
Ekonomiska braukšana – 10 mīti par zemu degvielas patēriņu
Ekonomiska braukšana ir daudzu autovadītāju prioritāte. Diemžēl par to, kā panākt, lai auto patērētu mazāk degvielas, uzkrāti daudz mītu. Un rezultātā autovadītājiem šķiet, ka viņi stingri turas pie ekoloģiskas braukšanas principiem, bet patiesībā ar savu rīcību palielina degvielas patēriņu.
Mīti par ekonomisku braukšanu
-
Premium klases degvielas uzpildīšana nodrošina zemāku degvielas patēriņu
Naftas kompānijas sacenšas, dodot smalkus nosaukumus savām premium klases degvielām. Diemžēl neviens nedos garantiju, ka gadījumā, ja tiks uzpildīta 98. degviela vai dīzeļdegviela no dārgākā gala, mūsu automašīnai radīsies lielāka jauda vai arī būs zemāks degvielas patēriņš. Vienīgais, kas radīsies, būs plānāks maks.
Par vienu litru 98. miles Plus degvielas mums parasti ir jāpiemaksā par 0,05 centiem vairāk nekā par standarta 95. miles degvielu. Tas apmēram ir līdzīgi visos Latvijas benzīntankos, un, uzpildot 60 litrus tvertnē, rezultātā tiks samaksāts gandrīz par 3 eiro vairāk.
Par premium klases degvielas izmantošanu, būtu gudrāk uzticēties transportlīdzekļa ražotāja ieteikumiem. Ja auto ražotājs iesaka izmantot augstākas kvalitātes degvielu, tas nozīmē, ka vajadzētu ievērot šos ieteikumus. Ja šādu ieteikumu auto rokasgrāmatā nav, tad varam droši pildīt standarta degvielu.
-
Ekonomiska braukšana nav iespējama automašīnās ar automātisko pārnesumkārbu
Līdz ar autobūves nozares attīstību apgalvojums, ka “automāti” patērē vairāk degvielas, kļūst arvien mazāk un mazāk patiess. Vairāk degvielas patērēja ar vecā tipa automātiskajām pārnesumkārbām. Mūsdienu ”automātos” ar to saskaras arvien retāk un retāk.
-
Mazāks dzinējs ir ekonomiskāks
Par pamatojumu šim apgalvojumam ir mūsdienās izplatītā automobiļu filozofija downsizing, kas ietver sevī dzinēja jaudas samazinājumu, lai sasniegtu zemāku degvielas patēriņu, tajā pašā laikā uzstādot ierīces, kuras kompensē jaudas zudumu, piemēram, mūsdienīgās iesmidzināšanas sistēmas vai turbopiedziņu. Kopumā dzinējiem, kuri tika izveidoti saskaņā ar šo ideju, būtu jāpatērē mazāk degvielas.
Jāatceras, ka ne visi eksperimenti ar downsizing bija veiksmīgi. Daži dzinēji nedarbojās pārāk labi, un, lai gan faktiski ļāva ietaupīt degvielu, tomēr pēc dažiem desmitiem tūkstošu kilometru daudz vairāk naudas nācās iztērēt autoservisos, jo dzinēja remonti bija samērā dārgi.
-
Ekonomiska braukšana ir tukšgaitā
Braukšana tukšgaitā diemžēl nav ekonomiska. Kad dzinējs nepārtraukti darbojas neitrālajā pārnesumā, tam visu laiku tiek piegādāta degviela. Degvielas piegāde tiek pārtraukta tikai tad, kad ir ieslēgts kāds no ātrumiem, un tad, kad tas netiek paātrināts, tāpēc pareiza degvielas taupīšanas metode ir bremzēšana ar ātrumiem, nevis ripināšanās līdz luksoforam tukšgaitā.
-
Uzņemot ātrumu lēnām, ietaupa degvielu
Vadot transportlīdzekli, jācenšas pēc iespējas ātrāk sasniegt vajadzīgo ātrumu. Tomēr vajadzētu izvairīties spiest gan gāzes pedāli līdz grīdai, gan lēnām paātrināties, jo optimāls risinājums ir paātrināties, nospiežot gāzes pedāli aptuveni par 50%.
-
Ekonomisku braukšanu nodrošina, uzturot zemu ātrumu
Tā nav taisnība. Ekonomiska braukšana sastāv no tā, lai uzturētu optimālus apgriezienus auto dzinējam, un tas nenozīmē, ka tiem jābūt zemiem. Vairumā benzīna dzinēju optimālais apgriezienu diapazons ir apmēram 2–3 tūkstoši apgr./minūtē, bet dīzeļdzinēju gadījumā šis apgriezienu diapazons parasti ir zemāks – no 1,5 tūkst. līdz 2 tūkst. apgr./minūtē.
-
Jo lēnāk, jo ekonomiskāk
Par laimi, šis apgalvojums arī ir nepatiess. Ja runa ir par degvielas patēriņu attiecībā pret braukšanas ātrumu, tad būtisks ir dzinēja tips. Var pieņemt, ka tipiskajos ģimenes auto vislabāko degvielas patēriņu automašīnā var sasniegt augstākajā pārnesumā ar ātrumu 80–90 km/h.
-
Jo vecāks auto, jo patērē vairāk
Vecāka ražojuma automašīnas patērē vairāk degvielas nekā tās, kuras ražotas nesen. Tomēr vecā tipa dzinēja degvielas patēriņam vajadzētu turēties līdzīgā līmenī visas ekspluatācijas laikā. Ja sāk ievērot paaugstinātu degvielas patēriņu, vajadzētu doties uz servisu, jo, visticamāk, transportlīdzeklim radušies defekti, kas izraisa palielinātu degvielas patērēšanu.
-
Pirms došanās ceļā jāiesilda dzinējs
Kā jau iepriekš minējām, ja auto darbojas neitrālā pārnesumā, tas tāpat patērē degvielu, tāpēc stāvēšana brīvgaitā pavisam nav ekonomiska, turklāt mūsdienās ražotie dzinēji labāk iesildās braukšanas laikā. Nosacījums ir viens – uzsākot braukšanu, nedrīkst pēkšņi paātrināties vai arī ļaut darboties dzinējam ar lieliem apgriezieniem. Ar spēcīgāku gāzes pedāļa nospiešanu jāpagaida, kamēr eļļa sasniedz vēlamo temperatūru.
-
Start-stop sistēma rada paaugstinātu degvielas patēriņu
Patiesībā start-stop sistēma ļauj ietaupīt degvielu, ieslēdzot dzinēju atpūtas režīmā, kad tā darbība nav nepieciešama. Diemžēl start-stop sistēma noslogo starteri un akumulatoru, kā arī var izraisīt paātrinātu turbokompresora nodilumu, tāpēc ar šīs sistēmas lietošanu jābūt uzmanīgiem.