tilpumu dzinējs degviela tilpums

Izpratne par mašīnas dzinēja tilpumu. Kā tas ietekmēs jūsu pirkšanas lēmumu?!

Pievienoja 3 August 2017

Izpratne par mašīnas dzinēja tilpumu. Kā tas ietekmēs jūsu pirkšanas lēmumu?!

 

Motora izmēru parasti mašīnās mēra litrāžā jeb kubikcentimetros. Tūkstotis kubikcentimetri ir pielīdzināms viena litra motoram. Tas ir motora mērvienības veids, cik daudz vietas ir virzuļu darbībai motorā. Jo lielāks skaitlis, jo vairāk motors ir spējīgs dzīt degvielu un gaisu cauri motoram vienā intervālā.

Pēdējā laikā viss nav tik vienkārši, jo pateicoties jaunākām tehnoloģijām tiek ražoti mazāki dzinēji ar lielāku jaudu. Viena no šīm jaunajām tehnoloģijām ir turbīnas, kas mazākam motoram dod iespēju darboties ar lielāku jaudu. Ja jāsalīdzina mašīnas, kas ir viena gada, tad gandrīz visos gadījumos jo lielāks motors, jo vairāk jaudas.

 

Dzinēja jaudu parasti mēra zirgspēkos. Vēsturiski par šī mērījuma veida aizsācēju tiek uzskatīts Džeimss Vats (angļu: James Watt). Viņš izdomāja veidu kā mērīt, cik lielu jaudu radīs tvaika dzinējs. Viņš mērīja tvaika dzinēju pret zirgiem un cik zirgi būs vajadzīgi, lai vienādotu vilkšanas spēku. Ir daudz un dažādas zirgspēku mērīšanas sistēmas, un nevienu no tām nevar tieši salīdzināt vienu ar otru. Apvienotajā Karalistē, piemērām, tiek mērīts bremzēšanas zirgspēkos (bhp).

 

Ko apzīmē 2.0 l vai 2.0?

 

Mūsdienās tas nav tik sastopams, bet mašīnu nosaukumos parasti tiek norādīts skaitlis, kas norāda motora tilpumu un bieži vien tā veidu. Ja sastopaties ar skaitli kā 2.0 vai 2.0 l, tas norādīs visu cilindru kopējo tilpumu.

Tipiski, moderniem dzinējiem būs četru, sešu vai astoņu cilindru motors. Piemērām 2.0 litru, četru cilindru motoram būs 500 kubikcentimetri katrā cilindrā.

Virzuļi kustās augšā, lejā un telpu caur kuru tie kustas, sauc par sadegšanas kameru. Sadegšanas kamerā tiek sadedzināta degviela, lai ražotu sprādziena enerģiju, kas kustinās virzuļus. Ja mašīna ir aprīkota ar 2.0 litru motoru, tas nozīmē, ka sadegšanas kamerā katrā virzuļa rotācijā tiks sadedzināts aptuveni 2 000 kubikcentimetri degvielas un gaisa maisījuma. Piemēram, ja šāds dzinējs darbojās ar 3 000 apgriezieniem, tas nozīmē, ka katrs virzulis sadedzina 500 kubikcentimetrus degvielas un gaisa maisījuma 3 000 reizes minūtē.

 

Auto veiktspēja attiecībā pret dzinēja tilpumu?

 

Tā kā lielāks dzinējs parasti varēs sadedzināt vairāk degvielas un gaisa maisījumu, nekā mazāks dzinējs, tad lielāks dzinējs varēs saražot vairāk jaudu, lai mašīna varētu uzņemt ātrumu. Mūsdienās lielāks ne vienmēr būs jaudīgāks, jo jaunās tehnoloģijas ļauj maziem motoriem attīstīt lielāku jaudu, nekā vecākiem, lielākiem dzinējiem.

 

Kā dzinēja tilpums ietekmē degvielas ekonomiju?

 

Ar lielākiem dzinējiem, kas var sadedzināt vairāk degvielas un gaisa maisījumu ar katru apgriezienu, parasti tas sadedzinās vairāk degvielas, nekā mazāks dzinējs vienādā apgriezienu daudzumā.

Tas ir nozīmīgi, kad sākam domāt par mašīnas iegādi. Parasti ar lielāku, jaudīgāku dzinēju mašīna izmaksās dārgāk. Tā patērēs vairāk degvielu un nodokļi par co2 izmešiem būs lielāki. Ir vērts padomāt, cik daudz jaudas jums tiešām nepieciešams.

