
Pašbraucošās automašīnas. Kāda ir to nākotne un riski?
Visu cieņu Elonam Muskam (Elon Musk), DARPA, zinātniekiem no Google un Uber, bet, ja kāds sāks ražot pašbraucošās automašīnas, kas ir drošas ekspluatācijā un mēs varēsim uzticēties tām, visticamāk, tā būs Volvo komanda. Volvo, kas lēnam maina savu kvadrātaino, bet praktisko dizainu, joprojām saglabā savu statusu, kā viens no drošāko automašīnu ražotajiem.
Kāpēc pašbraucošās automašīnas izveide ir tik sarežģīta un laikietilpīga?
Viena no lielākajām sabiedrības bažām par pašbraucošo auto – drošība. Nospied pogu un aizved mani uz darbu. Vai tad tas nebūtu lieliski?! Ideja par pašbraucošu auto izklausās lieliski, bet realitātē tas ir grūti realizējams. No tehniskā viedokļa tas ir grūti izdarāms, lai ar auto būtu droši pārvietoties. Otrs stūrakmens būtu pārliecināt pircēju noticēt šim auto, būt gatavam iegādāties to un uzticēties.
Kādi ir pašbraucošās automašīnas riski?
Cilvēkos rada bažas kas notiks negaidītās situācijās, ja vēlies iekāpt savā jaunajā mašīnā un nokļūt no punkta A uz punktu B ar pašbraucošo sistēmu.
Piemērām, ja bērns izskries uz ielas priekšā automašīnai? Kas notiks, ja automātiskās braukšanas sistēma stāvošu mašīnu reģistrēs kā bīstamu šķērsli un iebrauks pretējā braukšanas joslā? Kas notiks, ja mašīnas vadības sistēmai būs jāizvēlas starp vadītāja dzīvības glābšanu, gājēju pilnu ietvi un pretī braucošu nekontrolējamu autobusu, kas ir pilns ar skolēniem.
Šie ir grūtākie jautājumi ar ko jācīnās Elonam Muskam un citiem ražotājiem, programmējot pašbraucošā auto mākslīgo intelektu.
Kas strādā pie pašbraucošās automašīnas izveides?
Volvo, Autoliv un NVIDIA, sadarbojoties kopā, mēģina padarīt pašbraucošo mašīnu tehnoloģijas par realitāti pēc iespējas ātrāk.
Autoliv, ir automašīnu drošības sistēmu kompānija, kas specializējas drošības detaļu un sistēmu ražošanā, un pārod savu produkciju lielākajai daļai no lielajiem auto ražotajiem. Pasaules tirgū 2016. gadā viņi kotējās ar vairāk nekā 10 miljardiem dolāru pārdošanā.
NVIDIA, protams, ir kompānija, kas izgudroja GPU (Graphics Processing Unit) 1999. gadā un uzlaboja spēļu grafiku.
Pašbraucošās automašīnas ar mākslīgo intelektu?
Nesen NVIDIA Izdarīja ko interesantu ar saviem GPU. Jaunie GPU atbild ne tikai par augstu izšķirtspēju, bet ir papildināti ar mākslīgo intelektu, kas spēj mācīties un analizēt vizuālos datus.
Mākslīgais intelekts var ņemt vērā vizuālo informāciju, analizēt to un saprast pasauli apkārt, kas palīdzēs pieņemt lēmumus. Šī jaunā īpašība būs noderīga robotiem un mašīnām.
Pašbraucošās automašīnas nākotne un prognozes.
Volvo, Autoliv un NVIDIA strādās kopā zem kopīgi izveidotas kompānijas – Zenuity, lai attīstītu pašbraucošo mašīnu tehnoloģijas. Volvo sola, ka līdz 2021. gadam būs pieejamas 4. paaudzes pašbraucošās mašīnas, kas būs spējīgas reaģēt uz situācijām, uz ko agrāk nebija iespējams reaģēt.
Tas viss ir iespējams pateicoties NVIDIA mākslīgajam intelektam, kas būs spējīgs atpazīt šķēršļus, salīdzināt ar augstas izšķirtspējas karti, kas atradīsies makoņdatnē, un plānot ceļu atbilstoši situācijai.
Pašbraucošās automašīnas drošības riski.
Mūsdienu automašīnu tehnoloģijas un drošības sistēmas attīstās tikai nedaudz ātrāk kā nozīdzīgo aprindu tehnoloģijas. Pietiekami bieži medijos un sociālajās vietnēs tiek runāts par “keyless go” izgudrojumu autobūves nozarē. Protams, ir ērti, ja atslēgu var izmantot pat neizņemot no kabatas. Bet tik pat ērti to ir izmantot arī ļaundarim.
Zinātāji automašīnu var aizdzīt no pagalma bez jebkādas tehniskas iejaukšanās. Tādēļ rodas jautājums kāds liktenis piemeklēs automašīnas, kas pilnībā saistītas ar datorizētu vadību? Vai automašīnu varēs nozagt pat neizejot no mājām? Par to mēs varam tikai fantazēt.
Kādi būtu plusi un vai pašbraucošās automašīnas būs pieprasītas?
Godīgi sakot, cilvēkiem, kuriem patīk sporta automašīnas, diez vai interesēs tāda lieta kā pašbraucošs auto. Bet, ja būtu pieejams atpūtas transportlīdzeklis un būtu jādodas garā ceļojumā, tas būtu lieliski. Iedomājieties, jūs ievadiet gala mērķi un pa laiku, ko pavadiet ceļā, varat nodarboties ar ko citu un turpināt atpūsties vai strādāt.
Ar auto, kas aprīkots ar šādu iespēju, droši vien ir daudz patīkamāk braukt pa pilsētu un sastrēgumiem. Tā vietā, lai sastrēgumā nemitīgi uzsāku kustību un bremzētu, būtu iespējams nedomāt par ceļu un atpūsties pēc garas darba dienas.