autoDNA iesaka
auto zagli - autoDNA

Pandēmija ietekmēja pat auto zagļu ražīgumu

22 aprīļa 2022

Jo grūtāk klājas, jo aktīvāks laiks garnadžiem un citiem krimināliem elementiem. Kāda jēga doties pa noziedzības tumšo taciņu, ja gluži legāli celtniecības objektā pienesot ķieģeļus var nopelnīt vēl daudz maz lietojamam BMW X5 trīs mēnešu laikā? Taču loģika ir sasodīti sarežģīta lieta un ne vienmēr tā darbojas. Tā tas ir arī tagad!

Pandēmijas laiks iespaidoja visus. Gan smaga darba darītājus, gan vieglā galdiņa urbējus. Daudzi pazaudēja darbu, citi nespēja iegādāties sen kāroto jaunu vai mazlietotu auto. Daudziem nācās izlīdzēties ar mazāku budžetu kā ierasts, tāpēc automobiļa remontam radās pieprasījums pēc lietotām detaļām. Kā likums šādas situācijas rada vēlmi garnadžiem tikt pie sveša auto. Mūsu informācijas avoti apgalvo pretējo.

Grūtāk nozagt – mazāk zog

Pērnais gads pandēmijas radīto dzīvesstila pārmaiņu dēļ ir bijis daudz drošāks automašīnu īpašniekiem – salīdzinot ar 2020. gadu, pērn automašīnu zādzību skaits samazinājies par 63 procentiem, un visa gada laikā pie apdrošinātājiem vērsušies vien 65 nozagtu automobiļu īpašnieki. Vismaz tā liecina Latvijas Apdrošinātāju asociācijas apkopotie dati. 2019. gadā pie apdrošinātājiem vērsās 157 nozagtu automašīnu īpašnieki, 2020. gadā – 177 bijušie automašīnu īpašnieki. Īpaši bija pieaugušas tādu auto marku kā Audi un BMW zādzības. Savukārt 2021. gadā kopumā apdrošinātājiem ziņots par 65 nozagtām automašīnām.

Kas garnadžiem šobrīd topā

Zagtāko automašīnu marku tops gan pērn nav mainījies – joprojām zagļus visvairāk interesē

  1. BMW  – 17 nozagti auto,
  2. Audi zagļi izvēlējušies 10 reizes
  3. Toyota sešas.

Zagļu interese zudusi par Mercedes Benz, kas savulaik bija viena no zagtākajām markām, kā arī daudz mazāk nekā iepriekš zagtas Volkswagen un Volvo markas automašīnas. Savukārt Škodas īpašniekiem jāuzmanās daudz vairāk, jo pērn nozagti jau četri auto. Jaunpienācējs zagtāko auto sarakstā? Teorētiski nav nekāds brīnums, jo jaunu un mazlietotu Škoda markas automobiļu īpatsvars Latvijā ir daudzas reizes lielāks par Volvo, kurus parasti esam pieraduši redzēt vecus un nožēlojamus.

Tik būtisks automašīnu zādzību skaita samazinājums mums bija patīkams, bet tomēr pārsteigums. Skaidrs, ka liela nozīme ir bijusi pandēmijas laika radītajām dzīvesstila izmaiņām – pērn mēs mazāk braucām ar mašīnām, tās vairāk stāvēja drošos pagalmos un stāvvietās, mazāk – publiskās un neuzraudzītās vietās. Vienlaikus domājams, nozīme ir bijusi arī policijas darbam, mazinot tieši organizēto autozagļu grupu aktivitātes,” saka LAA prezidents Jānis Abāšins. “Tomēr ir svarīgi nekļūt vieglprātīgiem, bet turpināt rūpēties par automašīnas drošību. Tā, piemēram, pēdējā laikā policija vērš īpašu uzmanību uz automašīnu lukturu zādzībām un automašīnu salonu apzagšanu.

Apdrošināts, tātad pieskaitāms

Te gan jāpiebilst, ka ziņas ir apkopotas tikai par tiem braucamrīkiem, kuriem īpašnieki bijuši saprātīgi un veikuši tā saukto KASKO apdrošināšanu. Tas varbūt ir iemesls, kāpēc nav ziņas par nozagtiem Volvo. Kā redzam uz ielām, tad cilvēkiem gribās braukt premium klases automobiļos, bet atļauties to nevar. Tāpēc tiek pirktas tik vecas šīs automašīnas, ka īsti pat nav ko apdrošināt. Skaidrs, ka zagļi šādus auto neizvēlas braukšanai vai pārdošanai – pārlieku riskanti salīdzinājumā ar ienākumiem. Cita lieta ir nozagtos auto izjaukt un palaist sludinājumu par rezerves daļām. Uz kopējo veco automobiļu skaita, detaļas noteikti būs pieprasītas. Līdzīgi tas ir arī ar citu zīmolu daudzpadsmit  gadīgo automobiļu likteni.

Lietotu un mazlietotu automobiļu pārdevēji aicina pircējus būt apdomīgākiem. Jebkurā gadījumā ne tik populārs, taču gados jaunāks un ar mazāku nobraukumu, automobilis būs gan drošāks, gan uzticamāks par tā dēvētajiem “premium” klases braucamrīkiem, kuri jau paguvuši nodzīvot vismaz trīs automobiļa dzīves.

Speciālisti iesaka talkā ņemt kalkulatoru visiem tiem, kuri kā galveno argumentu uzskata lielāku atlikušo vērtību – cenu, par kuru izdosies automobili pārdot. Ņemot vērā pamatīgo vecuma starpību, arī mazāka pārdošanas cena būs izdevīgāka, kā lielie izdevumi (remonts, degviela, ceļa nodoklis) padsmitgadīga automobiļa ekspluatācijas laikā.