Viss
pusvaditaji-auto-razosana-autodna

Pusvadītāji – kā to trūkums ietekmē auto ražošanu?

Pievienoja 19 novembris 2021

Vai pusvadītāji ir atbildīgi par daudz zemāku saražoto automašīnu skaitu? Pusvadītāju tirgus problēmas, ko izraisījusi COVID-19 pandēmija, tieši ietekmē spēkratu ražošanu visā pasaulē. Šī krīze ietekmē visus auto ražotājus.

Tas liek automašīnām pasaules lielākajās rūpnīcās vairākus mēnešus gaidīt, līdz tiek uzstādītas atsevišķas sastāvdaļas. Turklāt daudz, kas liecina par to, ka šī situācija tik ātri neatrisināsies. Ja šobrīd domājat par jaunas automašīnas iegādi, jums diemžēl kādu laiku tā būs jāpagaida.

Automašīnu ražošana pirms pandēmijas

Rūpnieciskās piegādes ķēdes pamatā ir sadarbība starp ražotājiem no dažādām pasaules pusēm. Runājot par pusvadītājiem: rūpnīcas galvenokārt atrodas Taivānā, bet ir arī ASV. No turienes pusvadītāji nonāk starptautiskajā tirgū, kur tos pārdod. Mūsdienās bez tiem ir grūti iedomāties jebkāda veida ražošanu – mikroshēmas ir atrodamas gandrīz visās elektroniskajās ierīcēs, tāpat arī automašīnu datoros. Pusvadītājus izmanto tranzistoru ražošanai, kas ir ļoti svarīgi mikroshēmu izstrādē. Bez tiem viedtālrunis vai dators un daudzas citas ierīces nevarētu darboties. Tie ir nepieciešami arī daudzu komponentu izveidei mūsdienu automašīnās.

transistori-autodna-blogs

Sākumā pusvadītāju tirgus koncentrācija Tālajos Austrumos padarīja automašīnu ražošanu rentablāku. Turklāt automobiļu tirgū parasti tiek izmantota piegādes sistēma “Just-In-Time”. Tas nozīmē, ka preces tiek piegādātas noteiktā daudzumā, lai neaizņemtu pārāk daudz vietas noliktavā. Volkswagen, Honda, Ford, Audi un daudzas citas markas ir balstītas tieši uz šo mehānismu.

Kāda bija situācija pandēmijas laikā?

Kāpēc rūpnīcas palēnināja tempu, lai gan automašīnu pieprasījums tikai pieauga? Lai atbildētu uz šo jautājumu, mums jāatgriežas 2020. gada ziemā un agrā pavasarī. Pandēmija vispirms izplatījās Ķīnā, un ieviestie ierobežojumi bija būtiski un daudzos gadījumos ļoti apgrūtinoši uzņēmumiem. Daudzas rūpnīcas nevarēja darboties ierobežojumu un darbinieku trūkuma dēļ, kas vispirms veicināja aizkavēšanos un pēc tam krājumu izsīkumu.

Kamēr automobiļu tirgū bija vismaz nelieli noliktavu pārpalikumi, ražotāji varēja turpināt piedāvāt saviem klientiem jaunus transportlīdzekļus. Galu galā radās iespēja atsākt ražošanu šajā nozarē, taču tas radīja nepieciešamību samazināt iztrūkumus, kas nozīmē, ka daudzos gadījumos rūpnīcas strādāja visu diennakti. Vadošie ražotāji palēnināja savu montāžas rūpnīcu darbību.

Pat pirms pandēmijas, kā norādīja Eiropas komisārs Tjerijs Bretons, Eiropa bija atbildīga tikai par 10% no pasaules pusvadītāju ražošanas. Tie galvenokārt bija ražoti Āzijā, ko pandēmija skāra īpaši pirmajos mēnešos. Eiropas Komisija postulē Eiropas uzņēmumu īpatsvara pieaugumu šajā tirgū vismaz līdz 20%, taču šāda veida plāns prasa laiku un rada milzīgus izdevumus.

Pašreizējā situācija – pusvadītāji, tērauds, piegādes deficīts

Mēģinājumi novērst recesiju neizdevās, un to ietekmēja vairāki faktori, kurus uzskaitīsim mazliet vēlāk. Iztrūkums joprojām ir ļoti nopietns, un nekas neliecina, ka pusvadītāju tirgus tuvākajā laikā novērsīs problēmas avotu. Kavēšanās jau ir pietiekami liela, lai šo materiālu ražošana neatbilstu pieprasījumam. Tas savukārt rada problēmas ar automašīnu montāžu. Tas notiek tāpēc, ka ir plašs komponentu klāsts, kuru pamatā ir pusvadītāji, lai gan daudzi no tiem ir tikai papildus piederumi.

auto-razosana

Neliela autovadītāja kaprīze var likt viņam gaidīt vairākus mēnešus savu sapņu transportlīdzekli. Turklāt arvien vairāk ražotāju pieņem lēmumu spert radikālu soli un izņemt no saviem modeļiem papildus piederumus. Automašīnas var pārdot bez multivides aprīkojuma, bet ar paredzētu tukšu savienojuma vietu, kur to var uzstādīt nākotnē. Tas neizklausās īpaši iepriecinoši, bet tā ir realitāte.

