Man ir auto
vecas eļļas rezultats

Investējot dažus desmitus eiro, pagarināsi savas automašīnas dzinēja mūžu.

Pievienoja 14 marts 2017

Kā nodzīvot ilgu un veselīgu mūžu? Uztura speciālisti iesaka dzert daudz ūdeni. Kā rūpēties par automašīnas “veselību”? Servisa meistari vienisprātis iesaka regulāri mainīt  eļļas un citus šķidrumus!

Latvijas platuma grādos regulāri ritošās daļas remontdarbi ir ierasta parādība. Kā viens no pirmajiem servisa apmeklējumiem pēc automašīnas atdzīšanas pa gludajiem Rietumeiropas bāņiem, parasti ir tekošo amortizatoru nomaiņa. Taču kā ir ar šķidrumu maiņu?

Lielāko daļu dzinēja problēmu ir iespējams novērst, ja gadā tam atvēl aptuveni stundu laika un pāris desmitus eiro. Runa ir, protams, par regulāru motoreļļas maiņu.

Eļļas izvēli nosaka vairāki faktori: viskozitāte, kāda nepieciešama dzinēja darbības nodrošināšanai, šīs darbības konstruktīvie parametri un eļļas atbilstība ražotāja specifikāciju izvirzītajām prasībām.

Kāpēc jāmaina?

Nav jābūt automehāniķiem, lai saprastu, ka automašīnas dzinējs sastāv no ļoti daudz un dažādām kustīgajām detaļām. Lai motors darbotos nevainojami, visas šīs detaļas ir nepieciešams kārtīgi ieeļļot, jo pretējā gadījumā radīsies virsmas berze, kas krasi samazina dzinēja resursu. Motoreļļa auto dzinējā veic četras būtiskas funkcijas: tā aizpilda spraugas, dzesē, attīra, kā arī veic savu pamatdarbību – eļļo.

Motoreļļas maiņas intervālus nosaka auto ražotājs un pie automašīnas iegādes būtu vērts par tiem painteresēties. Jaunākās paaudzes auto tie var būt no 10 000 līdz 50 000 kilometru. Savukārt auto, kas ir vecāki par pieciem gadiem, eksperti iesaka mainīt motoreļļu ik pēc 10 000 km. Arī motoreļļas kvalitātes standartus (pilnīgi sintētiska, pussintētiska, minerāla bāze) nosaka auto ražotājs.

Ko nozīmē eļļas apzīmējumi?

Eļļas viskozitāte ir viens no galvenajiem motoreļļu parametriem, līdz ar to tikpat svarīgi ir izvēlēties katram dzinējam atbilstošas viskozitātes smērvielu.

Ziemas eļļām – SAE 0W, 5W, 10W, 15W, 20W, 25W.

Pagriežamības viskozitāte iedarbinot aukstu dzinēju:

0W   pie -30°C

5W   pie -25°C

10W pie -20°C

15W pie -15°C

20W pie -10°C

25W pie -5°C

Vasaras eļļām: SAE 20, 30, 40, 50, 60

 

Vissezonu eļļām:

SAE 0W-20, 0W-30, 0W-40, 0W-50, 0W-60, 5W-20, 5W-30, 5W-40, 5W-50, 5W-60, 10W-30, 10W-40, 10W-50, 10W-60, 15W-30, 15W-40, 15W-50, 15W-60, 20W-20, 20W-30, 20W-40, 20W-50, 20W-60

Pirmais skaitlis ir eļļas plūstamība zemā temperatūrā, jo tas ir mazāks, jo plūstamība labāka. tādēļ tālāk ir burts W (Winter); otrais skaitlis ir eļļas plūstamība augstā temperatūrā, jo tas ir lielāks, jo plūstamība labāka.

Par ko tiek maksāta nauda?

Eļļas maiņa servisā sākas ar kartera aizbāžņa izņemšanu un vecās eļļas iztecināšanu speciālā traukā, kas atrodas zem kartera. Pēc tam tiek izņemts eļļas filtrs un gumijas blīve.

Tiek uzstādīts jauns eļļas filtrs, ielieta jauna eļļa un pārbaudīts tās līmenis. Kad motoreļļa ir nomainīta, uz īsu brīdi tiek iedarbināts dzinējs, lai atjaunotu pareizo eļļas spiedienu. Kad eļļa ir nomainīta, vēlreiz jāpārbauda tās daudzums.

Tā vietā, lai eļļu iztecinātu, to var arī izsūknēt. Tas ir ieteicams konkrētiem automašīnu modeļiem. Servisa apmeklējuma cenā parasti ietilpst arī maksa par izvēlēto motoreļļu un vecās eļļas nodošanu utilizācijai.

Izteikti piemēri, ja nemaina motoreļļu

Šādi izskatās Audi TT dzinējs, kuram eļļa nebija mainīta kopš tā iegādes brīža. Autoservisā tas nonāca ar 135 000 nobrauktu kilometru.

Klients sūdzējās, ka automašīnas jauda ir krietni samazinājusies un skaņas arī tādas dīvainas nākot no motortelpas.

Ātrumkārbas eļļas maiņa

Ne mazāk svarīga ir arī pārnesumkārbas eļļas maiņa. Mehāniskajām kārbām to būtu ieteicams veikt ik pēc 50 000 nobrauktu kilometru, savukārt automātiskajām ik pēc 30 000 kilometru.

Lielākā daļa mehānisko pārnesumkārbu bojājumu ir saistīti ar sliktu eļļošanu, kā rezultātā detaļas ātri nolietojas. Pie sliktiem eļļošanas iemesliem var ierindot – nepietiekamu eļļas daudzumu kārbā; slikta vai autoražotāja prasībām neatbilstoša eļļa; eļļa satur ūdeni.

