
Kas ir motora siksna un motora ķēde? Kādas ir to atšķirības?
Degvielas pārveidošana dzinēja enerģijā patiesībā ir ļoti vienkāršs process, bet tā vissvarīgākais aspekts ir precīzs laiks, par ko atbild motora siksna vai motora ķēde.
Tipiskam automašīnas dzinējam process sākas, virzuļiem iesūcot gaisu un degvielu cilindros. Pēc tam cilindri virzās uz augšu, lai saspiestu degvielu un gaisu, un tiek spiesti atpakaļ uz leju pateicoties radītajai aizdedzei. Pēc tam cilindri atkal virzās uz augšu, lai izspiestu izplūdes gāžu pārpalikumus. Šajā procesā svarīga loma ir arī motora vārstiem (katram motoram ir vismaz divi vārsti uz katru cilindru), kuru sastāvdaļas atveras un aizveras ļoti precīzā secībā, lai optimizētu rezultātus.
Pirmajā procesa fāzē ieplūdes vārsti ir atvērti, lai cilindros varētu iekļūt degviela un gaiss, tikmēr izplūdes vārsti ir aizvērti, lai abu sastāvdaļu sajaukums nepazustu. Pēc tam ieplūdes vārsti tiek aizvērti, noslēdzot cilindrus, lai varētu tikt izpildīta saspiešana un dedzināšana. Tālāk tiek atvērti izplūdes vārsti, lai pāri palikušās izplūdes gāzes var tikt novadītas. Šis process atkārtojas vairākas reizes un savā būtībā ir ļoti vienkāršs.
Taču, pat kamēr motors nedarbojas aktīvi (apgriezieniem esot intervālā no 700 – 800 rpm), vārstiem ir jāmaina savi profili, lai viss turpinātu pareizi funkcionēt. Tas nozīmē, ka vārstiem jāpielāgo sava pozīcija vairākus simtus reižu minūtē. Tieši šeit lieliski palīdz mašīnas motora siksnas un motora ķēdes, kas nodrošina to, ka sarežģītā virzuļu un vārstu mijiedarbība precīzi izpilda visas nepieciešamās darbības.
Kāda ir mašīnas Motora Siksnu un Motora Ķēžu loma?
Iesākumam vērts zināt, ka motora siksnas un motora ķēdes dara vienu un to pašu: tās savieno motora kloķvārpstas ar izciļņu vārpstu, kas ir atbildīgs par pašu vārstu novietojumu konkrētā laikā. Izciļņa vārpsta veic vienu pilnu apgriezienu uz katriem diviem kloķvārpstas apgriezieniem. Tam griežoties, mazas ovālas daļas uz vārstiem vai izciļņiem spiež uz vārstiem, lai tos atvērtu vai aizvēru. Process ir ļoti līdzīgs velosipēda pedāļu mīšanai. Tikai šajā gadījumā pedāļi ir kloķvārpsta un riteņi ir izciļņu vārpsta. Motora siksna vai ķēde, protams, šajā piemērā ir velosipēda ķēde.
Papildus tam, skriemeļi un spriegotāji ir īpaši svarīgi motora funkciju pareizai darbībai attiecīgos laika momentos. Šīs daļas ir veidotas tā, lai noturētu motora siksnu vai ķēdi no noslīdēšanas, un dažos gadījumus, lai funkcionāli palīdzētu arī citām detaļām, piemēram, ūdens sūknim, ģeneratoram vai stūres pastiprinātājam.
Ar ko atšķiras mašīnu Motora Siksnas un Motora Ķēdes?
Kā jau noteikti zinājāt, motora siksnas ir noslēgtas, bieži vien veidotas no izturīgas gumijas, savukārt motora ķēdes ir veidotas no metāla ķēžu posmiem. Pirmsākumos izplatītākas bija tieši ķēdes, taču gumijas ražošanas iespējām attīstoties, aiz vien populārākas kļuva tieši motora siksnas, īpaši pēc tam, kad 60 gados Pontiac sāka nodrošināt motora siksnu ražošanu ikdienas transporta līdzekļiem Amerikas Savienotajās Valstīs.
Siksnas ir klusākas un lētākas kā ķēdes, un dažas no tām pat var izturēt 160 000 kilometru, likumsakarīgi, tās kļuva par galveno izvēli autoražotājiem līdz pat 1990. gadam. Taču bumerangs ir atgriezies un motora ķēdes sāk palikt populārākas, pateicoties ilgākam kalpošanas ilgumam. Autoražotāji ir veikuši arī virkni uzlabojumu attiecībā uz motora ķēžu tehnoloģiju, kas ļāvuši samazināt to radīto troksni un vibrāciju mūsdienu automašīnās. Patiesībā, vairākas kompānijas tic, ka motora ķēdes varētu izturēt visu automašīnas dzīves ilgumu.