Ford izpilddirektors Džims Fārlijs atzina, ka lejupslīde pusvadītāju tirgū ir lielākais satricinājums automobiļu rūpniecībā, ko viņš savā dzīvē piedzīvojis. Brazīlijā ražotajam Volkswagen Fox nav multimediju sistēmas ar ekrānu, un Polijā rūpnīcas kopš augusta uz laiku tiek slēgtas. Jau 2021. gada janvārī Honda plānoja uz dažām dienām pārtraukt ražošanu Svindenā tukšo noliktavu dēļ. Audi atzīst, ka šobrīd svarīgākais ir panākt nokavēto auto pasūtījumu realizēšanu.

Sarežģīta situācija rūpnīcās. Kas var būt tās cēlonis?

Pusvadītāji veido mūsdienu elektronikas pamatu. Pašreizējā situācija, ko smagi izjuta klienti, skaidri parādīja, cik nepilnīga ir piegādes sistēma un tirgus konsolidācija Tālajos Austrumos. Tomēr tie ir nejauši apstākļi, kurus neviens nevarēja paredzēt. Daudzi no mums, tostarp eksperti, 2020. gadā nespēja paredzēt, cik ilgi pandēmija turpināsies un, kādu reālo ietekmi uz uzņēmējdarbību tā atstās.

Automobiļu rūpniecības lejupslīdi izraisīja dažādi faktori:

  • Pirmais no tiem – jau minētā Just-In-Time tipa piegādes sistēma un noliktavas pārpalikumu trūkums.
  • Otra problēma ir tā, ka Eiropas tirgus daļa pusvadītāju ražošanā ir niecīga.  Un sarežģītā situācija automašīnu ražošanā ir tiešs COVID-19 pandēmijas rezultāts, kas sākās Ķīnā.

No recesijas diemžēl nebija iespējams izvairīties. Piemēram, ugunsgrēka gadījums rūpnīcā Japānā vai bargā ziema Teksasā, kur atrodas daudzas pusvadītājus ražojošas rūpnīcas, parāda, cik ļoti pat attālas valstis savā starpā ir saistītas biznesā, ko jebkurā laikā var izjaukt neparedzamas grūtības un lejupslīde. Mēs kā Eiropa paši nespējam kompensēt šo trūkumu.

Tomēr tas vēl nav viss. Pusvadītāji ir būtiski arī citu elektronisko komponentu, tostarp grafisko karšu, ražošanā, ko izmanto cilvēki, kas nodarbojas ar kriptovalūtu ieguvi. Mūsdienu grafiskās kartes ļauj ātrāk izrakt elektronisko naudu un gūt milzīgu peļņu.

Kāda ir situācija dažādiem autoražotājiem?

Pusvadītāju trūkums ir radījis nopietnas problēmas automašīnu pieejamībā. Runājot par Volkswagen, tie ir 3 – 4 mēneši, Audi A1, cita starpā, jāgaida astoņi mēneši, Honda nevar dabūt ātrāk kā pēc trim mēnešiem, un Ford Mondeo ar parasto dzinēju nevar iegādāties vispār – pieejams ir tikai hibrīda modelis. Tas ir tāpēc, ka vidējai automašīnai ir vairāk nekā 50 mikroshēmu. Oficiālie dati liecina, ka vidējais jauna auto gaidīšanas laiks šobrīd ir 5 mēneši, bet, runājot par daudzām markām, tie būs pat 12 mēneši.  Tas nozīmē arī to, ka nav pietiekami daudz vērtīgu materiālu visām nozarēm un ka cenas arī tiks paceltas.

automasinas

Vai piegādes trūkums var ietekmēt uzņēmumu peļņu?

Pagaidām nav pieejami konkrēti dati, kas ļautu noteikt, kādas problēmas šī brīža situācija rada lielākajiem ražotājiem. Varētu gan prognozēt, ka zaudējumi pārsniegs 100 miljardus dolāru. Miljoniem automašīnu nepametīs montāžas līnijas. Tas nozīmē, ka sekas izjutīs ne tikai ražotāji, bet arī izplatītāji.

Pieprasījums ir atgriezies, bet joprojām nav pietiekami daudz automašīnu

Pēc īsa pieprasījuma samazināšanās perioda automobiļu tirgū pieprasījums pēc jaunām automašīnām ir ievērojami pieaudzis. Tomēr automašīnu joprojām trūkst. Tas rodas piegādes ķēžu defektu dēļ. Pusvadītāji no Ķīnas nonāk Silīcija ielejā ASV, kur tos pārstrādā mikroshēmu ražošanai. Šī iemesla dēļ ugunsgrēkam Teksasā bija tik liela ietekme. Sistēma Just-In-Time, kuras rezultātā noliktavas bija tukšas, ļoti ietekmēja pašreizējo automobiļu situāciju. Un vairākas lietas liecina, ka šis deficīts ilgs kādu laiku, jo īpaši tāpēc, ka ražotājiem vispirms ir jākompensē nokavētie pasūtījumi. Un tas nav tik vienkārši, jo vienas mikroshēmas izgatavošana, kā liecina ražotāju dati, aizņem vairākas nedēļas.

Kā automašīnu tirgotāji risina automašīnu trūkumu?

Ir vērts minēt, ka trūkstošie pusvadītāji ir milzīgs šķērslis automašīnas iegādei. Tas gan nenozīmē, ka ir pilnīgi neiespējami saprātīgā laikā iegādāties jaunu automašīnu. Arvien biežāk ir iespēja iegādāties automašīnu bez papildu piederumiem. Peugeot ražo 308 modeli ar analogo paneli, lai saglabātu pusvadītājus labākajiem modeļiem. Mēs varam paredzēt, ka nākamajos mēnešos redzēsim daudz automašīnu ar samazinātu aprīkojumu.

Summa komentāri: 0

Atbildēt

Jūsu e-pasta adrese netiks publicēta.