Ātrumkārbām izmanto augstas kvalitātes sintētisko eļļu, kurai ir teicamas eļļošanas īpašības un tā ir krietni izturīgāka lielos mīnusos.

Automātiskās kārbas tradicionāli ir cimperlīgākas un līdz ar to arī pieprasa lielāku uzmanību. Tās ir ne tikai sarežģītākas, bet tām ir nepieciešama arī speciāla augstas kvalitātes eļļa ar īpašām piedevām, kurš no eļļas ir pārtapis par hidraulisko transmisijas eļļotājšķidrumu.

Izmantojamā transmisijas šķidruma tips parasti ir norādīts uz pārnesumkārbas eļļas tausta vai automobiļa dokumentos. Savukārt ja eļļa satumst vai iegūst deguma smaržu, tā jānomaina, negaidot plānoto nomaiņas termiņu.

Līdzīgi kā ar dzinēja motoreļļu arī pārnesumkārbas efektīvai darbībai ir jāņem vērā ekspluatācijas apstākļus. Pie lielas slodzes arī visdārgākā eļļa nepalīdzēs.

Dzesēšanas šķidruma maiņa

Par dzesēšanas sistēmas darbību mēs parasti aizdomājamies divās epizodēs – ziemā, kad automobilis aizdomīgi lēni silst un vasarā, kad dzinējs uzkarst. Abi scenāriji var novest pie sliktām sekām, jo motoram, kurš ilgi ir spiests strādāt nepietiekamas temperatūras režīmā, pieaug degvielas patēriņš un arī darbības stabilitāte var pasliktināties.

Dzesēšanas sistēmās pildāmie speciālie nesasalstošie šķidrumi jeb antifrīzi parasti kalpo kādus divus trīs gadus, modernāki līdz pat sešiem gadiem. Regulāri nesekojot līdzi dzesēšanas šķidruma stāvoklim rindiņā pēc kārtas var atteikties sūknis, termostats un “krāsniņa”.

Labas kvalitātes antifrīziem tiek izvirzītas visai augstas prasības. Tiem ir zema sasalšanas temperatūra, kurai mūsu klimatiskajos apstākļos ir jābūt -40 °C. Vārīšanās temperatūra ir virs 100 °C. Neatkarīgi no krāsas visi modernie antifrīzi, kuru lielākais vairākums ir ražoti uz etilēnglikola bāzes, savā starpā ir jaucami.

Tas nav zemesriekstu sviests, bet gan ļoti vecs dzesēšanas šķidrums, kurš jau sen bija jānomaina.

Mainiet šķidrumus!

Tā nav auto servisu sazvērestības teorija – regulāri mainiet automašīnas motoreļļu un citus šķidrumus, un ilgtermiņā tas jums noteikti atmaksāsies ar uzviju! Iegādājoties lietotu automobili ieteicams būtu nomainīt visas eļļas un šķidrumus, lai vēlāk nenāktos rūgti vilties.

Summa komentāri: 4

Atbildēt

Jūsu e-pasta adrese netiks publicēta.

  1. Tiešām

    Kārbas eļļu iesakiet mainīt ik pēc 30 000? Eļļu motoram sakiet līdz 50 000, automātam 30 000? 😀 Ejiet pa gaisu 😀

    1. ne1

      Čalīt iemācies lasīt…

      Ne mazāk svarīga ir arī pārnesumkārbas eļļas maiņa. Mehāniskajām kārbām to būtu ieteicams veikt ik pēc 50 000 nobrauktu kilometru, savukārt automātiskajām ik pēc 30 000 kilometru.

      Motoreļļas maiņas intervālus nosaka auto ražotājs un pie automašīnas iegādes būtu vērts par tiem painteresēties. Jaunākās paaudzes auto tie var būt no 10 000 līdz 50 000 kilometru. Savukārt auto, kas ir vecāki par pieciem gadiem, eksperti iesaka mainīt motoreļļu ik pēc 10 000 km.

  2. ne1

    Tiešām, iemācies lasīt, 50k un 30k ir kārbām, dzinējam iesaka no 10-50k atkarībā no modeļa.

    Ne mazāk svarīga ir arī pārnesumkārbas eļļas maiņa. Mehāniskajām kārbām to būtu ieteicams veikt ik pēc 50 000 nobrauktu kilometru, savukārt automātiskajām ik pēc 30 000 kilometru.

    Motoreļļas maiņas intervālus nosaka auto ražotājs un pie automašīnas iegādes būtu vērts par tiem painteresēties. Jaunākās paaudzes auto tie var būt no 10 000 līdz 50 000 kilometru. Savukārt auto, kas ir vecāki par pieciem gadiem, eksperti iesaka mainīt motoreļļu ik pēc 10 000 km.

  3. Kristaps

    ‘vēl dažus desmitus eiro’ NU nezinu vai tie ir daži desmiti… Laba, ne maximas optima linija sintētiskā eļļa 5w30 maksā 4L kanna ap 35€ + filtrs. Atkarīgs cik katrā motorā vajag litrus rupji reiķinot ar 50€ jāreiķinās + ja pats nemāki/negribi mainīt 10-20€ servisam par darbu.

    Par katru eļļas nomaiņu ir jāreiķina 50-70€. Tā jāveic reizi gadā vai pēc noskrejiena(max 15k) gadiem ejot esi veicis 5, 6 vai 7+ eļļas maiņas, tie ne gluži nav pārdesmit eiro… 😉