Man ir auto
bremžu kluči kā pārbaudīt

Kā pārbaudīt bremžu klučus?

Pievienoja 28 jūlijs 2017

Bremžu kluči garantē mašīnas braukšanas drošību. Paskaidrosim, ko tie dara un kā tos pārbaudīt.

Bremzes ir vienīgā lieta, kas liks apstāties mašīnai, bet vai kādreiz esat aizdomājušies, kā  tās jāpārbauda? Būtu ieteicams, jo bremzes ir pakļautas milzīgam bremzēšanas spēkam, līdz ar to arī nodilst diezgan ātri.

Iespējams, nevēlaties veikt apkopes darbus paši, bet tik un tā tas atmaksāsies, jo kas gan var būt svarīgāks par jūsu drošību un pārliecību, ka mašīna ir tehniski gatava braukšanai. Tāpēc jāzina mašīnas apkopes galvenās prasības, lai varētu droši piedalīties satiksmē. Turpmāk par to, kas jāzina par bremžu klučiem.

Kas ir bremžu kluči?

Tie ir mazi, ļoti izturīgi spilventiņi, kas atrodas automobiļa bremžu disku abās pusēs. Tāpat kā riteņi, tie ir piestiprināti pie asīm. Ar tiem bremzējot, apstājās asis, kas apstādina ass kustību un līdz ar to mašīnu. Bremžu uzlikas tur bremžu spilventiņus. Nospiežot bremžu pedāli, ar bremžu šķidruma palīdzību tiek izspiesti virzuļi, kas izvirza bremžu spilventiņu spiedienu pret bremžu diskiem. Jo vairāk spiedīsiet uz bremzēm, jo ar lielāku spēku tie spiedīs uz bremžu diskiem, līdz ar to būs lielāks bremzēšanas spēks.

Ko dara bremžu kluči?

Atkarībā no tā, cik stipri bremzējat, spilventiņi nolietojas apmēram pēc 50 000 kilometru nobraukuma, un tie jāmaina. Bremžu diski, kas nolietojas, bremžu spilventiņiem rīvējoties pret tiem, parasti jāmaina pēc 100 000 kilometru nobraukuma, it īpaši priekšējie, kas parasti veic lielāko darbu.

Spilventiņi nodilst lielās berzes un karstuma dēļ, lai gan ir ļoti izturīgi, tomēr nevar būt izturīgāki par bremžu diskiem. Nodilstot tie kļūst mazāk efektīvi, līdz ar to bremzēšanas spēks samazinās.

Kāpēc vajadzīga bremžu kluču pārbaude?

Bremžu kluči ir izgatavoti no ļoti izturīga materiāla, bet tie nav mūžīgi, jo tiem jāveic ļoti smags darbs. Kāpēc tas tā ir?

Braucoša mašīna ir gan ātra, gan smaga  – ar lielu kinētisko enerģiju. Vienīgais veids, kā to apturēt, ir tikt vaļā no šīs enerģijas, un to dara bremzes. Enerģija tā vienkārši nepazūd, tai jābūt pārvērstai un novadītai cita veida enerģijā.

Kad bremžu spilventiņi sāk spiest uz strauji kustīgo bremžu disku, bremžu diski ļoti sakarst. jo kinētiskā enerģija tiek pārveidota siltumenerģijā. Notiek arī citi enerģijas pārneses veidi, piemēram, skaņa. Šādu spēku iedarbības rezultātā materiāls tiek ļoti pārslogots. Līdz ar to bremžu spilventiņi nodilst ļoti plāni, berzējoties pret bremžu diskiem.

Bremžu spilventiņi ir ļoti izturīgi, taču, lai tie spētu izkliedēt tik lielu enerģijas daudzumu, tiem jābūt izgatavotiem no mīkstāka materiāla nekā rūdītā tērauda bremžu diski. Agrāk tie tika taisīti no azbesta, bet tagad parasti izmanto mazāk toksisku materiālu ar līdzīgam īpašībām.

