autoDNA iesaka
ieputināti

Es un mans auto – ieputināti… Ko darīt, lai droši tiktu laukā?

19 decembr 2022

To, uz cik ilgu palikšanu ir šī ziema, grūti paredzēt. Diez vai kāds gaidīja, ka jau mēnesi kopš novembra vidus baudīsim īstu sniegotu ziemu ar kārtīgu salu. Negaidīti intensīvā un ilgstošā snigšana sagādāja galvassāpes tūkstošiem autovadītāju, viņu vidū arī pulka daudz tādu ļaužu, kuri pirmo reizi saskārās ar ziemas bardzību, zvanot draugiem vai ģimenei un sakot: “Es un mans auto – ieputināti…” Labu padomu nekad nav par daudz, arī tiem, kuri it kā zina rīcību šādās situācijās. Un, tomēr. Ar šādiem ziemas pārsteigumiem varam sastapties vēl un vēl.

Kamēr bērniem lieli ziemas prieki uz kalniņiem, bet pieaugušajiem – slēpojot pa mežu vai laižoties lejup no slēpošanas kalniem, šoferīši lielākoties rauc degunu. Pieceļoties no rīta un pabāžot degunu gar aizkariem, garstāvoklis reizēm mēdz strauji pasliktināties. Atkal snidzis, atkal jāņem lāpstas un birstes, lai autiņu notīrītu…

Ieputināts varat būt jebkur – ne vien pie savas mājas, bet arī iekulties grūtībās esot uz ceļa.

 

 

Kam vienmēr jābūt līdzi

Pat, ja jūs dzīvojat privātmājā, arī tas nebūs izņēmums – sniega lāpstai un birstei (vēlama ar izvelkamu kātu) jābūt jūsu automašīnas bagāžniekā vienmēr! It īpaši tas attiecas uz tiem cilvēkiem, kuriem jādodas garākos pārbraucienos.

Protams, neaizmirstiet par logu skrāpi, kas parasti ir vienmēr līdzi (jo neaizņem taču vietu!). Vēlams, lai līdzi būtu arī aerosols ar atsaldējošu šķidrumu. Tas būs īpaši noderīgs, ja būs aizsalušas mašīnas slēdzenes. To gan labāk mašīnā neatstāt, bet uzglabāt telpās, citādi aizsalušo durvju problēmu nebūs iespējams risināt. Un, protams, stipru virvi gadījumam, ja iestiegat sniegā uz ceļa un jālūdz kādu ceļu satiksmes dalībnieku jūs izvilkt no kupenas.

Lieciet aiz auss, ka, tīrot mašīnu no sniega kažoka, vienmēr ieteicams pārbaudīt arī izpūtēju. Par to parasti aizdomājas tikai retais. Ja arī izpūtējs ir aizsprostots ar sniegu, attīriet to vēl pirms automašīnas iedarbināšanas, pretējā gadījumā pastāv risks, ka salonā uzkrāsies oglekļa monoksīda gāze, kas ir bīstama cilvēka veselībai. It īpaši tas ir svarīgi, ja mašīnā gaida jūsu bērni.

Motora sildīšana ziemā pirms braukšanas. Kā darīt pareizi?

Foto: Pixabay.com

 

Cītīgi jāseko laika ziņām

Vienkārši tā teikt, bet savā ikdienas aizņemtībā un skrējienos daudziem reti sanāk laiks klausīties radio vai ielūkoties ziņu portālos, lai sekotu laika apstākļu jaunākajām prognozēm. Tomēr ir vērts sev atgādināt pievērst vairāk uzmanību laika apstākļiem tad, ja izskanējuši brīdinājumi par stipru snigšanu vai pat kārtīgu sniegputeni.

