Padomi
Motora siksna un motora ķēde

Kas ir motora siksna un motora ķēde? Kādas ir to atšķirības?

Pievienoja 13 marts 2018

Degvielas pārveidošana dzinēja enerģijā patiesībā ir ļoti vienkāršs process, bet tā vissvarīgākais aspekts ir precīzs laiks, par ko atbild motora siksna vai motora ķēde.

Tipiskam automašīnas dzinējam process sākas, virzuļiem iesūcot gaisu un degvielu cilindros. Pēc tam cilindri virzās uz augšu, lai saspiestu degvielu un gaisu, un tiek spiesti atpakaļ uz leju pateicoties radītajai aizdedzei. Pēc tam cilindri atkal virzās uz augšu, lai izspiestu izplūdes gāžu pārpalikumus. Šajā procesā svarīga loma ir arī motora vārstiem (katram motoram ir vismaz divi vārsti uz katru cilindru), kuru sastāvdaļas atveras un aizveras ļoti precīzā secībā, lai optimizētu rezultātus.

Motora siksna un motora ķēde

Pirmajā procesa fāzē ieplūdes vārsti ir atvērti, lai cilindros varētu iekļūt degviela un gaiss, tikmēr izplūdes vārsti ir aizvērti, lai abu sastāvdaļu sajaukums nepazustu. Pēc tam ieplūdes vārsti tiek aizvērti, noslēdzot cilindrus, lai varētu tikt izpildīta saspiešana un dedzināšana. Tālāk tiek atvērti izplūdes vārsti, lai pāri palikušās izplūdes gāzes var tikt novadītas. Šis process atkārtojas vairākas reizes un savā būtībā ir ļoti vienkāršs.

Taču, pat kamēr motors nedarbojas aktīvi (apgriezieniem esot intervālā no 700 – 800 rpm), vārstiem ir jāmaina savi profili, lai viss turpinātu pareizi funkcionēt. Tas nozīmē, ka vārstiem jāpielāgo sava pozīcija vairākus simtus reižu minūtē. Tieši šeit lieliski palīdz mašīnas motora siksnas un motora ķēdes, kas nodrošina to, ka sarežģītā virzuļu un vārstu mijiedarbība precīzi izpilda visas nepieciešamās darbības.

Kāda ir mašīnas Motora Siksnu un Motora Ķēžu loma?

Iesākumam vērts zināt, ka motora siksnas un motora ķēdes dara vienu un to pašu: tās savieno motora kloķvārpstas ar izciļņu vārpstu, kas ir atbildīgs par pašu vārstu novietojumu konkrētā laikā. Izciļņa vārpsta veic vienu pilnu apgriezienu uz katriem diviem kloķvārpstas apgriezieniem. Tam griežoties, mazas ovālas daļas uz vārstiem vai izciļņiem spiež uz vārstiem, lai tos atvērtu vai aizvēru. Process ir ļoti līdzīgs velosipēda pedāļu mīšanai. Tikai šajā gadījumā pedāļi ir kloķvārpsta un riteņi ir izciļņu vārpsta. Motora siksna vai ķēde, protams, šajā piemērā ir velosipēda ķēde.

Papildus tam, skriemeļi un spriegotāji ir īpaši svarīgi motora funkciju pareizai darbībai attiecīgos laika momentos. Šīs daļas ir veidotas tā, lai noturētu motora siksnu vai ķēdi no noslīdēšanas, un dažos gadījumus, lai funkcionāli palīdzētu arī citām detaļām, piemēram, ūdens sūknim, ģeneratoram vai stūres pastiprinātājam.

Ar ko atšķiras mašīnu Motora Siksnas un Motora Ķēdes?

Motora siksna un motora ķēde

Kā jau noteikti zinājāt, motora siksnas ir noslēgtas, bieži vien veidotas no izturīgas gumijas, savukārt motora ķēdes ir veidotas no metāla ķēžu posmiem. Pirmsākumos izplatītākas bija tieši ķēdes, taču gumijas ražošanas iespējām attīstoties, aiz vien populārākas kļuva tieši motora siksnas, īpaši pēc tam, kad 60 gados Pontiac sāka nodrošināt motora siksnu ražošanu ikdienas transporta līdzekļiem Amerikas Savienotajās Valstīs.

