
Lietotu auto shēmās no valsts tiek izkrāpti 70 miljoni eiro gadā
Lietotu auto shēmās no valsts tiek izkrāpti 70 miljoni eiro gadā.
Latvijas lietoto automašīnu tirgus krietni atšķiras no Rietumeiropas. Galvenokārt jau ar automašīnu cenām, kuras atdzītas no rietumiem maksā tikpat, ja ne lētāk, kā izcelsmes valstī. Rodas loģisks jautājums – kur tad uzņēmējam rodas peļņa?
Populārajā sludinājumu portālā ss.lv regulāri tiek publicēti jauni sludinājumi ar automašīnām, kuras ir tikko atdzītas no ārvalstīm un gaida savus jaunos īpašniekus Latvijā. Pircējus cenas priecē, jo bieži vien tās ir tādā pašā līmenī vai pat zemākas, kā Eiropas lielākajā auto sludinājumu portālā mobile.de.
“Mānīšanās ar odometru rādījumiem ir tikai kaitinoša blakus parādība daudz lielākai problēmai. Savu artavu šai ēnas pusei sācis dot arī populārais sludinājumu portāls ss.lv, ļaujot par atsevišķu samaksu slēpt automašīnas nobraukumu, kas pretējā gadījumā sludinājumā ir obligāti jānorāda. Arī VIN numuri šad tad tiek “kļūdaini” ierakstīti, kas atskaitēs slēpj gan patieso nobraukumu, gan arī datus par avārijām,” norāda portālu autoDNA.lv un AutoDetektīvs.lv pārstāvji.
Latvijas Auto asociācijas valdes loceklis Ingus Rūtiņš skaidro, ka zemā cena nebūt nenozīmē, ka auto ir sliktā tehniskā stāvoklī, bet gan to, ka, iespējams, šis auto Latvijā ir nonācis ar kādas no krāpnieciskās shēmas starpniecību.
“Negodprātīgie autotirgotāji pārsvarā izmanto trīs shēmas – PVN karuseli, kurā netiek maksāts nodoklis un vēl papildus tiek izkrāpts no valsts, auto tirgošana par neto cenu, nenomaksājot PVN un priekšnodokļa ģenerēšana, izmantojot fiktīvus darījumus uzņēmuma saimniecībā,” stāsta I.Rūtiņš.
Saskaņā ar Auto asociācijas aprēķiniem, PVN shēmās pazūd aptuveni 20 miljoni eiro gadā. Vēl papildus 50 miljoni pazūd no izrietošajām sekām – nenomaksātiem algu un uzņēmumu ienākuma nodoļiem. Kopā tie ir 70 miljoni eiro gadā!
Vispopulārākās automašīnas, kuras tiek importētas caur shēmām, ir premium segmenta vecumā līdz pieciem gadiem. Jo dārgāks automobilis, jo vairāk var nopelnīt uz nenomaksātā PVN rēķina.
“Lietotu auto tirgus Latvijā ir ļoti savdabīgs. Katru dienu mūsu datubāzēs parādās jauni auto, kuri ievesti no ārvalstīm par ļoti kārdinošām cenām. Tas vien liek uzdot jautājumu – kāpēc? Vai tad importētāji nevēlas gūt peļņu? Vai konkurence ir tik sīva, ka jāstrādā ar zaudējumiem? Bieži vien sanāk apvienot visu kopā – auto ir bijis ar lielu nobraukumu, avarējis, pārdots izsolē, izvazāts pa karuseļiem un pārdots Latvijā “bez defektiem”, ” absurdo situāciju stāsta A. Dulēvičs.
Kā darbojas lietotu auto PVN karuselis
Piemēram, pārdevējs pārdod auto par 10 000 eiro, pircējs kopā ar nodokli attiecīgi samaksā 12 100 eiro, spēkratu pārdod tālāk par 11 000 eiro + 2 310 eiro PVN. Bet, tā kā 2 100 eiro kā PVN jau samaksāti iepriekšējam pārdevējam, reāli budžetam tiek tikai 210 eiro. Savukārt uzņēmums, kuram būtu jānomaksā 2 100 eiro, to neizdara.
Karuselis sāk griezties vēl ātrāk, iesaistot ārvalstīs reģistrētus uzņēmumus.
Saskaņā ar likumu, eksportējot un importējot preci, PVN nav jāmaksā. Tā no uzņēmuma A Lietuvā auto nopērk uzņēmums B Latvijā, kurš to tālāk pārdod uzņēmumam C, piemērojot PVN, kurš arī ,piemērojot PVN, automobili pārdod tālāk uzņēmumam D, kurš savukārt preci eksportē atkal uz Lietuvu. Uzņēmumam D pienākas nodokļa atmaksa, bet uzņēmums B, kuram nodoklis būtu jāieskaita valsts budžetā, to neizdara.
Tā tas auto griežas PVN karuselī, nenomaksājot ne tikai PVN nodokli, bet papildus vēl izkrāpjot no valsts naudu.
Kā pircēji tiek ievilkti lietotu auto shēmās
Ne mazāk izplatīta ir metode, kurā auto tiek importēts no ārvalstīm un pārdots par neto cenu, nesamaksājot to pašu PVN. Šajā gadījumā pircējs tiek apzināti iesaistīts dokumentu viltošanā un melu stāstīšanā pie automašīnas reģistrācijas CSDD.
Auto tiek nopirkts no uzņēmuma, kas ir reģistrēts Vācijā un pārdots uzņēmumam, kas ir reģistrēts Latvijā. Auto tiek pārdots par neto summu, iegādes dokumenti tiek iznīcināti un pie automašīnas pārdošanas jaunajam pircējam tiek piedāvāts noslēgt līgumu, kurā figurē Vācijā reģistrētais uzņēmums. Protams, ka līgums ir fiktīvs un parakstīts it kā no Vācijas uzņēmuma puses, kura parakstu visdrīzāk ir uzlicis izpalīdzīgais pārdevējs Latvijā.
Ar savu parakstu pircējs ir apzināti iesaistījies šajā shēmā, jo ir iegādājies auto, nenomaksājot PVN nodokli. Arī atbildība par automašīnas tehnisko stāvokli no negodprātīgā autotirgotāja tiek momentā noņemta un pircējs paliek ar fiktīvu līgumu, kurš noslēgts starp viņu un kaut kādu uzņēmumu Vācijā.
Ko darīt, lai mazinātu lietotu auto PVN karuseli?
Ja runa ir par PVN karuseli, tad ļoti efektīvi to būtu apturēt ar reverso PVN. Respektīvi, pie auto importa no ārvalstīm un pārdošanas tālāk gala lietotājam, PVN daļu maksā nevis tirgotājam, bet pa tiešo valstij.Tāda kārtība, piemēram, ir būvmateriālu tirdzniecībā un vēl dažās citās jomās.
“Galvenā problēma ar reversā PVN ieviešanu ir milzu birokrātijā. Ir nozares, kuras ar šo reverso PVN piešķir automātiski visām ES dalībvalstīm un auto tirdzniecība nav šajā sarakstā. Līdz ar to Latvijai ir jāpaveic milzu mājasdarbs, kas jāiesniedz Eiropas Komisijai, ko neviens īsti nevēlas darīt,” komentē I.Rūtiņš.