Vērts piemīnēt, ka motora siksnas atrodas motora ārpusē, taču motora ķēdes atrodas tā iekšpusē, kur tās var ērti ieeļļot ar motora eļļu. V8 dzinēja bildē, motora ķēde nav sagrieztā siksna kreisajā pusē, motora priekšā. Tā ir grūti saskatāma un atrodas pa labi no siksnas lielajiem melnajiem ārējiem skriemeļiem, kur var pamanīt ķēdi, kas aptver zobratus uz kloķvāprstas un izciļņu vārpstas.
Ja neesi drošs par savu automašīnu un tās specifikāciju, apskati tās pamācību un rūpīgi seko līdzi ieteikumiem attiecībā uz motora siksnām vai ķēdēm. Citādi, var rasties nepieciešamība pēc dārgiem remontiem.
Kas notiek, ja mašīnas Motora Siksna vai Ķēde Netiek laicīgi nomainīta?
Sliktākajā gadījumā, saplīsusi motora siksna vai ķēde var ātri sabojāt automašīnas motoru. Tam par iemeslu kalpo mūsdienu automašīnu motoru uzbūves specifika. Konkrētas detaļas kustās pa tieši to pašu vietu cilindrā, pa kuru pārvietojas virzuļa augšpuse. Precīzā laika sistēma nodrošina, ka vārsti nav aizbloķējuši šo vietu, kad tajā atrodas virzulis. Ja siksna vai ķēde saplīst, vārsti netiek pārvietoti, un virzuļa galva tos var viegli sadragāt. Ja tas notiek pie lieliem apgriezieniem, vārsts var atlūzt un kļūt par ātri lidojošu daļiņu, kas spēj katastrofāli sabojāt arī automašīnas motoru.
Lieki piebilst, ka tas ir kaut kas, no kā vajadzētu izvairīties. Taču tas var arī dārgi izmaksāt. Nolietotas siksnas vai ķēdes maiņa nav tik vienkāršs uzdevums un var izmaksāt līdz pat 700 Eiro. No otras puses, tas tik un tā būs lētāk kā automašīnas motora pilnais remonts.
Kā noteikt vai ir pienācis laiks nomainīt mašīnas Motora Siksnu vai Ķēdi?
Lietas var kļūt sarežģītākas, ja plāno iegādāties lietotu automašīnu, jo tām ir ļoti grūti noteikt vai motora siksna vai ķēde jau ir nolietota.
Viens no pavedieniem, ka siksna vai ķēde ir nolietojusies, ir motora neveiksmīga iedarbināšana, kas rodas aizdedzes procesam aizkavējoties (sākoties neīstā laikā). Ir arī citi pavedieni.
Piemēram, tikšķoša skaņa pēc tam, kad automašīna (ar motora siksnu) ir noslāpēta vai graboša skaņa, kad automašīna (ar motora ķēdi) atrodas dīkstāvē. Pirmajā gadījumā var parādīties arī eļļas noplūde, bet otrajā gadījumā – motora eļļā var sākt parādīties metāla daļiņas, kas liecina par ķēdes nolietošanos. Bet, kā iepriekš minēts, šādai problēmai var arī nebūt iepriekšējo pazīmju un brīdinājumu.
Tieši tāpēc, iegādājoties lietotu automašīnu, pircējam ir jāpārliecinās par to, kad pēdējo reizi tika veikta siksnas vai ķēdes maiņa, vai cik drīz to būs nepieciešams darīt. Pircējam noteikti vajag pārliecināties par siksnas vai ķēdes stāvokli un maiņas vēsturi pirms pirkuma veikšanas.
Kā noteikt vai automašīnai ir Motora Siksna vai Ķēde?
Šis ir bez šaubām svarīgs jautājums, taču to ne vienmēr var noskaidrot vienkārši ātri apskatot motoru tuvumā. Viens no iemesliem, kāpēc ir grūti noteikt siksnas vai ķēdes nolietojumu, ir tas, ka tā atrodas dziļi zem automašīnas pārsega. Vecākām mašīnām motora siksna pārsvarā atrodas viegli saskatāmā vietā, kamēr ķēde parasti ir paslēpta zem aizsega. Arī šajā gadījumā, automašīnas instrukcija būs vislabākais resurss.