
Drošības spilveni – kad tie var kļūt bīstami?
Katrs autovadītājs lieliski zina, ka drošības spilveni un jostas ir divas vitāli svarīgas sistēmas, kas nepārprotami glābj pašu šoferīšu un pasažieru dzīvības. Taču, lai tās pildītu savu funkciju, ir jāpārliecinās, ka mēs paši sev neesam radījuši mākslīgu apdraudējumu. Jā, pastāv dažādi viedokļi par to, cik tās ir glābjošas ceļu satiksmes negadījumu brīžos. Vai uz drošības spilveniem varam vienmēr paļauties? Būtībā var, taču var būt situācijas, kad tie var kļūt kā bīstami drošības spilveni…
Īss ievads
Piesardzība nekad nenāks par ļaunu, arī tad, ja uzskatām, ka mūsu automašīna ir pati drošākā pasaulē. Jā, autoražotāji arvien vairāk aprīko savus modeļus ar dažādiem gaisa spilveniem, kas statistiski padara tos drošākus. Taču raugoties no otras puses, gaisa spilveni var arī izstrādāt negaidītus un nepatīkamus numurus. Piemērm, aktivizēties nelaikā un pēkšņi, nenostrādāt vispār vai pat piepūšoties ar mini eksploziju…
Izklausās diezgan biedējoši, vai ne? Protams, ka drošības spilveni ne vienmēr garantē izdzīvošanu, taču statistiski ir pierādīts, ja automašīna ir aprīkota ar drošības spilveniem, iespējamība ciest no traumām ir zemāka nekā braucot bez tiem.
Potenciāli bīstamākie drošības spilveni ir priekšējie, jo tie arī pēc izmēra ir vislielākie un “spēcīgākie” jeb ar vislielāko jaudu aktivizēšanās brīdī. Līdz ar to arī sadursmes laikā visvairāk no gaisa spilveniem var ciest tieši priekšā sēdošie.
Taču nevajag baidīties, jo spēcīgas sadursmes rezultātā bez gaisa spilveniem ķermeņa bojājumi būs krietni lielāki. Pētījumos ir neskaitāmas reizes pierādījies, ka braukšanas laikā brilles būs pilnīgi drošas. Pat pēc gaisa spilvena “trieciena” sejā tas nesabojās acis – sliktākajā gadījumā spilvens tikai salauzīs jūsu brilles uz pusēm.
Lasiet vēl:
- Vai tavam auto ir visas ES obligātās drošības sistēmas?
- Bīstamākie auto – jauni un veci ar zemiem drošības standartiem
- Drošības spilveni – nozīme un izmaksas
- Drošība automašīnā – kam pievērst uzmanību pērkot auto?
- Sešas pazīmes, kas liecina, ka ir jāmaina motoreļļa
Drošības spilveni – kā tie darbojas?
Pēc definīcijas, drošības spilveni ir paredzēti traumu riska samazināšanai dažādu negadījumu laikā un ir uzstādīti automašīnās, lai aizsargātu to vadītāju un pasažiera galvu un ķermeņa augšdaļu.
Sadursmes brīdī sensori aktivizē sistēmu un drošības spilveni tiek ātri piepildīti ar gaisu. Tas notiek tik zibenīgi, ka knapi pagūsiet pamiršķināt acis. Drošības spilvenu vadības bloks aprēķina sadursmes veidu, leņķi, trieciena smagumu un aktivizē drošības spilvenu pārdesmit milisekundēs (atveras aptuveni ar ātrumu vidēji 300 km/h!), citos spēkratos pat vēl ātrāk.
Drošības spilvenu sistēmas sastāvdaļas
- Priekšējie un sānu sensori (trieciena sensori).
- Drošības spilvenu vadības bloks.
- Stūres drošības spilvens.
- Pasažiera drošības spilvens.
- Kāju drošības spilvens.
- Sānu drošības spilveni.
- Drošības jostu pievilcējs.
Uzreiz jāatzīmē, ka visas sastāvdaļas ir tieši saistītas ar drošības spilvenu sistēmu. Ja drošības spilveni tiek aktivizēti, sabojātas tiks visas attiecīgās drošības spilvenu sistēmas sastāvdaļas. Piemēram, drošības spilvenu vadības bloks, spilvenu sensori un drošības jostu pievilcējs. Tā rezultātā visas iepriekš minētās daļas būs jāaizstāj ar jaunām.
Te uzreiz jāpiemin, ka šādā situācijā jums būs jārēķinās ar samērā lielām izmaksām, kas mērāmas vairāku simtu eiro apmērā… Atkarībā no automobiļa, vecuma, markas un modeļa, tās var iesniegties arī vairākos tūkstošos (starp citu, tieši tāpēc vieglas naudas tīkotāji uzpērk automašīnas pēc ceļu satiksmes negadījumiem, vizuāli saved tās kārtībā, taču neparūpējas par pienācīgu drošības sistēmu salabošanu)! Bet drošība taču ir pirmajā vietā, vai ne tā?
Septiņas situācijas, no kurām vajadzētu izvairīties
Turpinājumā parunāsim par dažādām situācijām un rīcības, no kurām vajadzētu izvairīties, lai netraucētu drošības spilveniem gādāt par jūsu drošību maksimālā apmērā.
