
Gaisa kondicioniera pārbaude – cik bieži tā jāveic?
Katrs autovadītājs atceras mainīt riepas divas reizes gadā un eļļu reizi gadā. Bet ir vēl viena lieta, kas būtu jādara regulāri, bet ne visi automašīnu īpašnieki to dara – tā ir gaisa kondicioniera pārbaude.
Kāpēc autovadītāji aizmirst par gaisa kondicioniera pārbaudēm?
Ziemā mēs parasti neizmantojam gaisa kondicionieri. Dažos transportlīdzekļos (piemēram, Volkswagen grupas automašīnām) gaisa kondicionieri šajā laikā pat nevar ieslēgt. Tāpēc daudzi no mums vienkārši aizmirst, ka gaisa kondicionierim ir jāveic regulāra apkope. Daži var ticēt, ka, tā kā ziemā kondicionieri neizmanto, tas nenolietojas. Bet tas ir pilnīgi pretēji. Gaisa kondicioniera traucējumi rodas no retas ierīces lietošanas, nekā to lietojot pārmērīgi.
Vasarā, regulāri lietojot gaisa kondicionieri, mēs faktiski lietojam tikai tā dzesēšanas līdzekli, kas ir kondicionierī iepildīts ķīmisks šķīdums.
Uzpildīšana parasti izmaksā dažus eiro par 100g. Izmatojot reaģentu, tā saturošās smērvielas tiek izplatītas pa visu sistēmu, palīdzot visiem tā elementiem darboties pareizi. Ziemā, kad neizmantojam gaisa kondicionieri, smērvielas var atdalīties no reaģenta, un, kad sākam lietot gaisa kondicionieri pavasarī vai vasarā, dzesēšanas šķīdums nepietiekami apgādās sistēmu ar smērvielu. Tajā brīdī sāk parādīties traucējumi.
Vēl viens gaisa kondicioniera risks ziemā ir mitrums. Neizmantota gaisa kondicioniera sistēma ir baktēriju un sēnīšu vairošanās vieta. Kaut arī mēs to nevaram redzēt, mēs to noteikti sajutīsim sliktas smakas veidā, kad ieslēgsim gaisa kondicionieri, pēc ilgstošas nelietošanas. Tas, iespējams, nav gaisa kondicioniera sistēmas traucējums vārda tiešā nozīmē, tomēr sēnīšu un baktēriju ieelpošana nav ne veselīga, ne patīkama. Vienīgā gaišā puse ir tāda, ka tas atgādina auto vadītājam, ka viņam ir jāveic gaisa kondicioniera pārbaudi. Tas ir tāpēc, ka sistēmas dezinficēšana ir daļa no apkopes.
Kā tiek veikta gaisa kondicioniera pārbaude?
Gaisa kondicioniera pārbaude ir diezgan ātrs process, kas ilgst līdz vienai stundai, un ir salīdzinoši lēts (parasti līdz 50 eiro, ieskaitot darbu un materiālus). Tajā ietilpst kompresora pārbaude, dzesēšanas šķidruma līmeņa pārbaude, sistēmas noslodze, dzesēšanas reaģenta pārbaude un atkārtota pildīšana, kā arī dezinfekcija. Dezinfekciju var veikt vairākos veidos. Viens no populārākajiem veidiem ir ozonēšana.
Ozonēšana ietver sevī īpašas ierīces izmantošanu, ar kuras palīdzību var izsmidzināt ozonu automašīnas iekšienē. Ozonēšanu ieteicams veikt pavasarī, nevis vasarā, jo āra temperatūra ir zemāka. Tas ir tāpēc, ka ozons sadalās temperatūrā, kas augstāka par 25 grādiem. Bet, ja mēs uzstājam, ka vēlamies to veikt vasarā, tad to vajadzētu darīt no rīta, kad salons nav paspējis sasilt.
Alternatīvs dezinfekcijas veids ir tīrīšana ar ultraskaņu. Tas ir dārgāks nekā ozonēšana, bet rezultāts ir ilgāk noturīgs. Ultraskaņas tīrīšana sastāv no ultraskaņas ģeneratora un speciāla dezinfekcijas šķīduma ievietošanu automašīnā. Ģenerators, izmantojot ultraskaņu, pārvērš šķīdumu sīkās daļiņās, kas izplatās pa visu gaisa kondicionēšanas sistēmu.
Kamēr arī tīrīšanai ar ozonu un ultraskaņu ir nepieciešams speciāls aprīkojums, regulāra tīrīšana ir izdarāma arī paša spēkiem. Lai to izdarītu, ir jāiegādājas speciāls ķīmiskais līdzeklis un jāievēro visi norādījumi uz iepakojuma. Lielākā daļā gadījumu būs nepieciešams izņemt salona filtru, iestatīt gaisa kondicionierim salona cirkulāciju un darbināt to ar pilnu jaudu. Atceries kārtīgi izvēdināt salonu pēc šādas procedūras!
Tagad, kad esam pieminējuši salona filtru, jāatzīmē arī tas, ka to ir ieteicams mainīt reizi gadā. Gaisa kondicioniera apkopē parasti to neiekļauj. Bet tā nav problēma – lielākajai daļai automašīnu salona filtru nomainīt ir ļoti vienkārši, dažām no tām pat nav nepieciešami nekādi instrumenti. Jūs varat viegli atrast internetā norādījumus par to, kā to izdarīt savai automašīnai.
Izmantojiet gaisa kondicionieri atbildīgi
Tagad mēs zinām, ka gaisa kondicioniera apkope ir jāveic reizi gadā. Pieminējām arī to, ka kondicionieri ir vēlam ieslēgt regulāri, pat ja tas nav nepieciešams. Tiek uzskatīts, ka gaisa kondicioniera pietiekama izmantošana ir aptuveni piecpadsmit minūtes, vismaz reizi divās nedēļās. Tomēr jāatceras, ka to nevajadzētu izmantot pārmērīgi, jo nepareiza gaisa kondicioniera izmantošana var izraisīt ar veselību saistītas problēmas.
Ja pārāk daudz atdzesēsim automašīnas , mēs varam saaukstēties tāpat kā ziemā. Tas ir tāpēc, ka ziemā mēs nonākam aukstumā no siltas mājas vai mašīnas. Vasarā mēs izvairāmies no saules un karstuma automašīnās ar gaisa kondicioniera sistēmu, kas darbojas ar pilnu jaudu. Šādas biežas temperatūras izmaiņas palielina risku saaukstēties. Optimālais gaisa kondicioniera iestatījums ir tad, kad starpība starp temperatūru auto iekšpusē un ārpusē nepārsniedz 6 grādus. Ērtāk ir automašīnām, kurām ir uzstādīts āra gaisa termometrs un salona klimata kontrole.
Vajadzētu atcerēties arī to, ka, lietojot gaisa kondicionieri, parasti palielināsies arī degvielas patēriņš, un dažreiz tas var samazināt automašīnas jaudu.