patiesība slēpjas kaut kur pa vidu starp abiem apgalvojumiem. Katram motoram ir savas slēptās rezerves, kas padara to izturīgu un ļauj tam pieveikt vairākus simtus tūkstošus kilometru. Papildus tam, viens un tas pats autoražotāja modelis tiek piedāvāts dažādās jaudas konfigurācijās.

Piemēram 2,0 litru dīzelis BMW 3. sērijas (E46) spēkratiem var būt gan ar 114 ZS (316D), gan arī 190 ZS (320D) jaudu. Protams, katram motoram ir nedaudz atšķirīgs aprīkojums (turbokompresors, efektīvākas injekcijas), bet tas nav pilnīgi cits dzinējs.

Ražotājiem ir finansiāli izdevīgi, attīstīt vienu dzinēju vairākās jaudas variācijās, jo ir iespējams apmierināt plašāku patērētāju pieprasījumu, kā arī nopelnīt uz papildus zirgspēku rēķina.

Neaizmirsīsim arī to, ka vairākās valstīs automašīnas apdrošināšanas un dažādu citu nodokļu izmaksas ir atkarīgas no jaudas, tādēļ ražošanas posmā dzinēju patiesais jaudas potenciāls tiek elektroniski apspiests.

Vislabāk chiptuning modifikācijām padodas dīzeļdzinēji. Ja jūsu auto ir aprīkots ar atmosfērisko dzinēju, kurš mūsdienās ir sastopams reti kurā automašīnā, tad neceriet uz jaudas pieaugumu vairāk par 10%, kas jau ir visai dāsni teikts.

Modifikācijas

Iekams ķeraties klāt pie vadības bloka programmatūras optimizācijas un jaudas palielinājuma, ir jāsaved kārtībā automašīnas dzinējs! Chiptuning māksla sastāv no precīzi saskaņotām izmaiņām, lai automašīnas dzinējs un saistītas detaļas, piemēram, turbīna nebūtu pārslogota. Pieredzējis mehāniķis zinās automobiļa atsevišķo elementu rūpnīcas izturības slieksni un veiks visas nepieciešamās izmaiņas, nepārsniedzot to.

Neuzmanīga jaudas palielināšana var ātri izraisīt nopietnus darbības traucējumus – bojātu turbokompresoru vai pat dzinēju eksplodēšanu! Šī iemesla dēļ, galvenais ir uzlabojumus veikt ar precīziem mērinstrumentiem, kas nemitīgi monitorēs jaudas un griezes momenta palielināšanos.

Var izcelt divu veidu chiptuning modifikācijas:

  • “Power box”, kas ir atsevišķa ierīce un tiek pieslēgta pie automašīnas, nemainot rūpnīcas iestatījumus motora vadības blokam.

Šāds risinājums galvenokārt tiek izmantots automašīnām, kas ir jaunas un kurām joprojām ir ražotāja garantija, kas var tikt anulēta, veicot modifikācijas vadības blokā. Ja auto jāved uz apkopi, tad atliek vienīgi to noņemt nost.

  • Jaunas programmatūras uzstādīšana vadības blokā galvenokārt, izmantojot OBD savienotāju. Tādējādi ir iespējams veikt detalizētu programmēšanas darbu, ņemot vērā automašīnas tehnisko stāvokli un citus parametrus.

Šis ir smalks darbs, kas būtu jāuztic pieredzējušam uzņēmumam ar kompetentiem darbiniekiem. Nevajadzētu akli paļauties vilinošiem piedāvājumiem, ka it kā prestižā uzņēmumā strādājošs eksperts ar savu laptopu pēc darba laika un uz pusi lētāk palielinās jūsu automašīnas jaudu.

Pēc padarītā darba jums būtu jāsaņem elektroniskās izdrukas ar dažādiem rādītājiem pirms un pēc veiktajām dzinēja modifikācijām, kā arī sniegta garantija par paveiktā darba kvalitāti.

Secinājums

No kvalitatīvi paveiktiem chiptuning uzlabojumiem respektablā uzņēmumā, nevajadzētu baidīties. Ja auto ir tehniski izcilā kārtībā un ar dzinēju nav nekādas problēmas, tad par salīdzinoši zemām izmaksām jūsu auto iegūs jaunu elpu un, iespējams, nepieciešamo dinamiku, kura visu laiku trūka.

Ir lietas, uz kurām var taupīt, piemēram, oriģinālajām vai OEM rezerves daļām. Taču kā jau iepriekš blogā minējām, šī ir ļoti delegāta procedūra. Jebkāds šķietams ietaupījums vai mēģinājums ietaupīt, agrāk vai vēlāk mums “sitīs pa kabatu” un belziens nebūs maigs.

Summa komentāri: 2

Atbildēt

Jūsu e-pasta adrese netiks publicēta.

  1. bUbUlis

    Par čipošanu var sākt domāt, ja auto nav vecāks par pieciem gadiem. Un arī tikai nelielai daļai. Visos citos gadījumos būs pipec un kapu zvani. Čipotāji gan to neatzīs un stāstīs, ka vainīga degviela vai HVZ vēl kas.

  2. oskars

    Labdien ,man ir audi a6 c5 2,5 tdi 2004 gada 120kw,liekas ka pa maz jaudas,bet kad iekustina aiziet.Ka ir ar so modelu ciposanu un izmaksam.