
Lietotas riepas – vai tā patiešām ir laba ideja?
Mēs ne īpaši bieži vēlamies mainīt riepas savām automašīnām. Mainam riepas vidēji ik pēc 4-6 gadiem un par riepu nomaiņu lēmumu pieņemam tikai tad, kad iepriekšējais riepu komplekts jau ir nodilis. Jaunas riepas maksā par 40-60% vairāk nekā lietotas riepas. Bet vai šāda ekonomija ir izdevīga?
Tiem, kuri nevar atļauties iegādāties jaunas riepas ir divas iespējas – vai nu nopirkt pazīstamu zīmolu lietotas riepas vai arī nopirkt jaunas, bet mazāk pazīstamu ražotāju produkciju. Kurš variants ir labāks? Viedokļi protams dalās, bet, ja tomēr mēs apsveram tādu iespēju iegādāties lietotas riepas ir jāapzinās visas riska pakāpes. Lietotām riepām var būt vairāki trūkumi.
Nolietojusies gumija
Riepas ir piemērotas lietošanai apmēram 6 gadus un pēc šī laika tās ir jānomaina pret jaunām un tas ir jādara ne tikai tāpēc, ka nodilst protektors, bet arī tāpēc, ka noveco gumija. Nolietojusies gumija var izraisīt saķeres trūkumu braukšanas laikā un tas savukārt var izraisīt sadursmi vai negadījumu. Vainīgi protams šādā negadījumā būsim mēs paši un par visu seku likvidāciju atbildīgs būs apdrošinātājs un ietaupīt uz lietotām riepam nebūs izdevīgi, jo izraisot sadursmi uz ceļa mēs zaudēsim apdrošināšanas atlaides.
autoDNA ir vadošais transportlīdzekļu vēstures tiešsaistes pārbaudes pakalpojumu sniedzējs. Pamatojoties uz jūsu VIN numuru, ar autoDNA varat pārbaudīt transportlīdzekļa vēsturi pirms tā iegādes. Daudzos gadījumos VIN pārbaude var novērst nevēlamas papildu izmaksas, kas saistītas ar transportlīdzekļa iegādi ar nezināmu vai likvidēta transportlīdzekļa pagātni.
Nepareiza uzglabāšana
Gumija var nolietoties daudz ātrāk, ja riepas nepareizi uzglabā, piemēram, pagalmā, zem klajas debess pakļaujot tās tiešai saules gaismai, lietum, augstām temperatūrām vai dzīvnieku apskādējumiem (piem.putni). Tikpat slikti ir uzglabāt riepas garāžā kopā ar benzīnu, eļļām un smērvielām. Pērkot lietotas riepas mēs nevaram būt pārliecināti par to vai tās tika uzglabātas atbilstošos apstākļos un līdz ar to vai tās joprojām ir piemērotas lietošanai. Nepareiza uzglabāšana pasliktina riepu mehāniskās īpašības, pat, ja tās bija pazīstama zīmola riepas.
Defekti un bojājumi
Lietotas riepas var tikt pārdotas par īpaši zemām, jo tām var būt dažādi defekti. Šādi defekti var būt, piemēram, uztūkumi vai bojājumi riepu iekšpusē, kurus nevar salabot un kuri bieži vien ir redzami tikai pēc riepu uzmontēšanas. Katrs defekts samazina braukšanas drošību un palielina izredzes, ka automašīna braucot lielā ātrumā var zaudēt saķeri, parādīsies stūres vibrācijas vai arī automašīnu braukšanas laikā vilks uz malu.
Vērts arī zināt kāda ir šo lietoto riepu izcelsme. Dažreiz šādas riepas ir no automašīnām, kuras cietušas ceļu satiksmes negadījumos, reizēm pat no pilnīgi norakstītām automašīnām. Pērkot riepas neviens arī nevar garantēt, ka ceļa negadījums, kurš notika iepriekšējam īpašniekam neizraisīja nepareiza riepu saķere. Turklāt ceļa negadījumā gūtie riepu bojājumi ir grīti pārbaudāmi, jo tiek sabojāta riepas iekšējā struktūra, kura ir no tekstila vai tērauda auklas.
Nepareiza riepu izmantošana
Lai riepas kalpotu tik ilgi cik to nosaka ražotājs tās ir pareizi jaizmanto. Savlaicīgi jāpārbauda gaisa spiediens riepās un tām ir jābūt ar pareizu savērsumu un savirzi. Ja iepriekšējais īpašnieks nebija ievērojis visos šos principus riepa braukšanas laikā var pat eksplodēt.
Lasi vēl: Kāpēc riepās zūd spiediens?
Protektora nodilums
Jaunām riepām protektora dziļums ir 8mm. Jo lielāks ir riepas nodilums, jo mazaka ir saķere ar ceļa virsmu un garāks ir bremzēšanas ceļš. Vasarā lietotas riepas bremzēšanas ceļs attiecībā pret jaunas riepas bremzēšanas ceļu ir garāks par 2-4 metriem, bet ziemā šī distance ir vēl garāka, 5-7 metri. Pērkot lietotas riepas ir nepieciešams arī pārbaudītu, vai uz tām nav robu, kurus izraisa nevienmērīga protektora nodilšana. Jāņem vērā arī tas, ka vienas ass riepam ir jābūt nolietotām vienmērīgi un simetriski.
Riepu vecums
Pēdējais elements kam būtu jāpievērš uzmanība pērkot lietotas riepas ir to vecums. Maksimālais riepas nolietojuma laiks, kuru norāda ražotājs ir 8-10 gadi, bet riepas izturība var būt īsāka, ja tā tiek nepareizi uzglabāta vai lietota.
Kopsavilkums
Vai pirkt lietotas riepas ir izdevīgi? Šādu iespēju noteikti būtu vērts apsvērt, ja riepas pērkam no uzticama pārdevēja kā arī varam ar nopirktām riepām veikt testa braucienu, lai pārbaudītu cik laba saķere tām ir ar ceļu. Pirkt lietotas riepas internetā nebūs tā labākais variants, jo bildēs grūti saskatīt bojājumus un novērtēt vai riepa ir piemērota izmantošanai.
Vai Jums patika raksts? Iespējams, Jums ir kādi jautājumi vai komentāri? Mēs aicinām Jūs dalīties savā viedoklī un izteikties zem raksta. Kā arī atcerieties – vienmēr pirms iegādāties automašīnu, motociklu vai pat piekabi – pārbaudi tā vēsturi ar autoDNA pēc VIN numura. VIN pārbaude ir viena no svarīgākajām lietām, kas ir jāizdara, pirms pieņemt lēmumu par lietotas automašīnas iegādi. autoDNA ar transportlīdzekļa vēstures atskaiti palīdzēs Jums pieņemt informētu lēmumu.