“Ķengursitamie”
Sensori, kas konstatē sadursmi un izvieto gaisa spilvenus, atrodas transportlīdzekļa priekšpusē. Ja automobilim ir uzstādīts “ķengursitamais”, tas traucēs sensoru darbību un avārijas brīdī gaisa spilveni var arī nenostrādāt.
Kājas uz priekšējā paneļa
Grūti iedomāties, ka autovadītājs varētu savas kājas atbalstīt uz priekšējā paneļa, taču blakussēdētāji garos pārbraucienos gan izmanto šādu iespēju. Paši nekad tā neesat darījuši?
To nevajadzētu darīt vairāku iemeslu dēļ! Ja notiks ceļu satiksmes negadījums, tad blakussēdētāja kājas tiks pamatīgi apdraudētas no divām frontēm vienlaicīgi – pašas avārijas, kā arī drošības spilvena, kas kājas zibenīgi ietrieks vējstiklā, radot pamatīgas traumas…
Nepareiza sēdēšanas pozīcija
Autovadītāja puses drošības spilvens vienmēr ir uzstādīts stūres ratā. Daudzi autovadītāji ir pieraduši sēdēt pārāk tuvu stūrei. Ja notiks nelaimes gadījums, sprādziens, ko izraisa gaisa spilvenu palaišana, var pamatīgi traumēt vadītāja seju. Lai frontālie gaisa spilveni optimāli pildītu savu funkciju, priekšā sēdošo cilvēku augumiem ir jāatrodas vismaz 25 cm attālumā no tiem.
Drošības jostas
Bija laiki, kad drošības jostu lietošana bija lieks un neērts pienākums. Šo niķi par jostu nelietošanu joprojām ir problemātiski izskaust pilnībā, jo īpaši attiecībā uz pasažieriem aizmugurē, lai gan tā ir obligāta prasība. Sabiedrībā senāk pat valdīja zināms uzskats, ka jostas lieto tikai pēdējie “nūģi”.
Drošības josta notur cilvēku vietā, lai pārējās drošības sistēmas, tai skaitā arī drošības spilveni, pildītu savu funkciju – sargātu cilvēka dzīvību. Ja šajā ķēdes mehānismā tiek izslēgtas drošības jostas, tad sadursmes brīdī cilvēka ķermenis ar pilnu jaudu ielido sprāgstošajos gaisa spilvenos.
Sēdekļu pārvalki
Lai arī jau labu laiku sēdekļu pārvalki ir izgājuši no Latvijas auto modes, joprojām arvien netrūkst gana daudz eksemplāru. Ja auto ir gana jauns un aprīkots ar sānu drošības spilveniem, tad šādiem automobiļiem sēdekļu pārvalkus nevajadzētu uzstādīt. Kāpēc?
Gaisa spilveni ir ieslēpti pašos sēdekļos, savukārt apdare ir veidota tā, lai sadursmes brīdī tā viegli pārplīstu, dodot vietu gaisa spilvenam. Ja krēsls ir apjozts ar pārvalku, tas var traucēt gaisa spilvenam pareizi piepūsties.
Paneļa dekori
Sunītis, kuram kratās galva, svētbildes un visi citi “štruntiņi” ir jāņem nost! Ja auto ir aprīkots ar priekšējiem gaisa spilveniem, tad sadursmes brīdī, kad sprāgs vaļā blakussēdētāja paneļa plastmasa, tie paātrināsies ar ļoti lielu spēku un var radīt pamatīgas brūces.
Zīdaiņa krēsliņš
Par to māmiņu skolās un forumos bieži atgādina, un par to arī autoDNA atgādinās. Pirms liekat savu zīdaini tam paredzētajā krēsliņā, kuru plānojat sprādzēt pie blakussēdētāja krēsla, obligāti atslēdziet drošības spilvenu! Citāsdi avārijas gadījumā zīdainis ar visu krēsliņu tiks ietriekts automašīnas jumtā! Nav nekā tāda, kas nevarētu pagaidīt dažas sekundes, līdz jūs atslēdzat drošības spilvenu vēl pirms braukšanas uzsākšanas.
Noslēgumā
Sargājiet sevi un savus tuviniekus. Drošības tehnoloģijas mūsdienās ir daudz un tās visas ir radītas cēla mērķa vārdā – glābt dzīvības. Ievērojiet pareizu to lietošanu un ieklausieties CSDD informatīvajās kampaņās, kuras katru gadu aktualizē arvien jaunu problēmu – miegainību, nogurumu, telefona lietošanu, piesprādzēšanos utt.
Lasiet vēl:
- Drošības jostas nav mūžīgas! Kad tās jāmaina?
- Kā nobraukums ietekmē automašīnas drošības stāvokli?
- Kā pamanīt viltīgākās krāpnieciskās darbības auto pirkšanas laikā
Vai jums patika raksts? Iespējams, jums ir kādi jautājumi vai komentāri? Mēs aicinām jūs dalīties savā viedoklī un izteikties zem raksta. Kā arī atcerieties – vienmēr pirms iegādāties automašīnu, motociklu vai pat piekabi – pārbaudi tā vēsturi ar autoDNA pēc VIN numura. VIN pārbaude ir viena no svarīgākajām lietām, kas ir jāizdara, pirms pieņemt lēmumu par lietotas automašīnas iegādi. autoDNA ar transportlīdzekļa vēstures atskaiti palīdzēs jums pieņemt informētu lēmumu.