
Kā atpazīt “slīkoni” – automobiļi pēc lielajiem Eiropas plūdiem
Ja kaut kur Eiropā pēdējā laikā bijuši lielāki plūdi, jau tuvākā laikā lietotu automobiļu tirgū parādīsies vesela gūzma automobiļu, kuri pieejami par nedaudz zemāku cenu, kā citi līdzvērtīgi spēkrati. Vismaz tā tam vajadzētu būt. Taču mūsdienu auto tirgotāji pamanās bojātos braucamrīkus piedāvāt par gana augstām cenām ar klasiskajiem stāstiem par vienu saimnieku, baznīcu un kapu svētkiem.
Kā mēs labi zinām, ne tik senā pagātnē no mums netālajā Vācijā, Austrijā un citās Eiropas zemēs lielu postu nodarīja plūdi. Īsti ūdens cunami un dubļu šļūdonis. Traģiskais notikums sev līdzi parāva ne tikai simtiem tūkstošu automobiļu, bet arī ne mazums cilvēku dzīvību. Par laimi šādas dabas stihijas Eiropā nav bieža parādība. Plūdu video redzams šeit
Lasi vēl:
- Kā iegādāties auto no Vācijas? Padomi ikvienam pircējam
- Kā nopirkt lietotu automašīnu izsolē? Padomi drošai iegādei
No metāllūžņiem līdz mirdzošam limuzīnam
Protams, ka šāda masveida automobiļu bojājumu sērija apdrošinātājiem nesusi lielus zaudējumus. Tomēr jāsaprot, ka automobiļi, kuri iekļuvuši plūdos, vēl ir gana labā tehniskā kārtībā. Daudzi no tiem ir gluži jauni vai mazlietoti, kas rūpīgi apkopti pie oficiāliem zīmola dīleriem.
Liels daudzums stihijas skarto automobiļu parasti nonāk izsolēs. Tur tie arī tiek pārdoti kā “slīkoņi” ar godīgiem fotoattēliem un neatkarīgu ekspertu vērtējumiem. Lieki piebilst, ka bojāto automobiļu cenas ir krietni zemākas par tehniskā kārtībā esošo braucamrīku cenām. Dažreiz pat līdz piecdesmit procentiem.
Viss būtu labi, ja šo situāciju necenstos savā labā izmantot ne īpaši godīgi auto tirgotāji. Iegādājoties ūdenī un dubļos pabijušos auto, tiek veikts neliels kosmētiskais remonts, kaut kas līdzīgs salona ķīmiskajai tīrīšanai un par nepamatoti augstu cenu pārdots valstīs, kur auto vēsturei pircēji pievērš minimālu uzmanību, piemēram, Latvijā un kaimiņzemē Lietuvā. Lieki piebilst, ka šāds pirkums jaunajam īpašniekam pārvērtīsies par murgu daudzu gadu garumā. Ja plāno iegādāties auto no Lietuvas, esi uzmanīgs un izvērtē visus plusus un mīnusus.
Lasi vēl:
- Apdrošinātāju norakstītie auto – ko tas vispār nozīmē?
- Vai auto pēc avārijas var būt drošs pirkums?
- Korozijas mīluļi jeb visvairāk rūsējošās automašīnas
Dubļi un ūdenszāles nav vienīgie parametri
Mūsdienu automobilis ir pārpildīts ar lielu daudzumu dažādas elektronikas. Ja vecāka gada braucamrīkos varējām uz vienas rokas pirkstiem saskaitīt vadus kopējā žūksnī, tad tagad tie ir komplicēti datorizēti elektroniskie bloki, kas vienmērīgi izvietoti pa visu auto. Ne vienmēr šie bloki ir hermētiski slēgti, kas ļauj tajos ieplūst gan ūdenim, gan dubļiem.
Ūdens iekļūšana vadības blokos un elektroniskajās komponentēs ne vienmēr liek par sevi manīt uzreiz. Pilnīgi iespējams, ka paies labs laika sprīdis līdz brīdim, kad viens pēc otra šie bloki atteiksies darboties un tas var izmaksāt milzu naudu.