Siksnas ir klusākas un lētākas kā ķēdes, un dažas no tām pat var izturēt 160 000 kilometru, likumsakarīgi, tās kļuva par galveno izvēli autoražotājiem līdz pat 1990. gadam. Taču bumerangs ir atgriezies un motora ķēdes sāk palikt populārākas, pateicoties ilgākam kalpošanas ilgumam. Autoražotāji ir veikuši arī virkni uzlabojumu attiecībā uz motora ķēžu tehnoloģiju, kas ļāvuši samazināt to radīto troksni un vibrāciju mūsdienu automašīnās. Patiesībā, vairākas kompānijas tic, ka motora ķēdes varētu izturēt visu automašīnas dzīves ilgumu.

Vērts piemīnēt, ka motora siksnas atrodas motora ārpusē, taču motora ķēdes atrodas tā iekšpusē, kur tās var ērti ieeļļot ar motora eļļu. V8 dzinēja bildē, motora ķēde nav sagrieztā siksna kreisajā pusē, motora priekšā. Tā ir grūti saskatāma un atrodas pa labi no siksnas lielajiem melnajiem ārējiem skriemeļiem, kur var pamanīt ķēdi, kas aptver zobratus uz kloķvāprstas un izciļņu vārpstas.

Ja neesi drošs par savu automašīnu un tās specifikāciju, apskati tās pamācību un rūpīgi seko līdzi ieteikumiem attiecībā uz motora siksnām vai ķēdēm. Citādi, var rasties nepieciešamība pēc dārgiem remontiem.

Kas notiek, ja mašīnas Motora Siksna vai Ķēde Netiek laicīgi nomainīta?

Sliktākajā gadījumā, saplīsusi motora siksna vai ķēde var ātri sabojāt automašīnas motoru. Tam par iemeslu kalpo mūsdienu automašīnu motoru uzbūves specifika. Konkrētas detaļas kustās pa tieši to pašu vietu cilindrā, pa kuru pārvietojas virzuļa augšpuse. Precīzā laika sistēma nodrošina, ka vārsti nav aizbloķējuši šo vietu, kad tajā atrodas virzulis. Ja siksna vai ķēde saplīst, vārsti netiek pārvietoti, un virzuļa galva tos var viegli sadragāt. Ja tas notiek pie lieliem apgriezieniem, vārsts var atlūzt un kļūt par ātri lidojošu daļiņu, kas spēj katastrofāli sabojāt arī automašīnas motoru.

Lieki piebilst, ka tas ir kaut kas, no kā vajadzētu izvairīties. Taču tas var arī dārgi izmaksāt. Nolietotas siksnas vai ķēdes maiņa nav tik vienkāršs uzdevums un var izmaksāt līdz pat 700 Eiro. No otras puses, tas tik un tā būs lētāk kā automašīnas motora pilnais remonts.

Kā noteikt vai ir pienācis laiks nomainīt mašīnas Motora Siksnu vai Ķēdi?

Lietas var kļūt sarežģītākas, ja plāno iegādāties lietotu automašīnu, jo tām ir ļoti grūti noteikt vai motora siksna vai ķēde jau ir nolietota.

Viens no pavedieniem, ka siksna vai ķēde ir nolietojusies, ir motora neveiksmīga iedarbināšana, kas rodas aizdedzes procesam aizkavējoties (sākoties neīstā laikā). Ir arī citi pavedieni.

Piemēram, tikšķoša skaņa pēc tam, kad automašīna (ar motora siksnu) ir noslāpēta vai graboša skaņa, kad automašīna (ar motora ķēdi) atrodas dīkstāvē. Pirmajā gadījumā var parādīties arī eļļas noplūde, bet otrajā gadījumā – motora eļļā var sākt parādīties metāla daļiņas, kas liecina par ķēdes nolietošanos. Bet, kā iepriekš minēts, šādai problēmai var arī nebūt iepriekšējo pazīmju un brīdinājumu.

