Kas ir Euro NCAP?

Kas ir Euro NCAP un kāpēc tas ir svarīgs?

Pievienoja 2 jūlijs 2020

Daudziem labi zināmais Euro NCAP vērtējums ir zināma kvalitātes garantija lielākajai daļai automobiļu. Drošības, progresa un zinātnes vārdā ir iznīcināti simtiem automobiļu. Taču cik objektīvi ir Euro NCAP vērtējumi un vai uz tiem var paļauties?

Euro NCAP ir Eiropas Jauno automobiļu novērtēšanas programma, kas katru gadu rūpīgi izvērtē automobiļu drošību atbilstoši jaunākajiem kritērijiem. Euro NCAP ir Eiropas vadošais automobiļu drošības etalons un skaidri parāda automobiļu stiprās un vājās puses. Attiecīgi pircējs var veikt savām vajadzībām atbilstoši izvēli.

Vai Euro NCAP pārbauda katru jauno automašīnu?

Jauns auto Euro NCAP

Pat tik lielai organizācijai kā Euro NCAP nepietiek kapacitātes, lai pilnvērtīgi pārbaudītu visas jaunās automašīnas, kas nonāk pārdošanā Eiropas tirgū. Tas pats attiecas arī uz viena modeļa vairākām versijām – sedans, kupeja, universālis utt.

Lai sniegtu visplašāko un objektīvāko informāciju patērētājiem, katru gadu tiek izvēlēti populārākie auto modeļi. Vairumā gadījumu tās ir jaunas automašīnas, kas tikko nonākušas pārdošanā Eiropas tirgū, tomēr, Euro NCAP var pārbaudīt arī automašīnas, kuras jau tiek pārdotas. Nereti tas notiek ar automobiļiem, kas jau ilgu laiku atrodas pārdošanā un joprojām ir pieprasīti patērētāju vidū.

Kā tiek izlemts, kuri auto nonāks Euro NCAP testēšanas poligonā?

Ikviena Euro NCAP biedru organizācija sponsorē vismaz vienu automašīnas modeļa novērtēšanu gadā. Viņi var izvēlēties transportlīdzekli, kas ir būtisks viņu pašu vietējam tirgum, vai tādu, kas ir īpaši svarīgs noteiktā tirgus segmentā. Turklāt arī transportlīdzekļu ražotāji sponsorē paši savu automobiļu testēšanu.

Kas ir Euro NCAP biedri?

Euro NCAP biedri

Euro NCAP biedru sarakstu veido dažādas auto industrijas organizācijas un valsts institūcijas no visas Eiropas.

Organizācijas un valsts institūcijas

Izmēģinājuma poligoni

Kāda automašīnas modifikācija tiek izraudzīta testiem?

Audi Q8 Euro NCAP

Brīdī, kad tiek nolemts testēt konkrētā autoražotāja modeli atliek vēl noskaidrot kādu tieši variantu, piemēram, sedanu vai universāli. Būtisks faktors ir arī aprīkojuma līmenis. Līdz ar to Euro NCAP vēršas pie autoražotāja un prasa informāciju par vislabāk pārdoto modifikāciju un pieejamo drošības aprīkojumu, kas uzstādīts visā Eiropas tirgū.

Balstoties uz šīs informācijas tiek izraudzīts testa variants. Parasti testa automobilim ir jābūt aprīkotam ar standarta drošības aprīkojumu, kas tiek uzstādīts pilnīgi visiem šīs sērijas automobiļiem neatkarīgi no papildus modifikācijas iespējām.

Atsevišķos un retos izņēmuma gadījumos Euro NCAP ļauj testējamajam automobilim uzstādīt papildus drošības tehnoloģijas, ja tādas ir iespējams pircējam par papildus samaksu pasūtīt un arī tikai tad, ja opcija ir pieejama lielam skaitam pārdoto automašīnu īsā laika periodā.

Kopš 2016. gada visām automašīnām tiek veikts pamata vērtējums, kas tiek balstīts uz automašīnām ar standarta drošības aprīkojumu. Ne vienmēr, taču dažām automašīnām ir pieejams papildus Euro NCAP vērtējums, kurā tiek ņemts vērā visas iespējamās papildus drošības sistēmas.

