
Kādas riepas būs nākotnē?
Nākotnes riepas, kas tad tās tādas ir? Ik gadu riepu industrijas lielākie ražotāji mūs pārsteidz ar jauniem produktiem – ar mazām izmaiņām jau esošos modeļos un līdz pat pilnīgi jaunām konstrukcijām. Tomēr visas šīs izmaiņas grozās jau ap labi zināmu tēmu – gumijas riepu. Tikai nesen, lielākie ražotāji sāka meklēt risinājumus, kā uzlabot šīs tradicionālās riepas īpašības.
Tweel – riepas bez gaisa
Viens no biežākajiem iemesliem satiksmes negadījumos ir zems gaisa spiediens riepās vai tas, ka riepa tiek pārsista, tāpēc nav pārsteigums, ka riepu ražotāji bieži nāk klajā ar virkni izgudrojumiem, kuri radīti, lai aizsargātu vadītāju no šādiem pārsteigumiem. Izgudrotas ir riepas Run on Flat, kuras pārsitot nezaudē savas īpašības kā arī jaunās Pirelli riepas ar Seal Inside tehnoloģiju. Un kā būtu, ja mēs pavisam atteiktos no gaisa riepās? Ar tādu ideju nāca klajā Michelin inženieri izveidojot Tweel tipa riepas. Kā tās darbojās? Kaut kas līdzīgs velosipēda ritenim. Riepa ir izgatavots no vairākiem slāņiem “spieķiem” no izturīgā materiāla ar atmiņu. Šāds materiāls izliecās pie spiediena, bet kad tas mazinās ieņem sākotnējo formu. Šī riepa mazina vibrācijas kā parastā riepa un atkarībā no cietības un spieķu izvietojuma ir iespējams regulēt riepas cietību. Interesantākais ir tas, ka tādu riepu nav iespējams pārsist. Riepas ārējā daļa ir no gumijas tai ir tradicionāls protektors un šo gumijoto daļu ir iespējams nomainīt. Gumija nodilst – nomainām to pret jaunu!
Šāda veida nākotnes riepas jau tiek ražotas, lai gan pagaidām tikai priekš zāles pļāvējiem un maziem rūpnieciskajiem transportlīdzekļiem. Kād tās sāks ražot priekš vieglajām automašīnām vēl nav zināms.
Goodyear Triple Tube
Nedaudz atšķirīgu ceļu izvēlējās Goodyear, kuri 2015. gada martā prezentēja riepu Triple Tube. Ideja bija izveidot riepu, kura pati pielāgojas ceļa segumam un braukšanas stilam, neatkarīgi no apstākļiem. Kā tās darbojās? Riepas iekšpusē ir nevis neviens, bet trīs atsevišķi gaisa nodalījumi. Gaisu starp tiem regulē speciāls kompresors un tas savukārt ietekmē protektora izliekumu. Atkarībā no apstākļiem protektors var būt nedaudz konisks (ātrākai braukšanai), taisns ekonomiskai braukšanai vai ar dziļām rievām labākai saķerei uz slapjiem ceļiem. Par nākotnes riepas uzvedību rūpēsies īpašs dators. Šis produkts pagaidām ir izmēģinājumu stadijā, konceptuāls un to nav plānots ieviest razošanā.
Viena no pēdējām nākotnes riepām, kura jau drīzumā nonāks pie patērētāja ir Michelin CrossClimate riepa. Tā ir vissezonas riepa, bet kā apgalvo ražotājs pareizāk to saukt par vasaras riepu ar homologāciju ziemā. Tas nozīmē, ka ar šo riepu varam braukt gan vasarā, gan ziemā, pat tajās valstīs, kurās ziemas riepas ir obligātas. Riepa tika pārbaudīta gan kā vasaras riepa, gan kā ziemas riepa un abos gadījumos parādīja pārsteidzošus rezultātus. Riepas unikalitāti nosaka izmantotie materiali un protektora forma. Gumija ir ļoti elastīga, kas ļauj protektoram efektīvi darboties neatkarīgi no temperatūras.
Vai Jums patika raksts? Iespējams, Jums ir kādi jautājumi vai komentāri? Mēs aicinām Jūs dalīties savā viedoklī un izteikties zem raksta. Kā arī atcerieties – vienmēr pirms iegādāties automašīnu, motociklu vai pat piekabi – pārbaudi tā vēsturi ar autoDNA pēc VIN numura. VIN pārbaude ir viena no svarīgākajām lietām, kas ir jāizdara, pirms pieņemt lēmumu par lietotas automašīnas iegādi. autoDNA ar transportlīdzekļa vēstures atskaiti palīdzēs Jums pieņemt informētu lēmumu.
Pats protektors ir izveidots kā priekš vasaras riepas, bet tas ir ļoti elastīgs un zem spiediena saspiežās tā, lai tas ziemā dotu lielāku saķeri ar sniegu. Ņemot vērā to, ka uz riepas ir izvietots simbols ar sniegotām virsotnēm tā nav ideālākais variants Aļaskai vai Norvēģijas ziemeļiem. Drīzāk tā ir atbilde uz to, ka pamazām notiek klimata sasilšana un šī riepa ir revolūcionāra starp vissezonas riepām.
Kopsavilkums
Kā redzams riepu industrijā ir savas vīzijas, kuras redz pašreizējo risinājumu vājās vietas un meklē jaunus risinājumus. Kurš zin, varbūt tuvākajā nākotnē riepu vietā mēs izmantosim elektromagnētiskos spilvenus vai pat vēl inovatīvākus risinājumu. Varam tikai priecāties, ka jebkuras būtiskas izmaiņas riepu struktūrā, kopš tās sāka ražot, uzlaboja pasažieru drošību un komfortu. Atliek vienīgi cerēt, ka ar vēl inovatīvakiem sasniegumiem šīs tendences turpināsies arī turpmāk.