autoDNA iesaka
mazie-auto-autodna-2022

Pašam savs auto jau no 14 gadiem? Realitāte turīgam pusaudzim!

23 novembris 2022

Vai ir kāda nozare, kurā Latvija neatpaliek no pārējās civilizētās pasaules vismaz pāris desmitu gadu robežās? Un bieži vien tas nav nedz naudas trūkuma dēļ, nedz nepietiekama piedāvājuma dēļ. Pie vainas stereotipi, ar kuriem cīnīties nav mūsu spēkos. Tieši tā tas ir ar automobiļu izvēli.

Lai arī cik ekonomiski pamatots risinājums tiktu celts galdā, tūdaļ pat seko primitīvais iebildumu arguments – “pa to naudu taču var tik labu divdesmit gadus vecu BMW nopirkt”! Ļaunākais, ka šāds arguments seko bez pārdomas mirkļa un neiedziļinoties piedāvājuma būtībā.

Mazs auto nav lieliem cilvēkiem

Pasaulē jau gadu desmitiem pazīstami izmēros nelieli četru riteņu braucamrīki, kurus stūrēt drīkst jebkurš, kas sasniedzis 14 vai 16  gadu slieksni, atkarībā no katras konkrētas valsts likumdošanas. Arī pie mums šādi automobiļi pieejami. Tiesa gan Latvijā ir tikai viena šāda braucamrīka pārstāvis un izmaksas nav tās lētākās. Taču tam nu nekādi nevajadzētu būt šķērslim, jo turīgu cilvēku netrūkst arī Latvijā.

Kas izvēlas šādus auto?

Mazie automobiļi galvenokārt domāti gados jauniem braukt gribētājiem, kuru vecums vēl neļauj iegūt B kategorijas autovadītāja apliecību. Pasaulē visbiežāk tie ir skolēni, kuriem jāmēro tālāks ceļš līdz mācību iestādei.

Tomēr šādi braucamrīki var lieti noderēt arī gados vecākiem cilvēkiem, vai tiem, kas kaut kādu iemeslu pēc nav nokārtojuši autobraukšanas eksāmenus. Piemēram, cilvēkam pensijas gados, kuram piekļūt tuvākam veikalam, medicīnas iestādei vai aptiekai nav iespējams ar sabiedriskā transporta palīdzību. Tieši šādi braucēji Eiropā aizņem aptuveni 30 procentus no mazo automobilīšu kopējā tirgus.

Mopēds vai automobilis

Jā, tieši par mopēdiem šos mazos automobiļus nievājoši dēvē Latvijas auditorija. Daļēji viņiem taisnība, jo šo braucamrīku vadīšanai nepieciešamas tās pašas “tiesības”,  kas mopēdu, motorolleru un velosipēdu stūrētājiem. Līdzīgi mopēdam, šis transporta līdzeklis parasti nespēj ieskrieties ātrāk par 60 kilometriem stundā, lai gan dažādās valstīs ir dažāds šiem braucamrīkiem noteiktais maksimālais braukšanas ātrums.

Un tomēr runa nav par divu riteņu atklāta tipa braucamrīku, bet par gabarītos nelielu pilnvērtīgu automobili.

Virsbūve, divas vai četras durvis, četri riteņi, apaļa stūre un dažādas konfigurācijas dzinēji. Mūsdienās, ko nu tur slēpt, arī šajā nišā iezogas nelūgtie elektriskie spēka agregāti. Lai arī akumulatoru ietilpība ir niecīga, nelielus izbraukumus ar to var veikt bez bēdu.

Nelielo transporta līdzekļu tirgū pieejami gan nelielas jaudas benzīna dzinēji, gan GDI dīzeļmotori ar vērā ņemamiem parametriem. Tiesa gan, konfigurācija nedod tiesības pārsniegt noteikto braukšanas režīmu.

Drošība pirmajā vietā

Ja vēl ar vien salīdzinām šos transporta līdzekļus ar mopēdiem, tad te ir kāda būtiska priekšrocība, kuras dēļ cena bieži vien pat tuvu nav salīdzināma. Tā ir drošība. Gan pasīvā, gan aktīvā.