Nākamā problēma – salona apšuvums. Protams, sēdekļu pārvalki un paklājiņi ar laiku izžūs. Vai nu dabīgā ceļā, ja ilgāku laiku ir silts, viegli vējains un saulains laiks, vai arī ar sildierīču un speciālu fēnu palīdzību. Taču ir vietas, kur žāvēšana vien nepalīdzēs. Piemēram, skaņas izolācijas materiāli, kas noslēpti zem apšuvuma. Kā likums šie materiāli ir poraini, mitrumu labi uzsūcoši un slikti žūstoši.
Plūdi nav tikai ūdens. Parasti tos pavada dubļu šļūdoņi, kas pamanās iekļūt visos automobiļa mezglos un detaļās. Smiltis un mitrums jau minētajos skaņas izolācijas materiālos drīz vien radīs pirmos rūsas perēkļus, kas īsā laikā izplatīsies pa visām virsbūves detaļām.
Lai arī auto pārdevēji ūdenszāles un dubļu pikas būs izmēzuši no auto, visvieglāk “slīkoni” atpazīt pēc savdabīga mitruma vai pat pelēšanas aromāts. Ja pārdevējs auto salonu sasmaržinājis ar dažādu parfimēriju, tas ir iemesls kļūt bažīgiem un izturēties pret noskatīto auto ar aizdomām.
Varbūt pārdevējs bijis godprātīgs?
Nevajadzētu naivi cerēt, ka auto pārdevējs būs savedis šo “slīkoni” ideālā tehniskā kārtībā. Ja vizuālais izskats atjaunojams salīdzinoši vienkārši, tad ar tehniskām niansēm viss ir savādāk – tas prasa lielus ieguldījumus. Un to neviens pārpircējs negribēs – ieguldīt naudu tur, kur to var nedarīt!
Ja meklējas automobili sev, tad bēgt no “slīkoņiem” nav obligāti. Godprātīgi veicot visus priekšnoteikumus, automobili ir iespējams atgriezt pilnvērtīgā dzīvē. It īpaši, ja šo cietušo spēkratu var iegādāties par ļoti pievilcīgu cenu.
Kas būtu darāms, lai plūdus piedzīvojis auto nesagādātu galvassāpes? Vispirms jāsāk ar to, ka auto maksimāli jāizjauc. Tajā skaitā salona apšuvums.
Virsbūves detaļām jāveic rūpīga skalošana no iekšpuses – durvis, bagāžas nodalījums, tā vāks, sliekšņi un citas detaļas. Vēlams virsbūves detaļu iekšpusi apstrādāt ar pretrūsas līdzekļiem.
Salona apšuvumam jāveic pilna ķīmiskā tīrīšana ar tā dēvēto “tornado” jeb ierīci, kas vienlaicīgi audumā ievada tīrīšanas līdzekļus un tos izsūc kopā ar netīrumiem. Pēc šādas kopšanas vajadzētu ļaut visam izžūt vismaz nedēļu.
Visbeidzot elektroniskie bloki. Tos visus nāktos atvērt, izžāvēt un rūpīgi iztīrīt ar spirtu vai speciāli šim nolūkam paredzētu līdzekli. Elektronikas platīšu celiņi ir tik plāni, ka bez rūpīgas iztīrīšanas drīz vien tie sāks korodēt un zudīs kontakts visos pēc kārtas.
Lai vai kā, vismaz gadu pēc vērienīgiem plūdiem vajadzētu auto izvēli veikt īpaši rūpīgi un, iespēju robežās, tajā iesaistīt auto nozares speciālistus. Gan jau jūsu uzticamais servisa mehāniķis pratīs atrast motortelpā kādu pieķērušos gliemežvāku un pasargāt no lieliem izdevumiem!
autoDNA ir vadošais transportlīdzekļu vēstures tiešsaistes pārbaudes pakalpojumu sniedzējs. Pamatojoties uz jūsu VIN numuru, ar autoDNA varat pārbaudīt transportlīdzekļa vēsturi pirms tā iegādes. Daudzos gadījumos VIN pārbaude var novērst nevēlamas papildu izmaksas, kas saistītas ar transportlīdzekļa iegādi ar nezināmu vai likvidēta transportlīdzekļa pagātni.