
Norakstīti auto uz Latvijas ceļiem: populārākie modeļi
Norakstīts auto ārvalstīs itin bieži ir gards kumoss lietotu auto pārpircējiem, kuri tos iegādājas dažādās interneta izsoļu lapās, saved vizuāli labā stāvoklī un tirgo “bez defektiem”. Šajā rakstā apskatīsim situāciju Latvijā un to, cik bieži sanāk ar šādiem auto sastapties.
Norakstīti auto uz Latvijas ceļiem nav nekāds jaunums. Taču arī pats jēdziens “norakstīts auto” ne vienmēr nozīmē, ka tas ir Frankenšteina cienīgs piemērs un sametināts no diviem automobiļiem kopā, taču tie viennozīmīgi paceļ sarkanos karogus uz kopējā drošības fona. Saskaņā ar autoDNA datiem par Latvijas lietotu auto tirgu 2021. gadā uz Latvijas ceļiem nonāca vairāk nekā 2100 norakstītu automobiļu.
Starp norakstītajiem automobiļiem Latvijā, kas ik dienu pārvietojas pa koplietošanas ceļiem, pārsvarā ir Eiropas autoražotāju premium gala spēkrati. BMW markas spēkrati vien sastāda 14,43%, no kuriem 5. sērijas, 3. sērijas un X5 modeļi (Kā pareizi izvēlēties lietotu auto? Uzmanības centrā BMW X5 ) ir visbiežāk sastopami pēc tam, kad tie iepriekš atzīti par norakstāmiem. Ar 7,51% ierindojas Audi A4 un A6 modeļi, savukārt 5,24% no pērn pārbaudītajiem automobiļiem, kas tika iepriekš norakstīti, ir Mercedes Benz E klases spēkrati.
Norakstīto automobiļu vidējā bojājumu summa sasniedz 13 000 eiro un nereti vēlāk ir atrodami sludinājumu portālos līdzās tādiem, kas nav bijuši norakstīti. Attiecīgi rodas jautājums – vai auto pēc tam, kad tas tika norakstīts, ir gana labi saremontēts? Atbilde ir jāmeklē pašam jo neviens auto pārdevējs to nevēlēsies atzīt.
Kur objektīvi pārbaudīt auto vēsturi?
AutoDNA datubāze, kurā ir pieejama informācija par miljoniem ierakstu par Eiropā reģistrētajiem transportlīdzekļiem un to visu informāciju apvieno vienā detalizētā auto vēstures atskaitē, kurā var redzēt ierakstus par avārijām, kā arī to vai auto ir bijis norakstīts.
Apkopotie dati liecina, ka vislielākā iespējamība “uzrauties” uz norakstītu auto, ir iegādājoties BMW 5. sērijas automobiļus. 2021. gadā 6,65% no visiem ievestajiem un pārbaudītajiem BMW 5. sērijas spēkratiem, 6,65% iepriekš bija norakstīti.
Automašīna vēstures atskaite autoDNA: BMW 5.sērija
Šiem 5. sērijas BMW automobiļiem apdrošinātāji bija aprēķinājuši vidējo bojājumu summu 6 500 eiro robežās. Savukārt vidējā cena 5. sērijas BMW spēkratam Latvijas sludinājumu portālā ir 9 385 eiro. Starp Audi markas spēkratiem teju vienlīdzīgās pozīcijās ieņem A4 un A6 modeļi ar attiecīgi 3,82% un 3,69% iespējamību, ka tas ir iepriekš norakstīts. (Uzticams auto – markas un modeļu Top 10 reitings 2020)
Norakstītu auto divas puses
Premium automobiļu gadījumā zaudējumu apmērs ir mērāms vairākos tūkstošos eiro, kas ne vienmēr nozīmē, ka tie nav braucami. Bieži vien auto ir “ekonomiski norakstīts”. Tas nozīmē, ka apdrošinātājs ir aprēķinājis remonta izmaksas, lai to atgrieztu iepriekšējā stāvoklī un secinājis, ka šādām remonta izmaksām nav ekonomiska pamatojuma.
Piemēram, ja jauni LED lukturi (Auto gaismu vēsture jeb tālais evolūcijas ceļš pie LED lukturiem) vien var izmaksāt vairākus tūkstošus eiro, kas veido lielu daļu remonta izmaksu. Pie tam, apdrošinātāji ievēro auto ražotāju noteiktos standartus. Ja kaut ko no tā nevar īstenot, tad auto ir jānoraksta. Tas, protams, neattur auto pārpircējus ar čaklām rokām un sirdsapziņas trūkumu.
Nereti ir dzirdēti gadījumi, kad automobiļiem nav ielikti gaisa spilveni, dažādi sensori un cita elektronika. Galvenais ir savest vizuāli labā stāvoklī. Te arī rodas bīstamie gadījumi, par kuriem šad un tad nākas dzirdēt ziņās.
Apdrošinātājs auto remonta izmaksas vērtē no sava skatu punkta. Tas nozīmē, ka Vācijas apdrošinātājam būs cita izmaksu tāme nekā, piemēram, apdrošinātājam no Latvijas. Pirmkārt jau tāpēc, ka mainās viena svarīga izmaksu pozīcija – auto mehāniķa darba samaksa.
Lasi vēl:
- Norakstīts auto – bezcerīga naudas izdošana vai iespēja tikt pie kaut kā laba?
- Apdrošinātāju norakstītie auto – ko tas vispār nozīmē?
- Vai auto pēc avārijas var būt drošs pirkums?
Līdz ar to, ja auto ir ekonomiski norakstīts Vācijā, tas nenozīmē, ka to nevar ekonomiski lētāk salabot citā valstī, ievērojot visus ražotāja standartus un nosacījumus. Protams, ka tie ir reti izņēmumi, taču tas ir iespējams.
Ir vērts atzīmēt, ka, ņemot vērā to, cik sarežģītas ir kļuvušas automašīnas un cik ļoti ir pieaugušas cenas, nav nepieciešama milzīga sadursme, lai automašīna kvalificētos “ekonomiski norakstīta”. Tāpēc kopējie zaudējumi atskaitē izklausās biedējoši, taču patiesībā tas nenozīmē, ka konkrēts transportlīdzeklis ir nelabojams vraks.
Ja zināt, ka auto ir bijis norakstīts, tad pievērsiet sevišķu uzmanību avārijas vietai un noteikti aizbrauciet uz oficiālo servisu, kur pieredzējuši un zinoši mehāniķi novērtēs automobilim veikto remontu. Tikai sertificēti auto servisi zinās auto ražotāja noteiktos standartus un spēs objektīvi novērtēt veiktā remonta kvalitāti.