Tieši tāpēc, iegādājoties lietotu automašīnu, pircējam ir jāpārliecinās par to, kad pēdējo reizi tika veikta siksnas vai ķēdes maiņa, vai cik drīz to būs nepieciešams darīt. Pircējam noteikti vajag pārliecināties par siksnas vai ķēdes stāvokli un maiņas vēsturi pirms pirkuma veikšanas.

Kā noteikt vai automašīnai ir Motora Siksna vai Ķēde?

Motora siksna un motora ķēde

Šis ir bez šaubām svarīgs jautājums, taču to ne vienmēr var noskaidrot vienkārši ātri apskatot motoru tuvumā. Viens no iemesliem, kāpēc ir grūti noteikt siksnas vai ķēdes nolietojumu, ir tas, ka tā atrodas dziļi zem automašīnas pārsega. Vecākām mašīnām motora siksna pārsvarā atrodas viegli saskatāmā vietā, kamēr ķēde parasti ir paslēpta zem aizsega. Arī šajā gadījumā, automašīnas instrukcija būs vislabākais resurss.

Summary
Kas ir motora siksna un motora ķēde? Kādas ir to atšķirības?
Article Name
Kas ir motora siksna un motora ķēde? Kādas ir to atšķirības?
Description
Degvielas pārveidošana dzinēja enerģijā ir ļoti vienkāršs process, bet tā svarīgākais aspekts ir precīzs laiks. Par to atbild motora siksna vai motora ķēde.
Author
Publisher Name
AutoDNA
Publisher Logo
Summa komentāri: 4

Atbildēt

Jūsu e-pasta adrese netiks publicēta.

  1. Ladzka

    Siksna tomer ir letak…
    Kedes tomer vairs nav ilgmuzigas.
    Ir motori,kur kedes resurss ir vienads ar siksnas resursu

  2. Dace

    Sveicināti.
    Pēc cik km būtu jāmaina motora ķēde?
    Mums ir Toyota corolla verso 2007 gada.

  3. Kristaps

    Protams, ka ir daudz dažadi faktori ‘ķēdei,’ sakot no nepareizas eļļas lietošanas, teiksim pērkot lētāku, bet mazāk kvalitatīvu, tādejdi nepareizi eļļojas un ātrāk izdilst, turpinoties ar nepareizu eļļas nomaiņas intervalu, beidzot ar pašu ražotaja konstrukciju. BET es iegādajos ‘mazlietotu’ auto tālajā 2008 gadā. Ar 50k nobraukumu. 10 gadi jau paskrējuši un autiņam uz pulksteņa ir 230k nobraukums, un nedz kas grab, nedz klab motorā. Kaut pēc ražotaja, gramatiņā teikts, ka ik pēc 150k šis prieks jāmaina.
    Siksnu jau būtu reizes 10 mainījis kas pa dzīvi savāktos ojj… kādā summā.
    Anyway kopumā jūt jau auto gadus un vairs neredzu jegu maksāt ~900€ par ķēdes nomaiņu(sētas variantā atradu pa 400€, bet kur garantija?) Domāju vēl pāris gadus nobrauksu un ta jau busu jaunu auto meklējumos… neiespringstu uz to ‘ķēdi.’

    Es uzskatu, ka ja auto saimnieks ir lējis pareizu eļļu, veicis pareizus nomaiņas intervālus nu savā auto dzīvē tā ķēde NAV NOBRAUCAMA. Protams ja iegrābies uz kādu tīteni, kur reālais nobraukums ir x2 vai pat x3, vai vienkārši pavirši nekoptu autiņu, tad nāksies veikt šo dārgo procesu… tādejādi siksna varētu šķist ”lētaka.”

    Mūsdienās Vidējās klases un augsto klašu auto resurss stabili tiek konstruēts priekš 300k/400k. Šādā dzīves laikā, pie pareizām apkopēm neticu, ka tā ķēde pēksņi plīsīs. Protams kādiem ‘budžetniekiem’ tas resurss gan jau ka ir mazāks, lai ietaupītu ražošanas procesa izmaksas… Bet nu nez. Esmu par ķēdi, nevis siksnu.

    Bet nu tā jau saka – lietoto auto tirgū – viss pilnībā ir laimes spēlē. 🙂