Man ir auto
Kā braukt, lai nesabojātu riepas? Vai ir iespējams pagarināt riteņu izturību?

Kā braukt, lai nesabojātu riepas? Vai ir iespējams pagarināt riteņu izturību?

Pievienoja 2 maijs 2017
Kā braukt, lai nesabojātu riepas? Vai ir iespējams pagarināt riteņu izturību?

Kā braukt, lai nesabojātu riepas? Vai ir iespējams pagarināt riteņu izturību?

Mūsu ceļu stāvoklis ik pa brīdim tiek uzlabots, bet diemžēl ir arī ceļu posmi ļoti briesmīgā stāvoklī. Ko autovadītājs var darīt, lai pagarinātu riteņu kalpošanas laiku un samazinātu to iespējamo bojājumu?

Lielākais drauds riepām ir bedres ceļa braucamajā daļā. Ja jums neizdodas laikus apbraukt bedri uz ceļa, tad nepieciešams to pārvarēt lēnāk, cik vien iespējams, – piebremzēt un neuzbraukt uz asās malas, jo tad pastāv liels risks, ka asā asfalta mala pārplēsīs riepas sānu. Šādās situācijās ir ļoti svarīgi, lai riepās būtu pareizs spiediens. Ja riepa nav pietiekami piepumpēta ,automašīnas svars tiek pārnests uz ārpusi no protektora, tādējādi palielinot spiedienu uz riepu sāniem un to jutību uz deformācijām vai mehāniskiem bojājumiem.

Zems spiediens riepā nozīmē nevienmērīgu spiedienu uz ceļa virsmu. Tas arī samazina protektora virsmu, kas ir tiešā saskarē ar ceļu. Tam ir negatīva ietekme uz riepu saķeri ar ceļu un it īpaši, ja automašīna ir smagi pielādēta, uz tās braukšanas īpašībām. Bremzēšanas ceļš palielinās, bet saķere uz līkumiem bīstami krītas, un tas var novest pie transportlīdzekļa kontroles zaudēšanas.

Jāatceras, ka, uzpildot gaisa spiedienu riepās, jāievēro transportlīdzekļa ražotāja ieteikumi. Parasti šāda informācija par gaisa daudzumu ir pieejama transportlīdzekļa rokasgrāmatā, vadītāja durvīs vai cimdu nodalījumā automašīnas iekšpusē pasažiera pusē. Spiediens riepās ir jāpārbauda tikai tad, kad riepas ir aukstas vai pēc apmēram divu kilometru braukšanas, vai arī tad, kad automašīna ir nostāvējusi stundu nedarbināta. Tāpat nav jāsamazina gaisa spiediens riepās, lai it kā uzlabotu saķeri ar ceļu, jo faktiski šāda prakse noved tikai pie  ātrāka riepu nodiluma.

Riepas bojā arī dažādi sānu noberzumi, piemēram, piebraucot pie ietves malas. Šajā gadījumā bojājumiem tiek pakļautas ne tikai riepas, bet arī diski, un abi šie riteņa elementi var tikt nopietni sabojāti. Riepu nodilumu ietekmē arī balstiekārtas stāvoklis. Ja riteņiem būs slikti saregulēta savirze, tad protektors nodils ātrāk. Slikti saregulēta riteņu savirze ietekmē arī braukšanas drošību. Ja pamanīsiet, ka protektors ir nodilis tikai no vienas puses un tajā ir redzami padziļinājumi, tas nozīmē, ka bojāti ir piekares elementi. Protams, uz vienas ass ir jābūt riepām ar tādu pašu protektoru. Vērts ir arī zināt, ka riepas, kurām ir vairāk nekā 6 gadi, pat ar nelielu nodilumu negarantē drošu lietošanu, līdz ar to palielinās plīšanas risks.

Lai riepu nodilums būtu līdzīgs, tās ik pēc kāda laika ir jāpārliek. Transportlīdzekļiem ar priekšējo piedziņu priekšējās riepas jāpārvieto uz tām pašām vietām aizmugurē, bet aizmugurējās riepas pa diagonāli uz priekšu.

