
Kādu ātrumkārbu izvēlēties? Automātisko DSG vai manuālo?
Izvēloties automašīnu, pircējs galvenokārt koncentrējas uz dzinēja tilpumu un degvielas tipu. Pārnesumkārba ir vienlīdz svarīgs faktors automašīnas iegādē, jo tā izlemj, kā tiks izmantota dzinēja jauda, ieskaitot degvielas patēriņu.
Kopumā ir divu veidu pārnesumkārbas: manuāla un automātiska. Pirmā no tām komentārus neprasa. Lai arī mehāniskā kārba ātri zaudē popularitāti jauno automašīnu vidū, tā joprojām ir plaši sastopama automašīnās, kas ir vecākas par 10 gadiem.
Automātiskā DSG pārnesumkārba – 21.gs. karalis
Komfortablā ātrumkārba Eiropā strauju popularitāti iemantoja tieši ar pieejamo DSG (Direct Shift Gearbox) tehnoloģiju, kuru attīstīja “Volkswagen” grupa gadsimtu mijā. Divsajūgu pārnesumkārba šobrīd dominē jauno auto tirgū un apvieno labāko no abām pasaulēm. Tā var darboties 100% automātiskā režīmā, kā arī ar funkciju, kas ļauj pārslēgt pārnesumus manuāli.
Tās galvenā priekšrocība un maģija slēpjas divos sajūgos. Mazlitrāžas pilsētmobiļiem sajūgs parasti ir sausais, taču jaudīgākiem dzinējiem tas atrodas iemērkts eļļā un tiek dēvēts par slapjo. Šajā divsajūgu sistēmā viens no tiem darbojas ar nepāra skaitļa zobratiem un atpakaļgaitas pārnesumu, savukārt otrs – ar pāra pārnesumiem.
DSG pārnesumkārba sastāv no divām savstarpēji saistītām automatizētām transmisijām. Tādā veidā nākamais pārnesums vienmēr ir gatavs tūlītējai aktivizēšanai – tehnoloģiskā maģija. Piemēram, automašīnai braucot ar trešo ātrumu, ceturtais jau ir sagatavots, bet vēl nav aktivizēts. Pie atbilstoša griezes momenta sasniegšanas, nepāra sajūgs nodod stafeti tālāk pāra skaitļu sajūgam, kas aktivizētu ceturto pārnesumu.
Šādā veidā piedziņas ass riteņi visu laiku saņem motora griezes momentu, kas nodrošina automašīnai izcilu paātrinājumu. Papildus tam, dzinējs darbojas optimālā griezes momenta diapazonā līdz ar ko degvielas patēriņš daudzos gadījumos ir zemāks nekā manuālajās pārnesumkārbās.
Degvielas ekonomija
Kā piemēru izmantosim “Skoda Octavia” ar 1,5 litru benzīna dzinēju. Klasiski manuālās transmisijas vienmēr lepojās ar zemāku degvielas patēriņu, taču oficiālā dīleru informācija liecina par ko citu.
Sešpakāpju manuālim vidējais degvielas patēriņš ir 5,0 litri uz 100 km, kas sarūk līdz 4,3 litriem uz šosejas un pieaug līdz 6,2 litriem pilsētas režīmā. Ja salīdzina ar septiņpakāpju DSG, tad starpība visos trīs rādītājos ir precīzi par 0,1 litru mazāk.
Jau lielāka atšķirība pastāv dzinējiem ar dīzeļdegvielu. Piemēram, “Skoda Karoq” 1.6 TDI ar sešu pakāpju manuālo ātrumkārbu vidēji sadedzina 4,6 litrus dīzeļdegvielas uz 100 km, kas daudz neatšķiras no šosejas režīm (4,4 l/100km) un pilsētā pieaugot līdz 5,0 litriem. Savukārt ar septiņpakāpju DSG starpība ir vidēji par 0,33 litriem, kas jau ir vērā ņemams fakts.
Vecākiem automobiļiem manuālā kārba viennozīmīgi būs ekonomiskāka. Ne tikai degvielas patēriņa ziņā, bet arī remonta izmaksās, ja tāds būs nepieciešams.
Vērts aizdomāties
Izvēloties par labu vienai vai otrai kārbai paturiet prātā arī faktu, ka nākotnē nāksies automašīnu pārdot. Līdz ar to var gadīteis, ka automašīnu ar manuālo kārbu var būt grūtāk pārdot un tai var būt zemāka tirgus vērtība.
Piemēram, vai jūs zinājāt, ka ir iespējams iegādāties pirmās paaudzes “BMW X5” ar manuālo kārbu? Pirmkārt, kurš tādu vispār izvēlas premium apvidus automobilim un otrkārt, kurš tādu pirks 2018. gadā?