
Soli pa solim: lietota auto pārbaude pirms iegādes
Lietotas automašīnas iegāde var būt sarežģīts un ilgstošs process. Lai atrastu patiesi labu auto mūsdienās ir nepieciešamas divas lietas – detalizēta auto vēstures atskaite un rūpīgi apskatīt izraudzīto auto kopā ar mehāniķi.
Automašīnas atskaite sniegs pilnvērtīgu ieskatu spēkrata ekspluatācijas vēsturē, savukārt mehāniķis zinās īstās vietas, kur lūkoties, lai novērtētu auto tehnisko stāvokli.
Rūsa
Izplatīta problēma ne tikai vecām automašīnām, bet arī jaunākiem modeļiem, kas gadu no gada ir piedzīvojuši ziemu ar visām no tā izrietošajām sekām – salu, atkusni, sāli un citas ķimikālijas. Katram modelim ir tipiskās rūsas vietas, pirms auto iegādes noskaidrojiet tās.
Klasiski rūsa parādās riteņu arkās, bagāžniekā un sliekšņos. Ja rūsa ir acīmredzama, tad ir lielas izredzes, ka tā ir atrodama arī grūti saskatāmās vietās. Uz automašīnas apskati paņemiet līdzi magnētu. Ja tas nelīp klāt, tad zem krāsas ir bieza špakteļa kārta. Izņēmums, protams, ir auto ar alumīnija virsbūvēm.
Riepas
Kārtīgi apskatiet automašīnas riepas. Ja redzat nevienmērīgu nodilumu, tas liecina par savirzes problēmām. Lai arī parasta savirzes noregulēšana daudz nemaksās, pārbaudes laikā var atklāties arī nopietnāki remonta darbi.
Riteņi
Ja ir iespēja pacelt automašīnu, tad pārbaudiet vai riteņi stingi stāv savā vietā un nav novērojamas nekādas brīvgaitas. Kamēr automašīna ir pacelta, ieslēdziet neitrālo pārnesumu un pagrieziet riteņus. Ieklausieties vai nav neparastas skaņas, kas var liecināt par problēmām ar riteņu gultņiem.
Pie reizes apskatiet bremžu sistēmu. Trubiņām un bremžu diskiem nevajadzētu būt sasprēgājušiem, savukārt klučiem ir jābūt ar pieklājīgu biezumu. Jauniem bremžu klučiem biezums atkarībā no ražotāja un modeļa svārstās no 12 – 18 mm. Ja bremzējot dzirdat čīkstošu skaņu, tas liecina par kluču maiņu.
Pleķi
Paskatieties zem automašīnas vai nav kādi aizdomīgi pleķi – eļļas, transmisijas vai dzesēšanas šķidruma. Ja zem auto ir tīra ūdens pleķis, tad viss ir kārtībā – tas ir kondensāts no kondicionēšanas sistēmas. Ja automašīnu pircējs ir novietojis virs peļķes, tad iespējams viņš apzināti slēpj kādu sūci.
Kondicionieris
Ja pērkat automašīnu aukstā laikā, neaizmirstiet pārbaudīt kondicionieri. Iespējams, ka tas nemaz nepūš atdzesētu gaisu.
Automašīnas šķidrumi
Transmisijas šķidrumam ir jābūt sarkanā, rozā vai viegli violetā tonī un caurspīdīgam. Tas nekādā gadījumā nedrīkst būt brūnā krāsā, necaurspīdīgs un ar degošu smaku, kas liecina par nopietnām problēmām ātrumkārbā.
Motoreļļai ir jābūt šķidrai un bez skābas vai degušas smakas. Ja uz motoreļļas mērstieņa redzat pienainu krāsu, tad dzesēšanas šķidrums ir atradis ceļu līdz karterim. Tas ir milzu sarkanais karogs un par konkrētā auto iegādi var aizmirst.
Arī bremžu un stūres pastiprinātāju šķidrumiem ir jābūt caurspīdīgiem. Atkarībā no modeļa tie var būt dažādās krāsās.
Dzinējs
Ja deg “Check Engine”, tas jau nozīmē, ka auto ir reģistrējis problēmu kodus un ar diagnostikas datoru tos var nolasīt.
Iedarbiniet dzinēju un uzmanīgi klausieties. Neliela tikšķēšana no nolietotiem bīdītājiem nav nekas traks, taču smagnējs un skaļa tikšķēšana indicē, ka būs jāveic to maiņa un diagnostika. Tikšķēšana arī var liecināt par problēmām ar motoreļļas sistēmu.
Ieslēdziet neitrālajā, iespiediet gāzi grīdā un ieklausieties vai pie lielākiem dzinēja apgriezieniem neparādās vēl kādi dīvaini trokšņi. Tiem nevajadzētu būt.
Logi, radio, spoguļi un citi sīkumi
Neaizmirstiet pārbaudīt arī automašīnas “ekstras”. Piemēram, BMW E46 viena no tipiskajām problēmām ir elektriski nolaižamie logi. Neaizmirstiet pārbaudīt arī sēdekļu apsildi, ja auto pērkat vasarā.
Pārbaudiet ne tikai priekšējos logu tīrītājus, bet arī aizmugurējo un priekšējo lukturu, ja tādi ir. Tiem ir ne tikai jābūt piestiprinātiem, bet arī jātīra.
Testa brauciens
Galvenais nosacījums – jums ir jābūt pie stūres!
Pievērsiet uzmanību:
- Vai auto velk uz vienu vai otru pusi. Ja jā, tad problēmas ar savirzi. Par to liecinās arī nodilums uz riteņiem;
- Akcelerācijai ir jānotiek vienmērīgi un plūstoši;
- Ja auto ir priekšpiedziņas, tad sagrieziet auto stūri maksimāli gan uz vienu, gan otru pusi un veiciet apgriešanās manevru. Ja dzirdat klikšķošu skaņu, tas liecina par problēmām ar “miroņgalvu” vai pusasi;
- Pārliecinieties vai aiz jums neviens nebrauc un veiciet strauju bremzēšanas manevru pie ātruma 50 km/h. Vērojiet vai auto nevelk uz vienu vai otru pusi, nav vibrācijas un citu dīvainu trokšņu.
Pieredzējis mehāniķis un auto atskaite sniegs pilnvērtīgu ieskatu par izraudzīto automašīnu. Arī mehāniķim vai jums pašam būs vieglāk pievērst uzmanību tām vietām, kuras ir bijušas sistas, ja auto ir bijis pēc avārijas!