Ja katru dienu braucot nav vajadzība pēc liela paātrinājuma, vai lielu smagumu pārvešanas, kā arī braukt pa šoseju liela ātrumā, iespējams, jāizvēlas mazāks un ne tik jaudīgs motors, ietaupot naudu. Mazi dzinēji parasti ir vairāk piemēroti, braukšanai pa pilsētu. Tie nodrošina visas nepieciešamās funkcijas, lai nokļūtu līdz veikalam, ofisam vai skolai. Parasti šādiem braucieniem pilsētā nav vajadzības strauji uzņemt ātrumu vai pārvietoties ar lielu ātrumu. Šādā veidā jūs ietaupīsiet naudu.

Piemēram, braucot ikdienā pa šoseju ar lielu ātrumu, vai arī jums patīk uzgāzēt, darot to ar mazu motoru, tas nebūs tik efektīvs un jūs pakļausiet to daudz lielāki slodzei un metāla nodilumam. Lielāks dzinējs būs vairāk piemērots kam tādam. Lai gan arī, tagad ir pieejami mazāki dzinēji ar turbokompresoriem, kam būs daudz lielāka jauda un tie uzvedīsies kā lielāki motori. Ne tikai dzinēja lielums ietekmēs jūsu izmaksas. Braukšanas stils arī nosaka, cik jūs daudz patērējat benzīnu. Paturot prātā, ka jo mazāks apgriezienu skaits motoram, jo mazāk patērēsiet degvielu. Arī pareizs gaisa spiediens riepās ietekmēs degvielas patēriņu.

 

Kāda ir atšķirība starp benzīna un dīzeļa dzinējiem?

 

Benzīns un dīzelis tiek iegūts no naftas, bet veids, kā viņus ražo ir atšķirīgs, kā arī kā tos pielieto dzinējos. Tāpēc nekad nedrīkst sajaukt degvielu, kuru lej mašīnā. Dīzeļdegviela ir enerģijas bagātāka nekā benzīns. Atšķirība starp benzīnu un dīzeli ir tā, ka dīzelis ir daudz energoefektīvāks.

Dīzeļdzinējs nepārprotami būs daudz ekonomiskāks nekā tāda paša tilpuma benzīna dzinējs. Varētu likties, ka tas padara izvēli vienkāršu, bet tas tā nav vairāku iemeslu dēļ.

Viens no šiem iemesliem ir tāds, ka ar dīzeļdzinēju jānobrauc daudz vairāk kilometru, lai atmaksātos degvielas ekonomija. Vēl viens iemesls ir tāds, ka dīzeļdzinējiem vajag regulāri izbraukt uz automaģistrālēm, lai nepasliktinātu dzinēja tehnisko stāvoklī, tādēļ dīzelis varētu nebūt pārāk piemērots braukšanai tikai pa pilsētu. Un beidzamais ir tas, ka dīzelis rada lielāku gaisa piesārņojumu.

Benzīnam un dīzelim ir dažādas īpašības. Dīzelis ir labs, lai izmantotu, braucot lielus gabalus pa šoseju ar zemu apgriezienu skaitu. Tas arī ražo lielu jaudu, kas to padara ideāli piemērotu, lai pārvadātu smagumus un vilktu piekabes.

No otras puses, benzīns bieži vien ir labāks mazākiem auto un ir populārs hečbekos un citās mazās mašīnās. Starp abiem dzinējiem ir grūti izvelēties, kas ir izdevīgāks degvielas ekonomijas ziņā.

 

Kāpēc es varētu velēties dzinēju ar lielāku tilpumu?

 

Pircēji, kas gūs labumu no lielāka dzinēja tilpuma, būs karavānu īpašnieki un cilvēki, kas domā braukt lielus gabalus pa lielceļiem ar lielu kravu. Mašīnas ar lieliem dzinējiem vadīt var būt jautri tiem, kam patīk braukt ātri vai vienkārši ātru mašīnu cienītajiem.

Mašīnas ar lieliem dzinējiem mēdz būt lielākas, jo viņas ir smagākas un tam vajadzīga lielāka jauda.

Ir grūti pateikt, kāda izmēra dzinējs būs ideāls jūsu vajadzībām, jo ir dažāda izmēra dzinēji ar dažādu veiktspēju. Lai gan lielākā daļa dzinēju mūsdienās, kas ir lielāki nekā 1.0 litrs vajadzētu būt vairāk kā pietiekami lai varētu brīvi pārvietoties pa pilsētu.

 

 

 

Summa komentāri: 1

Leave a Reply

Your email address will not be published.

  1. Anonymous

    Jānis Bērziņš ir ļoti zinošs, 3000 apgriezienos ir 1500 darba gājieni katram cilindram