Šādos automobiļos vai vismaz tajos, kas piereģistrējami Eiropas Savienībā, ir uzstādīti gan gaisa drošības spilveni, gan trīs punktu drošības jostas kā jebkurā citā pilnvērtīgā braucamrīkā. Tātad negadījuma laikā pastāv neskaitāmas reizes lielāka iespēja izsprukt cauri sveikā. Ne mopēdi, ne motorolleri tādu drošības līmeni nodrošināt nespēj.

Arī mazo automobilīšu konstrukcija ir stipri vien līdzīga jebkuram citam četru riteņu vieglajam pasažieru transporta līdzeklim. Tās ir drošības sijas auto sānos un deformāciju vietas priekšgalā un aizmugurē.

Ņemot vērā nelielo ātrumu un pārvietošanos vien pilsētas režīmā, tas nenoliedzami ir drošāk par velosipēdu, elektrisko stāvdrāz vai jau pieminēto mopēdu.

Skolēna auto Dacia Duster cenā

Pasaulē ir ne mazums mazo braucamrīku ražotāju. Nevajadzētu būt problēmām ar šo transporta līdzekļu reģistrāciju, jo obligātā tehniskā apskate šiem ērmiem nav jāveic. Tātad arī tehniskie risinājumi nav jāsertificē līdzīgi kā velosipēdam.

Mazie auto

Protams, Ķīnā ražots un no Ķīnas šurp attransportēts mazauto maksās krietni mazāk par šeit nopērkamiem. Šādu dīvainīšu cena interneta veikalos atrodama sākot pat ar 600 eiro. Te gan jārēķinās, ka šāds mazais automobilītis nebūs ne apkopjams, ne remontējams. Arī drošības kritēriji noteikti būs niecīgi.

Latvijā ar savu pārstāvniecību atrodams Francijā ražotais mazauto AIXAM. Pirmo reizi AIXAM mikro litrāžas automobiļi bija projektēti, ražoti un salikti Francijā 1983. gadā. Ražošanā vienmēr ir bijušas pielietotas sava laika vadošās tehnoloģijas un, lai nodemonstrētu gadiem iegūtu pieredzi, 1992. gadā AIXAM ražotne tika paplašināta ar jaunu zīmolu MEGA. Joprojām visus automobiļu ražošanas darbus un kvalitātes kontroles procedūras Francijā veic augstākās kvalitātes profesionāļi ultra modernā rūpnīcā. AIXAM-MEGA komanda trīs reizes uzvarēja ziemas rallijā Trophée ANDROS (1994., 1996. un 1998.g.), kā arī 2000. gadā izcīnīja 2. vietu rallijā “Parīze-Dakara”.

Mūsdienās AIXAM-MEGA viena gada laikā ražo vairāk par 12 000 transportlīdzekļu, kas tiek pārdoti Eiropā, Ziemeļamerikā un arī Baltijas valstīs.

mega-trophee-andros-autodna

mega trophee andros 1992-1998

Te gan jāsaprot, ka lēts prieks Eiropā ražots auto nebūs viss. Jauna AIXAM cena sākas no 10 tūkstošiem un sniedzas līdz pat 17 000 eiro. Tiesa gan dārgākajā cenrāža daļā ierindojas šī zīmola komerctransports, kurš tā pat kā pasažieru versija, ir izmantojams ar tā dēvētajām B1 tiesībām.

Noslēgums

Pirms teikt, ka tas nekam neder, prātīgāk būtu iepazīties ar piedāvājumu gan Latvijā, gan ārpus tās robežām, izmēģināt un tikai tad pieņemt lēmumu. Savukārt tiem, kas uzskata šos mazos braucamrīkus par sastrēguma draudiem un “satiksmes bremzi” kā mierinājums varētu būt fakts, ka nevienā Latvijas pilsētā vidējais ātrums nepārsniedz 30 kilometrus stundā, neskatoties uz atļautajiem 50 vai pat vietām 70!

Izsaki viedokli

Vai Jums patika raksts? Iespējams, Jums ir kādi jautājumi vai komentāri? Mēs aicinām Jūs dalīties savā viedoklī un izteikties zem raksta. Kā arī atcerieties – vienmēr pirms iegādāties automašīnu, motociklu vai pat piekabi – pārbaudi tā vēsturi ar autoDNA pēc VIN numura. VIN pārbaude ir viena no svarīgākajām lietām, kas ir jāizdara, pirms pieņemt lēmumu par lietotas automašīnas iegādi. autoDNA ar transportlīdzekļa vēstures atskaiti palīdzēs Jums pieņemt informētu lēmumu.