Viss
vai-jo-vecaks-jo-drosaks

Jo vecāks automobilis, jo drošāks?

Pievienoja 17 novembris 2021

Bieži vien dzirdēti apgalvojumi, ka tie spēkrati, kas ražoti deviņdesmitajos vai pat vecāks automobilis, ir drošības etalons, ko nekādi nesagaidīsi no mūsdienu auto. Šos apgalvojumus parasti pavada uzskatāms piemērs, kad 1989. gada auto saskrējies ar 2021. gada “konservu kārbu”! Gluži loģiski, ka vecākajam ne skrambiņas, bet jaunais teju vai norakstāms. Un te nevar nepiekrist – senāk ražotie spēkrati patiešām bija izturīgāki. Taču gluži automātiski arī nedrošāki.

Pieņēmums

Jo jaunāks auto, jo tas būs arvien vairāk cietis banālā sadursmē ar tik pat banālu stabu. Jo vecāks auto, jo pāri nodarījumi būs mazāki. Galvenā atšķirība vien tā, ka jaunākās paaudzes automobiļu vadītājs izkāps no braucamrīka pats saviem spēkiem un palīdzēs atrast, kur piezemējies pa vējstiklu tālu krūmos izmestais vecāka gada gājuma braucamrīka šoferis.

Varētu, protams, visu novelt uz nepamatotu jaunu automobiļu propagandu, taču šādus faktus apstiprinājis arī viens no visautoritatīvākajiem avotiem pasaulē – Amerikas Savienoto valstu nacionālās satiksmes drošības pārvalde NHTSA. Te viss ir pa godīgo un tātad viss ir ticami!

Pētījums

NHTSA veicis milzu darbu, apkopojot visus satiksmes negadījumus laika posmā no 2012. līdz 2020. gadam. Tas ir tieši tas, kas visvairāk pietrūkst pie mums – rūpīga analīze. Analīze, kas palīdz saprast vai tiešām izvirzītās varbūtības par slepkavniecisko ātrumu, nepiesprādzētām jostām vai neizdzertu kafijas tasīti ir tieši tas, kas paņem visvairāk autobraucēju dzīvības?

Lūk arī NHTSA pētījuma rezultāti. Glīta tabuliņa, kas izsaka visu. Diemžēl lielākajam Latvijas autobraucēju pulkam šī ziņa nebūs kā medus maize. Vairāk NHTSA pētījumus var meklēt šeit: https://crashstats.nhtsa.dot.gov

Automobiļa izlaiduma gads un nāves gadījumi (procentuāli):

vecaks-automobilis-biezak-naves-gadijumi

auto-izlaides-gads-naves-gadijumi

Secinājums

Ja nu ne gluži pašā Rīgas centrā, tad visā plašajā Latvijā automobiļi, kas ražoti vēl līdz 1984. gadam ir “biezā slānī“. Un ne visi no tiem ir daudz maz ciešamā tehniskā stāvoklī.(Ko pārbauda tehniskajā apskatē?) Pārcelties viņsaulē šīs transporta līdzekļu grupas īpašniekiem ir tieši uz pusi lielākas, kā tiem, kam ikdienas pārvietošanās līdzeklis ir gados jaunāks. Droši vien vēl viens atgādinājums, ka mūsu drošība ir mūsu pašu rokās. Ka dižošanās ar vecu, bet populāra zīmola braucamrīku ir daudz bīstamāka par gados jaunāku, lai arī ne tik populāru automobili.

Lasi vēl:

Summa komentāri: 4

Atbildēt

Jūsu e-pasta adrese netiks publicēta.

  1. Ak Dievs!

    Gribētu redzēt, kur ir biezā slānī Audi 100, kuri bija vēl pirms “cigāra”, Golf 2, Ford Sierra.
    Tādu tuftu raksta DNA….

    1. Vēlls parāvis!

      Kāpēc tieši tik dīvains auto uzskaitījums? Pilnas malas ir ar Audi 80, ar gadsimta sākuma BMW, nemaz nerunājot par tiem Volvo krāvumiem, ko Latvijā laikam ieved uz svara. Un tie visi ir mēsli no drošības viedokļa, ja salīdzina ar vislētāko šā gada Dacia!

    2. neticīgais

      Aizbrauc uz Latgales ģerevņām! Pie katra ciema veikala tevis nosauktie lūžņi stāvēs un smirdēs! Nez par Audi, bet visi iespējamie folksvāgeni būs i vēl vecāki par 84. gadu!

  2. qqq

    Šis ir tas tipiskais mīts par vecajiem auto. No sērijas: “Vecos volviķus taisīja no kārtīga metāla, tā milzīgā kaste vispār neiznīcināma, mūsdienās auto taisa no plastmasas un papīra biezuma metāla!”

    Atliek vien paskatīties video, kur vecos autiņus sasit, tad saproti, ka volvo iekšā esošajiem cilvēkiem ir vakars uz ezera. Atliek vien Youtube pameklēt, man uzreiz izleca Fifth gear video, kur salīdzināja 80s beigu 940 volvo un daudz jaunāku renault modus. Abu divu frontālā sadursmē Volvo tur visa milzīgā priekša totāli samīcīta, kājas šoferim samīcītas, droši vien ar stūri pa galvu dabūjis (konkrētajam volvo modelim nebija airbag, jo tajā laikā tā bija extra nevis obligāta prasība) utt.