Galu galā bremžu spilventiņi būs tik ļoti nodiluši, ka vairs nebūs ar ko radīt bremzēšanas spēku pret bremžu diskiem. Tad tie noteikti jāmaina.

Kā var pārbaudīt bremžu spilventiņus?

Daudzām mašīnām ir bremžu kluču nodiluma sensors, kas brīdina mašīnas instrumentu panelī, kad nodilums sasniedzis zināmu līmeni. Tomēr ne vienmēr šī sistēma ir simtprocentīgi droša.

Bremžu spilventiņu brīdinājuma sensors darbojas ar elektrisko signālu, kas rodas divu elektrisko materiālu saskares brīdī un noslēdzot elektrisko ķēdi. Pieņemot, ka bremžu spilventiņi ir nodiluši vienmērīgi, šai sistēmai būtu jāstrādā. Bet, ja starp abiem kontaktiem nodilums nebūs vienmērīgs, kontakts var nerasties, un jūs neredzēsiet brīdinājumu.

Dažos gadījumos, lietojot bremzes,  dzirdams augsta līmeņa troksnis, kas liecina par bremžu mūža galu. Tomēr līdzīgs troksnis var rasties arī piesārņojuma rezultātā uz kādas no bremzēšanas virsmām, kā arī sliktas kvalitātes bremžu spilventiņu dēļ un nekvalitatīvi uzstādot tos. Tā ka troksnis nav uzticams bremžu stāvokļa rādītājs. Lielākajā daļā gadījumu var redzēt bremžu diskus starp riteņu spieķiem, bet nebūs pietiekamas piekļuves, lai veiktu ticamu diagnostiku. Pat ja nomērīsiet spilventiņu, kuru jūs redzat, tas nenozīmē, ka spilventiņi, kas atrodas iekšpusē, ir tādi paši. Iekšējie spilventiņi var būt vairāk nodiluši.

Tāpēc, precīzi pārbaudot bremžu diskus, lielākoties noņem riteņus. Šo darbu nav ieteicams darīt pašiem, ja vien nav precīzu norādījumu, kā tas jādara, un piekļuve darbnīcai ar atbilstošiem apstākļiem, instrumentiem. Ja tomēr noņemat riteņus, pārliecinieties, ka mašīna ir atbalstīta atbilstoši ražotāja specifikācijām. Nekad nestrādājiet ar mašīnu, kas atbalstīta tikai ar domkratu.

Visi auto detaļu piegādātāji pārdod bremžu kluču mērīšanas plates, kas strādā tāpat kā lāzera mērinstrumenti. Šīs mērīšanas plates ir jāievieto pret bremžu spilventiņiem, starp bremžu uzlikām un bremžu disku. Biezākā mērīšanas plates daļa, kas derēs spraugā, būs atbilstoša lieluma bremžu kluču biezumam. Bet šī informācija nebūs diez ko lietderīga, ja vien jūs zināt, cik ir nepieciešamais minimālais bremžu biezums. Šādu informāciju ir grūti iegūt no automašīnu ražotājiem.

Visbiežāk uz bremžu klučiem ir ražotāja veidots indikatora marķējums. Indikators būs līnijai vai neliels iedobums, bet ne vienmēr to varēs redzēt. Tos var viegli nolietot pāri indikatora rādītājam.

Kādas ir pirmās pazīmes, ka bremžu spilventiņi jāmaina?

Lai arī skaņa nav noteicošais indikators tam, ka bremzes ir jāmaina, noteikti jāņem vērā, ja bremzēšanas laikā skaņa mainās. It īpaši ja  dzirdat trulu, berzējošu skaņu, tas liecina, ka bremžu spilventiņi ir pilnībā nodiluši un bremžu uzlikas beržas pret bremžu diskiem.

Šajā gadījumā noteikti pamanīsiet bremzēšanas veiktspējas samazināšanos, un arī bremžu diski noteikti būs jāpārbauda.