Daudzi autovadītāji joprojām uzskata, ka ziemā nevajadzētu braukt ar vieglmetāla diskiem. Tam patiesībā nav pamatojuma, kāpēc to nevar darīt. Ir svarīgi pareizi izvēlēties vieglmetāla diskus un pareizi tos lietot. Termins “alumīnija lietie diski” nav īsti pareizs. Pareizāk būtu teikt –vieglmetāla diski. Daži autovadītāji, izvēloties šādus vieglmetāla diskus savai automašīnai, vadās pēc estētiskās gaumes. Tomēr noteiktai automašīnai vieglmetāla diski nav tikai estētisks, bet gan drošības jautājums, jo riteņi ir vienīgā automašīnas sastāvdaļa, kurai ir tieša saskare ar ceļu. Riteņi ir atbildīgi par vairākiem svarīgiem faktoriem, kas ietekmē drošību un komfortu uz ceļa.

Lietie diski veicinās labāku transportlīdzekļa vadīšanu, tai skaitā reducēs masu un veicinās labāku bremžu sistēmas dzesēšanu, tāpēc, izvēloties vieglmetāla diskus, jāvadās ne tikai pēc tā, kā tie izskatās, bet galvenais – vai tie atbilst tehniskā ziņā, līdz ar to vislabāk izvēlēties vieglmetāla diskus salonā, iegādājoties jaunu automašīnu.

Pārdevējs var piedāvāt vispiemērotākos vieglmetāla diskus konkrētam automobiļa modelim. Diskiem ir zināma nestspēja, un tie tiek pielāgoti transportlīdzekļa sniegumam, ar kuru diskiem būs jāstrādā. Šie parametri ir raksturīgi konkrētam zīmolam un automašīnas modelim. Pērkot automašīnu ar rūpnīcā ražotiem vieglmetāla diskiem, ir arī tāda priekšrocība, ka tos var pasūtīt rūpnīcā ar tādu pašu izskatu un parametriem, ja gadījies tos sabojāt. Automobiļu ražotājiem piedāvājumā ir plašs vieglmetāla disku klāsts. Piemēram, Škodas markas ražotāji katrā no saviem modeļiem piedāvā padsmit vieglmetāla disku variantu, un pat vismazākajā Škodas modelī Citigo pircējam ir iespēja izvēlēties 10 dažādus vieglmetāla diskus izmērā no 14 līdz 16 collām. Desmit vieglmetāla disku varianti ir paredzēti arī Fabia modelim. Superb modelim ir pieejami 13 varianti.

Kā jau minējām, ar vieglmetāla diskiem var veiksmīgi braukt arī ziemā. Jebkura augstāka vai zemāka vieglmetāla disku izturība pret ekspluatāciju ziemā ir saistīta ar uzklātās krāsas kvalitāti. Visi zināmie vieglmetāla disku ražotāji izmanto šādu aizsardzību.

Kā pareizi uzglabāt riepas un diskus

Svarīgs punkts riteņu izturībā ir arī pareiza to uzglabāšana. Diskus un riepas nedrīkst uzglabāt mitrās vietās, ķimikāliju tuvumā vai pie karstām caurulēm. Pareiza uzglabāšanas temperatūra ir apmēram 10–20 grādi pēc Celsija. Riepas nevajadzētu turēt arī saulainās vietās un starp ozonu veidojošām iekārtām (transformatori, elektromotori, metinātāji). Riteņi ir jāuzglabā horizontāli pa vienam vai maksimāli pa 4 gabaliem viens uz otra ar samazinātu spiedienu riepās, lai svars balstītos uz diska, nevis uz riepas sāniem. Lai samazinātu deformācijas iespējas, ieteicams tās apgriezt reizi mēnesī.

Summa komentāri: 0

Atbildēt

Jūsu e-pasta adrese netiks publicēta.