
Cik droši ir gaisa spilveni un vai uz tiem var paļauties?
Pastāv atšķirīgi viedokļi par gaisa spilveniem un to lomu ceļu satiksmes negadījuma brīdī. No vienas puses, autoražotāji arvien vairāk un vairāk aprīko savus auto ar dažādiem gaisa spilveniem, kas statistiski padara tos drošākus. Taču no otras puses, gaisa spilveni var aktivizēties nelaikā, nenostrādāt un galu galā – tie piepūšas ar mini eksplozijas palīdzību.
Gaisa spilveni mūsdienās spēlē svarīgu lomu, lai pasargātu pasažierus no dažādas pakāpes ķermeņa bojājumiem vai pat nāves. Protams, ka tie ne vienmēr garantē izdzīvošanu, taču statistiski ir pierādīts, ja automašīna ir aprīkota ar drošības spilveniem, iespējamība ciest no traumām ir zemāka nekā bez tiem.
Potenciāli bīstamākie drošības spilveni ir priekšējie, jo tie arī pēc izmēra ir vislielākie un “spēcīgākie” jeb ar vislielāko jaudu aktivizēšanās brīdī. Līdz ar to arī sadursmes laikā visvairāk no gaisa spilveniem var ciest priekšā sēdošie.
Taču nevajag baidīties, jo spēcīgas sadursmes rezultātā bez gaisa spilveniem ķermeņa bojājumi būs krietni lielāki. Piemēram, pētījumos ir pierādījies, ka braukšanas laikā brilles ir pilnīgi drošas. Pat pēc gaisa spilvena “trieciena” tie nesabojās acis, sliktākajā gadījumā tie salauzīs jūsu brilles uz pusēm.
Drošības jostas un gaisa spilveni
Būtisks priekšnosacījums drošai braukšanai ir drošības jostu lietošana. Gaisa spilveni ir veidoti ar domu, ka visi pasažieri ir piesprādzējušies. Ceļu satiksmes negadījuma brīdī drošības jostas pilda vitāli svarīgu funkciju, proti, noturēt cilvēkus automašīnā atbilstošā stāvoklī uz krēsla, lai gaisa spilveni pasargātu pasažierus no trieciena, nevis “uzsprāgtu” tiem sejā.
Lasi: Saskaņotais paziņojums – kā to pareizi aizpildīt un ko der iegaumēt?
Gaisa spilvens aizsargā tikai izvēlētās ķermeņa daļas: galvu, kaklu un krūškurvi no stūres rata, vējstikla, instrumentu paneļa vai citām virsmām, bet tas nevar absorbēt visu spēku. Gaisa spilvenu piepūšanās spēku varat paskatīties video straumēšanas vietnēs. Zem paneļiem iemontētie drošības spilveni izšaujas ātrāk, nekā pasažieri pagūst samirkšķināt acis – ar ātrumu 322km/h.
Pareiza pozīcija
Līdzās drošības jostu lietošanai, ir būtiski ievērot arī pareizu sēdēšanas pozīciju un attālumu līdz paneļos apslēptajiem gaisa spilveniem. Lai frontālie gaisa spilveni optimāli pildītu savu funkciju, priekšā sēdošo cilvēku rumpjiem ir jāatrodas vismaz 25 cm attālumā no tiem. Avārijas brīdī pasažiera ķermenis balstās uz maisu, kas jau ir paspējis piepildīties ar gāzi (tas aizņem desmiti milisekundes). Ko darīt, ja auto ir pēc avārijas un ir vēlme to pirkt?
Sānu gaisa spilveni ir veidoti ar pilnīgi citu funkciju un šajā gadījumā ir ņemts vērā fakts, ka krēsls uz sāniem nebīdās. Ārkārtīgi svarīgi ir ievērot visus priekšnosacījumus, pārvadājot zīdaiņus auto krēsliņā uz priekšējā blakussēdētāja krēsla. Avārijas brīdī gaisa spilvens var radīt ļoti smagus vai pat fatālus ievainojumus! Pārvadājot zīdaini, vienmēr ir jādeaktivizē drošības spilvens!
Pēc ceļu satiksmes negadījumiem ir jāmaina ne tikai paši drošības spilveni un paneļi, no kuriem tie izsprāga, bet arī papildus vēl sensori un kontroles mehānismi, kas var izmaksāt visai prāvu naudas summu. Tieši tāpēc vieglas naudas tīkotāji uzpērk automašīnas pēc ceļu satiksmes negadījumiem, vizuāli saved tās kārtībā, taču neparūpējas par pienācīgu drošības sistēmu salabošanu. Pārbaudi auto pirms iegādes, ja tam ir bijuši “izšauti” drošības spilveni, tad ir vērts pārbaudīt diagnostiku un pārliecināties, ka drošības spilvenu sistēma ir savesta atbilstošā kārtībā.