Viss
odometrs-korigets

Odometra krāpšana. Kā to pārbaudīt izvēlētajā automašīnā?

Pievienoja 10 novembris 2021

Nobraukums ir viens no svarīgākajiem informācijas avotiem par transportlīdzekli.
Tas var norādīt uz konkrētās automašīnas nolietojuma līmeni, kas ir svarīgi cilvēkiem, kuri pērk lietotas automašīnas. Diemžēl apkaunojošā “nobraukuma koriģēšanas” prakse turpinās. Kā tad izvairīties no krāpšanas?

Kāpēc cilvēki “koriģē” odometrus automašīnā?

Informācija par transportlīdzekļa nobraukumu ir ļoti svarīga, skatoties no pircēja viedokļa. Lielāks nobraukums = lielāks atsevišķu komponentu nolietojums. Tāpēc teorētiski automašīnas ar mazāku nobraukumu ir vērtīgākas.

Kāpēc teorētiski? Tāpēc, ka cilvēki, kas meklē automašīnu iegādei, jau ir pieraduši pie negodprātīgām pārdevēju darbībām. Tāpēc, ja odometra rādījums ir pārāk zems, tas faktiski var radīt aizdomas par skaitļa precizitāti.

Tiek uzskatīts, ka 200 tūkstošu kilometru nobraukums ir “maģiskais” slieksnis, virs kura ievērojami samazinās transportlīdzekļa tirgus vērtība. Tāpēc daudzi lietotu automašīnu pārdevēji dara visu iespējamo, lai odometra rādījums nepārsniegtu šo vērtību. Lai gan apzināta manipulācija ar odometru ir noziegums, par kuru draud liels sods, negodīgas darbības joprojām pastāv.

Diemžēl pircēji ir tik ļoti pieraduši pie iespējas, ka odometra rādījumi neatbilst realitātei, ka nereti izrāda saprotošu pieeju apšaubāmiem datiem, kas saistīti ar nobraukumu. Un tas, vai odometra skaitītājs bijis “koriģēts”, viņiem, pērkot automašīnu, ir mazāk svarīgs.

Kā automašīnā uzreiz pamanīt “koriģētu” odometru?

Nav grūti atrast speciālistu, kas varētu mainīt odometra rādījumus. Sludinājumus par šādu darbību piedāvāšanu var atrast pat populārās sludinājumu vietnēs. Diemžēl tādā veidā pircēji kļūst vēl neuzticīgāki odometra rādījumam lietotās automašīnās.

Vai mēs paši varam pamanīt izmainītu odometru?

Ir vairākas metodes, kas var palīdzēt noskaidrot automašīnas faktisko nobraukumu:

  1. Pārbaudiet automašīnas salona nolietojuma līmeni. Ja vadītāja sēdeklis, pedāļi un pārnesumu pārslēgs ir stipri nodiluši, tas var liecināt par lielu nobraukumu. Tomēr tas nav neapstrīdams arguments. Interjera nodiluma pakāpe var būt saistīta ar automašīnas lietošanu vai sliktas kvalitātes materiāliem; (Kā pateikt, ka automašīnai ir liels nobraukums? Eksperta padomi)
  2. Pārbaudiet, vai analogais odometrs neuzrāda manipulācijas pazīmes. Īpaši pievērsiet uzmanību skrāpējumiem un bojājumiem. Nodilušas stiprinājuma skrūves var arī norādīt uz modificētu odometru;
  3. Ja automašīna ir aprīkota ar digitālo odometru, tā rādījumus varat pārbaudīt, apmeklējot transportlīdzekļa apskates staciju un lūdzot automašīnu pieslēgt pie datora. Tomēr tā nav droša metode, jo prasmīgi krāpnieki var pat mainīt uzlabota odometra rādījumus. (OBD skeneris – kas tas ir, ko tas dara un kāpēc tev to vajag?!)

Katra no uzskaitītajām metodēm var palīdzēt, taču neviena no tām nav pilnībā droša. Vienīgais efektīvais veids ir pārbaudīt transportlīdzekļa vēsturi, izmantojot VIN numuru, un iegādāties autoDNA atskaiti, kas sniegs pilnu informāciju par konkrēto automašīnu. Tas ir izdevīgs risinājums, kas ietaupīs gan laiku, gan naudu.

Kādas ir odometra manipulācijas sekas citviet?

Piemēram, Polijā kopš 2020. gada 1. janvāra policija pārbaudes laikā uz ceļa var pārbaudīt transportlīdzekļa odometra rādījumus. Ir vērts paturēt prātā, ka pēc jaunajiem noteikumiem odometra rādījumu maiņa var pat tikt sodīta ar cietumsodu. Šāda veida darbību Satiksmes likums traktē kā noziegumu. Šāda veida krāpšanās ir ļoti populāra prakse Polijā, tāpēc arī izvēlēts tik smags sods. Domājams, ka draudi nokļūt cietumā atturēs “atjautīgos” automašīnu pārdevējus. Kāds sods var tikt piemērots šādā situācijā?