Tas ir svarīgi gan plānojot garākus pārbraucienus, gan arī novietojot savu spēkratu pie mājokļa. To dara patiešām tikai retais automašīnas saimnieks, taču – ļoti ieteicams. Proti, atstājot savu automašīnu stāvvietā vai pie mājas, noteikti paceliet logu tīrītāju slotiņas. Pretējā gadījumā pastāv liela varbūtība, ka slotiņas nākamajā rītā būs pamatīgi piesalušas. Galu galā, pēc pamatīga sniegputeņa jūs viens un divi atradīsiet savu apsnigušo auto, jo paceltās slotiņas būs jūsu orientieris!

 

Bet ko darīt, ja esat ceļā ieputināti un iestiguši sniegā?

Jā… Apsnidzis autiņš pie mājas ir nieks salīdzinājumā ar to, ja jūsu spēkrats noslīd no ceļa un tiek ieputināts uz ceļa, tā iestrēdzot dziļā sniegā brauciena laikā. Galvenais, lai mašīnai nav nekāda tehniska skāde, jo dažkārt ceļa malās var būt iepriekš tīrīta slapja sniega kalni sasalušā veidolā. Tad var gadīties, ka pat bez evakuatora palīdzības un došanos uz autoservisu neiztikt…

 

 

Kā tikt laukā?

Primārais virsmērķis, protams, ir vispār tikt laukā no biezās kupenas, kurā esat ar savu autiņu iestidzis. Vispirms ir jānovērtē situācija. Ja nav tik traki, tad jādodas pie bagažnieka un jāņem talkā lāpsta. Ir īpaši svarīgi norakt sniegu mašīnas priekšpusē un aizmugurē, lai varētu iestrēgušo mašīnu “iešūpot” virzienā uz priekšu un atpakaļ. Ja iespējams, notīriet sniegu pilnībā visā braukšanas virzienā līdz ceļam. Tā nebūs jāšķendējas par liekiem skrāpējumiem vai jebkādiem citiem virsbūves zemāko daļu bojājumiem.

“Šūpošanās” metodes laikā noteikti neizmantojiet lielas jaudas apgriezinus, tā cerot uz ātrāku izbraukšanu. Tieši pretēji, tas nedos nekādu īpašo efektu. Ātrāk tiksiet laukā, ja “šūposieties” ar zemāko pārnesumu, cenšoties pavirzīties uz mērķi pa mazumiņam.

 

Lasi vēl:

 

Jāveicina saķere. Bet – kā?

Ja nudien nekā neizdodas tikt uz priekšu, automašīnas riteņi turpina spolēt un nav nekādu izredžu sekmīgi uzsākt braukšanu, tad jāķeras pie nākamā rīcības soļa. Proti, jāveicina riteņu saķere ar segumu.

Sāksim ar to, ka jāpārliecinās par automašīnas vilces kontroles izslēgšanu, kas ieslēgtā veidā kustības laikā samazina mašīnas slīdēšanu un neļauj riteņiem buksēt. Sēžot sniega kupenā, automašīnas riteņiem vajadzīga maksimāla saķere ar segumu. Lai to vēl vairāk veicinātu, zem riepām ieteicams palikt kaut vai spēkrata salona paklājiņus. Ja ir iespējams tikt pie smiltīm (tās arī var kādu spainīti vadāt līdzi!), tad tās. Varbūt jums bagāžniekā ir kādi kartona gabali? Derēs ideāli!

Vēl viens risinājums ir sniega ķēdes, kuras uzliek uz automašīnas riteņiem. Tās nāks par labu teju jebkuros apstākļos, taču jāatzīmē, ka tikai retajam kas tāds ir aprīkojumā.

Saķeri nedaudz var uzlabot arī tādā gadījumā, ja automašīnas riepās nedaudz izlaidīsiet gaisu. Mazāks spiediens riepās var līdzēt, taču tā rīkojieties tikai tādā gadījumā, ja bagāžniekā ir pumpis vai turpat netālu ir degvielas uzpildes stacija. Braukšana ar mīkstām riepām var jums izmaksāt dārgi, jo tās iespējams ātri vien sabojāt.

