
Kā izvēlēties ziemas riepas?
Kad savam autiņam ir “jāuzģērbj” ziemas riepas, tad tas nebūs tik viegli izdarāms darbiņš. To jau pieredzējušāki automašīnu saimnieki labi zina. Riepu tirgus ir milzīgs, cenas – ļoti atšķirīgas. Turklāt tas nav nemaz tik vienkārši – ej, paņem riepu komplektu, samaksā un montē augšā! autoDNA apkopoja svarīgāko informāciju, kuru vērts paturēt prātā pie ziemas riepu izvēles un iegādes. Un arī ieteikumus, kā lieki netērēties pārāk daudz un tajā pašā laikā būt allaž drošiem uz autoceļa.
Šajā materiālā palīdzēsim jums ne tikai neapjukt plašajā piedāvājumā un specifikācijās, bet arī ieskicēsim, piemēram, cik kādam konkrētam modelim izmaksātu jauns ziemas riepu komplekts. autoDNA izpētīja vairāku tirgotāju piedāvājumus un – savilkām galus kopā. Cenu amplitūda arīdzan ir ļoti plaša, turklāt tirgus ir piesātināts ar neskaitāmiem riepu ražotājiem. Jo lielāks un slavenāks zīmols, jo, protams, cena par riepām būs augstāka. Bet vai cena un zīmols ir augstāka līmeņa kvalitātes un drošības ziņā pārāki jeb mazāk zināmie ražotāji šajā aspektā nemaz neatpaliek?
Riepu marķējums
Pirms dodaties iegādāties ziemas riepas, vispirms derētu pārbaudīt jūsu transportlīdzekļa ražotāja sniegtos pamata parametrus. Mēs tos varam atrast automašīnas rokasgrāmatā vai tiešsaistes katalogā, kurā uzrādās informācija par riepām, kuras iesaka ražotājs.
Riepu izmērs
Piemērs: Peugeot Partner 1,6 HDi (55 kW) modelim vajadzētu izvēlēties 175/65 R14 riepas. Hmm, bet ko gan tas īsti nozīmē? Lūk, skaidrojums:
- 175 – tas ir riepas platums milimetros;
- 65 – riepas augstums proporcionāli pret platumu (riepas augstums ir 65% no tās platuma);
- R – struktūras veids (šajā gadījumā – Radiala);
- 14 – riepas izmērs, šajā gadījumā tās 14 collas.
autoDNA ir vadošais transportlīdzekļu vēstures tiešsaistes pārbaudes pakalpojumu sniedzējs. Pamatojoties uz jūsu VIN numuru, ar autoDNA varat pārbaudīt transportlīdzekļa vēsturi pirms tā iegādes. Daudzos gadījumos VIN pārbaude var novērst nevēlamas papildu izmaksas, kas saistītas ar transportlīdzekļa iegādi ar nezināmu vai likvidēta transportlīdzekļa pagātni.
Tagad mēs zinām, kādas riepas meklēt. Peugeot Partner auto vadītājs no mūsu piemēra nevar sūdzēties, jo riepas platuma diapazons ir 135 līdz 175 mm, bet diska izmērs – no 13 līdz 15 collām. Cena ir salīdzinoši pieejama. Protams, cenu gradācija ir atkarīga arī no riepu ražotāja zīmola. No “zemā” gala jaunu ziemas riepu komplektu iespējams iegādāties no vidēji 120 eiro un uz augšu līdz 200-220 eiro.
Protams, jo smalkāks “vāģis”, jo nepieciešams pamatīgāks aprīkojums. Šeit mēs runājam par augstākās klases un luksusa automašīnām, kurām bieži vien atbilst riepas ar 225 mm platumu un disku izmēru 17 līdz 19 collas. Viena ziemas riepa ar šādiem parametriem vien var izmaksāt kā minimums 250 eiro, bet par veselu komplektu būs jāšķiras no 1000 eiro un krietni vairāk.
Riepu slodzes un ātruma indekss
Pēc riepas izmēra noskaidrošanas, riepu ražotājs nodrošina slodzes (numurs) un ātruma (burts) indeksus. Ko tas nozīmē?
Slodzes indekss ir galējā pieļaujamā slodze pie maksimāli pieļaujamā braukšanas ātruma. Reizinot slodzes indeksu ar četrām riepām ir jāiegūst vērtība, kas lielāka par automašīnas kopējo svaru. To var redzēt automašīnas žurnāla sadaļā F.1.
Savukārt ātruma indekss norāda uz riepas maksimālo pieļaujamo riepas ātrumu. Ātruma indekss parasti savstarpēji saistīts ar auto klasi:
- segments A un B – ātruma indekss T;
- segments C – ātruma indekss H;
- luksusa automašīnas – indeksi W, Y vai ZR.
Raksta beigās mēs piedāvājam “atšifrētu” informāciju slodzes un ātruma indeksiem. Piemēram, atšifrēsim šo riepas marķējumu: 205/55 R16 91V. Tas nozīmē, ka slodzes indekss ir 91 un ātrums – V. Maksimāli pieļaujamā slodze vienai riepai ir 615 kg un maksimāli reģistrētais riepas ātrums – 240 km/h.
Jaunas riepas vai lietotas?

Autors: Unsplash.com
Kopš ziemas riepu iegāde ir kļuvusi par dārgu prieku, it sevišķi mūsdienās straujās inflācijas kāpuma un ekonomiskās situācijas pasliktināšanās dēļ, autovadītāji bieži vien vēlas ietaupīt. Rīcības soļi ir dažādi, piemēram, iegādājoties ziemas riepas tikai vienai asij vai lieotu riepu komplektu.