Ja policija odometra vērtību manipulācijas konstatē, veicot pārbaudi uz ceļa, nevis automašīnas pārdošanas procesā, tas tiek traktēts kā mazsvarīgs pārkāpums. Šādā gadījumā var sodīt ar naudas sodu, ar brīvības atņemšanu nesaistītu sodu vai ar brīvības atņemšanu uz laiku līdz diviem gadiem. Tomēr ir vērts zināt, ka jaunie noteikumi nav smagi autovadītājam. Lieta tiek nodota attiecīgajām iestādēm, kas noskaidros vainīgo.

Citādi ir, ja noziegums tiek atklāts pēc tam, kad automašīna tika palaista pārdošanā. Jaunie noteikumi paredz stingrākus sodus. Ja pārdodamās automašīnas odometrs ir bojāts, pārdevēju var sagaidīt cietumsods līdz 5 gadiem saskaņā ar spēkā esošajiem tiesību aktiem. Jāatceras, ka negodprātīga rīcība ir noziegums neatkarīgi no tā, kas veic odometra krāpniecību – automašīnas pārdevējs, mehāniķis vai kāds cits.

Kādi ir sodi par odometra rādījumu sagrozīšanu Latvijā?

Latvijā jaunie noteikumi stājās spēkā 2017. gada 19. jūlijā. Administratīvo pārkāpumu kodeksā (LAPK) ar 149.41 pantu, kas nosaka, ka par transportlīdzekļa odometra rādījumu izmainīšanu, palielinot vai samazinot odometra uzskaitīto transportlīdzekļa nobraukumu, fiziskām personām uzliekams naudas sods līdz 100 eiro, bet juridiskajām personām – līdz 1000 eiro.

Savukārt par transportlīdzekļa odometra rādījumu izmainīšanas pakalpojuma piedāvāšanu vai sniegšanu fiziskajām personām paredzēts naudas sods līdz 200 eiro, bet juridiskajām personām – līdz 2000 eiro.

auto zādzība autoDNA

Pēc pašreizējiem datiem joprojām ļoti bieži tiek fiksētas automašīnas, kuru odometra rādījumi ir nepatiesi. Rekordisti ir samazinājuši savu automašīnu nobraukumu pat par vairākiem simtiem tūkstošu kilometru! Tomēr vainīgie nav noķerti.

Vai autovadītājiem, kuri iegādājās automašīnas, nepārbaudot odometra rādījumu precizitāti, ir pamats uztraukties? Nav pamata uztraukties. Saskaņā ar jauno Administratīvo pārkāpumu kodeksu nav paredzēta automātiska soda piemērošana šādiem transportlīdzekļu īpašniekiem. Tomēr labāk ir pārliecināties, kāds ir iegādātās automašīnas faktiskais nobraukums. Kā to izdarīt, lai būtu simtprocentīgi pārliecināts?

Kā pārbaudīt, vai odometra rādījums ir mainīts?

Vienīgais drošais veids, kā pārbaudīt odometra rādījumus, ir transportlīdzekļa vēstures atskaites pasūtīšana. Šādu pakalpojumu cita starpā piedāvā autoDNA. Kā tas darbojas?

Automašīnas, kurām ir atļauts braukt pa Latvijas ceļiem, ir marķētas ar VIN numuru, kas sastāv no 17 ciparu kombinācijas un ir unikāls katrai atsevišķai vienībai. Kad mēs zinām šo numuru, mēs varam iegūt detalizētu informāciju par jebkuru automašīnu. Šie dati tiek glabāti datu bāzē, kurai jūs piekļūstat pēc atbilstoša maksājuma veikšanas. Šeit ir lietderīgi izmantot tā uzņēmuma pakalpojumus, kas ir starpnieki transportlīdzekļu vēstures atskaišu nogādāšanā. Šādas platformas apkopo datus par automašīnām, kas ļauj tām sniegt ticamu informāciju par konkrētu modeli.

Iesakām izlasīt: Kā pārbaudīt, vai auto pārdevējs ir norādījis patiesu VIN?

Tādā veidā mēs varam iegūt ne tikai zināšanas par to, vai odometrs ir atripināts, bet arī uzzināt detalizētu konkrētās vienības vēsturi. Attiecīgie dati var ietvert pirmās reģistrācijas datumu, īpašnieku skaitu vai iespējamās sadursmes un to apjomu.

Tādā veidā autovadītāji, kuri plāno iegādāties lietotu automašīnu, var būt pārliecināti par tā stāvokli, pasargājot sevi no auto iegādes, kas ir bojāta, nezināmas izcelsmes vai ar mainītu nobraukumu.

Pērkot transportlīdzekļa vēstures pārskatu autoDNA, jūs saņemat datus, kas ir skaidri un saprotami ikvienam, pat ja jūs neesat speciālists. Šādi sevi varat pasargāt no negodīgiem pārdevējiem.

Lasi vēl:

Summa komentāri: 0

Atbildēt

Jūsu e-pasta adrese netiks publicēta.