Lasiet vēl:

Kur Euro NCAP iegūst automašīnas testēšanai?

Euro NCAP testēšana

Lai veiktu pilnvērtīgu Euro NCAP drošības testu, ir nepieciešamas līdz pat četrām jaunām automašīnām. Ja auto modelis jau ir pārdošanā, Euro NCAP parasti iepērk automašīnas no izplatītājiem, tāpat kā patērētāji.

Automašīnas tiek nopirktas anonīmi vai nu no viena tirgotāja, vai arī no vairākiem. Kad automašīnas atrodas testa laboratorijā, ražotāju informē par transportlīdzekļa identifikācijas numuriem (VIN) un tiek lūgts apstiprināt specifikāciju.

Var gadīties, ka Euro NCAP rīcībā esošās automašīnas atšķiras no ražošanā esošajām automašīnām, piemēram, autoražotājs bija konstatējis kādu defektu drošības sistēmās un ir ieviesti labojumi ražošanas procesā. Šajā gadījumā autoražotājam ir tiesības lūgt veikt nepieciešamos uzlabojumus un novērst esošo defektu, lai rezultāti atspoguļotu ražošanā esošo automašīnu stāvokli.

Kā pārbaudīt automašīnas, kas vēl nav nonākušas pārdošanā?

Euro NCAP mērķis ir pēc iespējas ātrāk publicēt datus par sabiedrībā populāriem automobiļiem, lai pircēji var savlaicīgi izdarīt savu izvēli, balstoties uz saviem atlases kritērijiem.

Līdz ar to Euro NCAP bieži vien strādā ciešā sadarbībā ar vadošajiem auto ražotājiem un pirms oficiālās automobiļa tirgošanas salonos, pēc nejaušības principa tiek atlasīti nepieciešamie sērijveida automobiļi Euro NCAP testiem.

Kādiem automobiļiem Euro NCAP neveic drošības testus?

Kādiem auto neveic Euro NCAP testu

Izņēmumu skaits nav liels, taču saskaņā ar Euro NCAP izstrādāto kvalitātes politiku testi netiek veikti:

  • Ierobežotā daudzumā saražotiem un unikāliem automobiļiem;
  • Sacīkšu automobiļiem, kas nav paredzēti koplietošanas ceļiem;
  • Automobiļiem, kas neatbilst ES izstrādātajiem noteikumiem.

Kā pareizi interpretēt Euro NCAP vērtējumu?

Euro NCAP ir izveidojis piecu zvaigžņu novērtēšanas sistēmu, lai palīdzētu patērētājiem vieglāk salīdzināt transportlīdzekļus un izdarīt izvēli. Zvaigznes tiek piešķirtas, balstoties uz datu analīzes rezultātiem pēc veiktajiem sadursmes testiem. Sadursmes testi ir īpaši izstrādāti, lai maksimāli precīzi simulētu sadzīves ceļu satiksmes negadījumus un iekļauj gan frontālo, gan arī sānu sadursmi.

Jo vairāk zvaigžņu, jo labāk

Euro NCAP piešķirto zvaigžņu skaits atspoguļo to, cik labi auto ir klājies Euro NCAP testos, taču to skaitu ietekmē arī tas, kādu drošības aprīkojumu transportlīdzekļu ražotājs piedāvā katrā tirgū.

Liels zvaigžņu skaits parāda ne tikai to, ka testa rezultāts bija labs, bet arī to, ka pārbaudītā modeļa drošības aprīkojums ir viegli pieejams visiem patērētājiem Eiropā. Automašīna, kas atbilst minimālajām likumīgajām ES drošības prasībām, nevar pretendēt uz labu rezultātu. Tas gan nozīmē, ka automašīna ar sliktu novērtējumu nav droša. Tā būs nedrošāka uz citu automobiļu fona, taču joprojām būs atbilstoša likumīgajām prasībām.