Mjā, tas var izklausīties pēc nepatikšanām… Atstājot uz vienas ass visu sezonu vai pat (ak, vai!) vasaras riepas, tas var novest pat pie pilnīgas saķeres zaudēšanas ar ceļa segumu. Savukārt lietotās riepās var būt paslēpušies kādi defekti.
Tomēr, ja mūsu maciņš neļauj iegādāties jaunu riepu komplektu, tad, iegādājoties lietotas ziemas riepas, ir jāpievērš uzmanība protektora dziļumam. Tam, saskaņā ar likumdošanu, ir jābūt kā minimums 4 mm, bet riepa nedrīkst būt vecāka par pieciem gadiem. Te uzreiz ir jāpiebilst, ka šāds pirkums neatmaksājas, jo, pirmkārt, riepas jau ir teju nolietotas un novecojušas, otrkārt, uzdodiet pats sev jautājumu: “Vai es esmu gatavs nākamruden atkal pirkt jaunu lietotu riepu komplektu?”
Par riepas vecumu: jūs to varat pārbaudīt uz pašas riepas. Jums jāatrod četri cipari. Piemēram, ja ir atrodama skaitļu virtene “1214”, tad tas nozīmē, ka riepa ir ražota 12. nedēļā 2014. gadā. Riepas vecumam ir jāpievērš liela uzmanība, jo ar laiku gumija vienkārši zaudē savas īpašības.
Informācija par jaunas riepas etiķetēm
Iegādājoties jaunas riepas, mēs daudz varam uzzināt no pievienotās etiķetes. Degvielas patēriņa zīmogs informē mūs par riepas ekonomiju uz degvielas patēriņu. Gluži kā burti uz elektroierīcēm, kas norāda energoefektivitāti, riepām arī ir apzīmējumi amplitūdā no A līdz G, paskaidrojot to ekonomisko klasi.
Simbols ar lietus mākoni norāda uz to, kā riepa uzvedīsies uz slapja ceļa. Šeit mēs varam atrast burtus no A līdz F, kas apzīmē īsāko bremzēšanas ceļu. Piemērs: pie ātruma 80 km/h A klases riepas bremzēšanas ceļš var būt pat par 18 metriem īsāks nekā F klases ritenim.
Vēl ir simbols ar skaļruni, kas informē par riepas trokšņa līmeni. Viena līnija – tā ir visklusākā riepa, trīs līnijas – visskaļākā. Pēdējais parametrs ir ļoti nozīmīgs cilvēkiem, kas ilgu laiku pavada ceļā.
Kāda ir ātruma un slodze aplitūda?
Kad jums vajadzētu izvēlēties atpazīstamu un izcilu riepu ražotāju? Tādos gadījumos, ja ziemā mēs braucam daudz, garus maršrutus un gadījumos, kad mums ir jaudīgi auto un braucam pat agresīvi (tas gan nav labs stils, drīzāk tā ir bīstama braukšana).
Premium klases riepas ir jāiegādājas, ja pārvietojieties par grūti izbraucamiem ceļiem, piemēram, pa kalnu ceļiem, grants vai bezceļiem. Vairāk nekā pietiekami ir izvēlēties vidusšķiras riepas, kad mēs plānojam pārvietoties par pilsētas ielām, pārvietojamies ar kompaktklases vai vidējās klases automašīnam. Attiecībā uz riepas iegādes budžetu, tas ir jāizvērtē tiem, kas brauc visu ziemu un sakrāj vismaz 5000 km kilometrāžu.
Ātruma indekss, pieļaujamais ātrums km/h
- J – 100 km/h
- K – 110 km/h
- L – 120 km/h
- M – 130 km/h
- N – 140 km/h
- P – 150 km/h
- Q – 160 km/h
- R – 170 km/h
- S – 180 km/h
- T – 190 km/h
- H – 210 km/h
- V – 240 km/h
- W – 270 km/h
- VR – virs 210 km/h
- ZR – virs 240 km/h
Slodzes indekss, pieļaujamā slodze uz vienu riepu kilogramos
- 62 – 265 kg
- 63 – 272 kg
- 64 – 280 kg
- 65 – 290 kg
- 66 – 300 kg
- 67 – 307 kg
- 68 – 315 kg
- 69 – 325 kg
- 70 – 335 kg
- 71 – 345 kg
- 72 – 355 kg
- 73 – 365 kg
- 74 – 375 kg
- 75 – 387 kg
- 76 – 400 kg
- 77 – 412 kg
- 78 – 425 kg
- 79 – 437 kg
- 80 – 450 kg
- 81 – 462 kg
- 82 – 475 kg
- 83 – 487 kg
- 84 – 500 kg
- 85 – 515 kg
- 86 – 530 kg
- 87 – 545 kg
- 88 – 560 kg
- 89 – 580 kg
- 90 – 600 kg
- 91 – 615 kg
Vai Jums patika raksts? Iespējams, Jums ir kādi jautājumi vai komentāri? Mēs aicinām Jūs dalīties savā viedoklī un izteikties zem raksta. Kā arī atcerieties – vienmēr pirms iegādāties automašīnu, motociklu vai pat piekabi – pārbaudi tā vēsturi ar autoDNA pēc VIN numura. VIN pārbaude ir viena no svarīgākajām lietām, kas ir jāizdara, pirms pieņemt lēmumu par lietotas automašīnas iegādi. autoDNA ar transportlīdzekļa vēstures atskaiti palīdzēs Jums pieņemt informētu lēmumu.