Tāpat, ja novērojat, ka bremzējot mašīna sāk raustīties vai vilkt uz vienu vai otru pusi, jūsu bremžu sistēmai noteikti vajadzīga pārbaude.

Cik maksā bremžu kluči?

Labā ziņa ir tā, ka bremžu kluči ir bremzēšanas sistēmas vislētākā daļa. Autoservisā  būs jāsamaksā vairāk par darbu,  nevis par detaļām.

Protams, bremžu kluču izmaksas svārstīsies atkarībā no mašīnas modeļa un izgatavotāja. Piemēram, mazam hečbekam tie maksās ievērojami mazāk nekā pilna tvertne benzīna. Tomēr mašīnai ar lielu jaudu ir augstas veiktspējas bremzēšanas sistēmu, kas izmanto jaunākās tehnoloģijas, piemēram, keramikas un oglekļa bremžu sistēmu, kas maksās vairāku simtus.

Vai noteikti jāpērk oriģinālie bremžu kluči?

Lielākajai daļu mašīnu būs pieejami dažādu veidu bremžu kluči., Rūpnīcā uzstādītie oriģinālie būs optimizēti, lai rastu kompromisu starp izmaksām, veiktspēju un ilgmūžību.

Ieteicams izmantot oriģinālos bremžu klučus, it īpaši ja maināt tikai klučus, nevis oriģinālos bremžu diskus. Daži augstas kvalitātes bremžu kluči tik tiešām samazinās ātrumu daudz straujāk , bet tie var zaudēt ilgmūžību vai bremzēšanas klusumu un vienmērību.

Kā pagarināt bremžu kluču kalpošanas laiku?

Iemācīties vienmērīgi braukt un bremzēt, visticamāk, ir labākais veids, kā jebkurā autovadītājs var ietaupīt uz bremzēm.

Daudzi mēdz strauji vai nevajadzīgi bremzēt, un katru reizi tas samazina bremžu kluču dzīves ilgumu. Tas ir dārgs prieks. Vai esat ievērojuši, cik bieži kāds no pretim braucošajiem bremzē, iedegoties bremzēšanas signālam?

Iemācoties ierobežot auto gāzēšanu, patiesībā ietaupīsiet divkārši – uz benzīnu un bremžu kluču dzīves ilgumu, jo nevajadzēs tik strauji zaudēt ātrumu un tiks izmantoti mazāki spēki, lai zaudētu kinētisko enerģiju. Tāpat, braucot pa šoseju un ieturot distanci ar pretim braucošo mašīnu, nevajadzēs strauji bremzēt un atkal uzņemt ātrumu. Ievērojot distanci, varēsiet laikus samazināt ātrumu un nebūs vajadzības nevajadzīgi bremzēt.

Protams, var braukt, pat neizmantojot bremzes. Un būsiet pārsteigti, cik maz vajadzēs lietot bremzes, ja vien nedaudz piedomāsiet pie braukšanas stila un iepriekš plānosiet.

Summa komentāri: 5

Atbildēt

Jūsu e-pasta adrese netiks publicēta.

  1. Greex

    “Bremžu diski, kas nolietojas, bremžu spilventiņiem rīvējoties pret tiem, parasti jāmaina pēc 100 kilometru nobraukuma” – tieši tā, es pa ceļam uz Liepāju divreiz apstājos, lai nomainītu bremžu diskus! 😀

  2. Autobraucējs

    Ja brauksiet, neizmantojot bremzes, tad var gadīties, ka kāds uzskries virsū pat ar atļauto ātrumu, un būs sadursme. Ja uzskrējējs vēl pierādīs, ka priekšā braucošais nav brīdinājis par veikto manevru, tad kurš būs vainīgs? Iesakiet vēl noggriezies, nerādot pagrieziena virzienu ar pagrieziena rādītāju gaismām, ietaupot naudu par spuldzītēm, vispār būs super!!

  3. Guntis

    3-(trīs) analfabeti satikušies….3ciparu skaitli tik pazīst un rieva ar tikai viena-zemāk…Viss ļoti normāli un logiski uzrakstits…