Euro NCAP izstrādātā piecu zvaigžņu drošības novērtēšanas sistēma nepārtraukti attīstās atbilstoši jaunākajām drošības tendencēm. Tas nozīmē, ka testi tiek regulāri atjaunināti un pilnveidoti, kā arī sistēmai tiek pievienoti jauni testi un vērtēšanas kritēriji, kas var ietekmēt piešķirto zvaigžņu līmeni.

Šī iemesla dēļ, gads kurā tika veikts tests, ir ļoti svarīgs, lai pareizi interpretētu automašīnas rezultātu. Piemēram, pirms 15 gadiem saņemts piecu zvaigžņu novērtējums mūsdienās diez vai spētu atbilst 1 zvaigznes vērtējumam.

Vērtējuma skaidrojums

Euro Ncap zvaigznes

Piecas zvaigznes: kopumā lielisks sniegums aizsardzībā pret avārijām un labi aprīkots ar visaptverošām avārijas novēršanas tehnoloģijām.

Četras zvaigznes: kopumā labs sniegums aizsardzībā pret avārijām. Iespējams uzstādīt papildus drošības tehnoloģijas.

Trīs zvaigžņu vērtējums: Vidējā pasažieru aizsardzība. Ne vienmēr aprīkots ar jaunākajām avārijas novēršanas tehnoloģijām.

Divu zvaigžņu vērtējums: Nominālā aizsardzība pret avārijām. Trūkst būtisku tehnoloģiju, kas ļautu izvairītos no avārijām.

Vienas zvaigznes vērtējums: Neliela aizsardzība pret avārijām un maz avāriju novēršanas tehnoloģijas.

Nevienas zvaigznes vērtējums: Auto atbilst minimālajiem drošības standartiem, kas ļauj to pārdot ES tirgū. Trūkst kritisku mūsdienu drošības tehnoloģiju.

Noslēgumā

Euro NCAP sniedz objektīvu ieskatu automašīnu drošībā. Lai arī ES obligāti noteiktās prasības ir jāievēro ikvienam autoražotājam, pēc Euro NCAP domām tas ir stipri par maz, lai pasargātu pasažierus no nopietnām traumām vai nāves.

Iegādājoties vecu auto, kuram pirms 15 gadiem tika piešķirts Euro NCAP 5 zvaigžņu vērtējums būs neatbilstošs mūsdienu standartiem. 15 gadus vecam auto priekšējie drošības spilveni būs, taču vai tas ir aprīkots ar sānu spilveniem un izturīgāku konstrukciju ir pavisam kas cits.

Summa komentāri: 1

Atbildēt

Jūsu e-pasta adrese netiks publicēta.

  1. Kristaps

    Pirms 20-30 gadiem 5 zvaigznes bija pietiekami jo reti kurš tās sasniedza. 3 zvaigznes bij norma, 4 bija labi, 5- izciluma līmeni, sasniedza tik retais….
    Tagad autoražotāji ir tā pieslīpējuši šos ncap pārbaudes punktus, ka 5 zvaigznes dabū 3/4 testētajiem auto… Viņiem vajadzētu pārskatīt vērtēšanu kā arī tās kritērijus un pāriet uz kādu 8 vai 10 zvaigžņu sistēmu. jo ncap tests vairs nav baigi objektīvs no patērētāju puses… Protams interesanti paskatīties video kā salokās tavs autiņš un tā vērtējumu(ja tas ir 1990-2010g ražojums), bet plānojot un skatoties jaunu 2020g auto pa lielam viss ir vienādi piedzīts, šajos galvenajos drošības punktos…
    Atšķirība ir tik minimāla, ka realitātē trieciena brīdī moš uzpūš kāda brāzma no aizmugures, iedodot papildus ‘spēku’ kur iznākums visos locījuma spēkos būs cits un varbūt tāpēc tieši cilvēks nomirs… To nevar kontolēt, tāpēc to neņem vērā datos…

    Tāpēc vajadzētu pārskatīt un nefokusēties uz galvenajiem punktiem bet izveidot savādāku sistēmu kur apjomīgāk sadauzot šīš 4-6 mašīnas riņķī apskatās.