 

Neforsē ar gāzēšanu

Kad esam progresējuši ar izķepurošanos no kupenas un situācija jau rādās cerīga, tomēr ir vērts vienmēr paturēt prātā drošības aspektu. Cīnoties par izkļūšanu no sniega, nekad necenšieties spiest gāzi grīdā. Jā, riteņi spolē, bet tajā brīdī, kad beidzot uzlabosies saķere, tas būs viens moments un rāviens, kad varat zibenīgi “izlidot” uz šoseja.

Ideālā variantā, ja jūs neesat viens savā automašīnā. Ja ir līdzbraucēji, tie var uzkāpt uz ceļa un pavērot, cik tālu ir citi braucēji, kā arī to, vai jums netuvojas kāds gājējs.

 

Kad galīgi viss tūtā…

Bez šaubām, var gadīties arī pagalam nelaimīgas situācijas. Nedod Dievs, ja šis misēklis prasījis tehniskas ķibeles… Taču arī kārtīga iestigšana sniegā var beigties tā, ka vienīgais risinājums izrādās ir autoevakuatora izsaukšana. Tas gan maksās ļoti sālīti…

Pirms mest plinti krūmos, par spīti saltajam laikam un snigšanai tomēr jums ir vēl kāda iespēja. Protams, ja vien tas ir iespējams. Garāmgājējs! Iespējams, kopīgiem spēkiem automašīnu var arī pastumt. Autovadītājam ir nedaudz jāpagāzē, turklāt ar zemāko pārnesumu. Ar vienu stūmēju gan var nepietikt.

Ja arī šis risinājums neiet cauri, tad mēģiniet apturēt kādu garāmbraucēju, kurš varētu jūs izvilkt no kupenas. Te der atgādināt, ka lieti noderētu bagažniekā glabāt arī spēcīgu virvi un āķi.

 

Esmu atkal uz ceļa! Mieru, tikai mieru…

Kad viss ir laimīgi beidzies un esat atkal uz ceļa, mazliet nomierinieties pirms turpmākā ceļa. Iesakām nobraukt ceļa malā (tikai prātīgi, lai atkal neiekuļaties citā kupenā!), vēlreiz pārbaudīt, vai automašīnai nav nodarīta kāda skāde, un tikai pēc  tam turpināt ceļu.

 

 

Protams, atcerieties par riepām, ja esat tām nedaudz izlaidis gaisu. Priekšējam režģim ir jābūt tīram no sniega, restes nedrīkst būt aizķepušas, lai radiatoram būtu brīva gaisa plūsma un nepārkarstu motors.

Jāpārliecinās arī par to, vai riteņos nav palikušas sniega pikas un ledus, citādi brauciena laikā vibrēs stūre.

Atcerieties, sniegotos laika apstākļos, jo īpaši puteņa laikā, nekad nebrauciet ātri. Jo sevišķi, ja zem svaigā sniega apakšā ir melnais ledus, jūs pakļausiet sevi, līdzbraucēju un citu ceļu satiksmes dalībnieku dzīvības briesmām! Vienmēr brauciet zem ierastā ātruma, prātīgi un uzmanīgi. Galu galā, nokļūšana gala mērķī dažas minūtes vēlāk nekā vajadzētu būs labāk nekā daži mirkļi, lai vēlāk līdz mērķim nenokļūtu vispār…

Izsaki viedokli

Vai jums patika raksts? Iespējams, jums ir kādi jautājumi vai komentāri? Mēs aicinām jūs dalīties savā viedoklī un izteikties zem raksta. Kā arī atcerieties – vienmēr pirms iegādāties automašīnu, motociklu vai pat piekabi – pārbaudi tā vēsturi ar autoDNA pēc VIN numura. VIN pārbaude ir viena no svarīgākajām lietām, kas ir jāizdara, pirms pieņemt lēmumu par lietotas automašīnas iegādi. autoDNA ar transportlīdzekļa vēstures atskaiti palīdzēs Jums pieņemt informētu lēmumu.