
Vai tavam auto ir visas ES obligātās drošības sistēmas?
Ne visiem zināms, ka Eiropas Savienības atbildīgās iestādes (ES) jau kādu laiku ir izveidojušas sarakstu, kurā noteiktas obligātās automašīnas drošības sistēmas. Ja automašīnas ražotājs neatbilst prasībām, transportlīdzeklis nesaņem apstiprinājumu un to neļauj pārdot ES. Turklāt tas turpina paplašināties.
Obligātās automašīnas drošības sistēmas pirms 2018. gada aprīļa
Vilces kontrole, ABS sistēma un riepu spiediena sensori – šīs ir obligātās automašīnas drošības sistēmas, kuras ES pieprasīja no automašīnu ražotājiem līdz 2018. gada marta beigām. Vilces kontrole sarakstā tika iekļauta, lai novērstu riteņu “spolēšanu” pie straujas akcelerācijas. ABS ir viena no pirmajām un svarīgākajām sistēmām, kas automašīnai ļauj apstāties īsākā laika posmā un neļauj riteņiem nobloķēties, savukārt gaisa spiediena sensori gādā par vienmērīgu spiediena daudzumu riepās.
Obligātās automašīnas drošības sistēmas kopš 2018. gada aprīļa
Jau 2014. gadā ES amatpersonas pieņēma lēmumu, ka, sākot ar 2018. gada aprīli, ES pārdotajiem automobiļiem ir jāievieš obligāta “eCall” sistēma. Avārijas gadījumā “eCall” automātiski nosūta nepieciešamo informāciju glābšanas dienestiem – negadījuma precīzu atrašanās vietu, automobiļa marku un modeli, transportlīdzekļa VIN numuru, kā arī degvielas tipu, un datus par pasažieru skaitu automašīnā.
“eCall” sistēma arī ļauj vadītājam vai pasažieriem pašiem sazināties ar glābšanas dienestiem. Protams, šis savienojuma veids būs bezmaksas. Tāpat kā pogas lietošana, kas ļauj izsaukt glābšanas dienestu 112. Līdz ar to šādai pogai ir jābūt ikvienā jaunā automobilī, kas pārdots pēc 2018. gada aprīļa.
ES eksperti uzskata, ka “eCall” sistēma ļauj glābšanas dienestiem reaģēt vidēji uz pusi ātrāk nekā situācijās, kad automašīna nav aprīkota ar šādu drošības moduli. Pēc ekspertu aprēķiniem, “eCall” ir potenciāls izglābt līdz pat 2,5 tūkstošiem cilvēku gadā.
Strīdi un pretrunas ap “eCall”
Teorētiski visiem vadītājiem būtu jāapstiprina ES ierēdņu darbības, kuru mērķis ir paplašināt obligāto drošības sistēmu sarakstu. Tomēr izrādās, ka tas rada diezgan daudz pretrunu.
Pirmais iebildums pret “eCall” sistēmu ir tas, ka tā ļauj noteikt precīzu transportlīdzekļa atrašanās vietu. Un tā kā to nevar izslēgt, automašīnas īpašnieks būtiski zaudē tiesības uz privāto dzīvi. Šāda sistēma teorētiski var būt noderīga arī automašīnu zagļiem, ja tie atrod veidu kā nolasīt lokācijas datus.
Otrs iebildums tiešā veidā skar automobiļa izmaksas. Katra obligātā drošības sistēma tiek apmaksāta no klienta puses, līdz ar to automobiļi kļūst dārgāki. Autoražotāji var uzstādīt jebkuru “sīkrīku” mūsu automašīnai, kamēr vien mums ir finansējums tam.
Tiek lēsts, ka “eCall” sistēma, kas tiek uzstādīta automašīnā, palielina ražošanas izmaksas par 100 eiro. Tas varbūt nešķiet daudz, taču atcerēsimies, ka ES vēl nav sacījusi savu galavārdu attiecībā par obligātajām drošības sistēmām automašīnās. Tikpat labi var gadīties, ka mums būs jāapmaksā arī krietni dārgākas drošības sistēmas. Bet hei – pasažieru drošība pirmajā vietā!
Kādas vēl obligātās drošības sistēmas ir sagaidāmas tuvākajā nākotnē?
ES amatpersonas vēlas, lai jau tuvākajā laikā auto ražotāji savās automašīnās uzstādītu sadursmju novēršanas sistēmas. Pirmā no tām ir joslu palīgs, kas brīdina vadītāju, kad viņi nokļūst tuvu joslas malai, neizmantojot pagrieziena rādītāju. Otrā ir ātruma ierobežotājs, kas atpazītu ceļa zīmes un neļautu vadītājiem pārsniegt maksimāli atļauto braukšanas ātrumu.
Viens ir brīdināt, ka vadītājs, iespējams, ir aizsēdējies telefonā un sāk virzīties uz citu joslu, pavisam kas cits, ir neļaut pārvietoties ātrāk par ceļa zīmē norādīto braukšanas ātrumu. Ir vesela kaudze ar iebildumiem pret šādu sistēmu.
Līdz šim šajā jautājumā nav pieņemts neviens lēmums. Tādēļ šķiet, ka šīs sistēmas nebūs obligātas tuvāko piecu gadu laikā. Esošajiem risinājumiem, kas tika ieviesti 2018. gada aprīlī, ES autoražotājiem deva četru gadu adaptācijas laiku.
Lai arī vēl nav pieņemts lēmums par to, kad un kādas obligātas drošības sistēmas automašīnās tiks ieviestas, automašīnu ražotāji jau šobrīd tiek mudināti tās uzstādīt saviem sērijveida automobiļiem. Iemesls pavisam vienkāršs – to klātbūtne transportlīdzeklī tiks ņemta vērā avārijas testa kritērijos.
Brīvprātīgi obligātās un neuzspiestās ES vēlmes tiks ņemtas vērā, jo ikviens autoražotājs vēlas, lai to automobiļi saņemtu pēc iespējas labāku vērtējumu. Atliek vien cerēt, ka nākamās sistēmas nemaksās vairākus simtus eiro un iespēju robežās tās varēs atslēgt.