autoDNA iesaka
elektroauto-numurzime-rfid

RFiD antenas uz elektrisko automobiļu valsts numura zīmēm

8 janvāra 2021

Droši vien ne viens vien autobraucējs būs pamanījis kaut ko dīvainu elektrisko automobiļu valsts numura zīmēs. Tas, ka tās ir ziliem burtiem un cipariem šķiet pats par sevi saprotams. Jau izsenis visu, kas saistīts ar elektrību pieņemts attēlot tieši zilā krāsā. Un labi vien ir, jo kā gan savādāk policistu kungi zinās vai savā limuzīnā braucat pa sabiedriskā transporta joslu kā neglābjams pārkāpējs vai kā ekoloģijas cīnītājs elektromobilī?

Tomēr, vērīgākie būs pamanījuši šīm numura zīmēm apakšdaļā pa vidu kaut kādu dīvainu ķeburu. It kā zīmējumu, it kā rādītāju. Lai tiktu skaidrībā autoDNA devās pie zinošākiem speciālistiem, lai noskaidrotu, kas tas ir un kāds no tā labums.

rfid-tags

Jāsāk ar to, ka redzamās mistiskās zīmes pagaidām ir tikai eksperiments. Elektrisko transportlīdzekļu numura zīmes šim izmēģinājumam izvēlētas tādēļ, ka skaitliski tā ir vismazākā numuru grupa Latvijā. Kā zinās, pat taksometru dzeltenie numuri skaita ziņā jūtami pārspēj elektromobiļu zilās numura zīmes.

Uz numura zīmēm mēs redzam neko citu kā RFiD antenas. Pilnā tulkojumā tas skanētu tā – Radio Frequency iDentification. Radio frekvences identifikators, ja cenšamies būt mūsu valodas patrioti.

Kas tas par zvēru un, ko tāds ziemā ēd?

Visi būs pamanījuši magnētiskās kartes vai čipus, lai atvērtu durvis, vārtus vai iedarbinātu dienesta liftu. Princips pat ļoti līdzīgs, tikai galvenais dzinulis nav magnēts, bet radio frekvence. Piemēram, privātmāju iemītniekiem ar automātiski vadāmiem vārtu mehānismiem ir pults vai šāds RFiD čips, ar kuru palīdzību objekta tuvumā nostrādā piekļuve pakalpojumam.

Eiropā viena no izplatītākām funkcijām RFiD sistēmai ir maksas ceļu kontrolpunkti, kur ar šāda signāla palīdzību automobilis tiek atpazīts un tam piereģistrēta brauciena maksa.

Pie daža laba lielveikala Latvijā darbojās optisko kameru sistēma, kas piefiksē automobiļa numura zīmi gan iebraucot, gan izbraucot. Tādejādi iespējams noteikt, cik ilgi automobilis atradies stāvvietā un vai nav pārsniegts atļautais limits. Šīm sistēmām ir tikai viena problēma – tās var kļūdīties, ja kameras aci aizputinājis sniegs, aizlējis lietus vai uz tās sakrājušies putekļi.

RFiD šādas dabas stihijas nedraud un automobiļa identitāte tiks fiksēta jebkurā gadījumā. Tieši tādēļ daudzās Eiropas valstīs radio frekvences identifikators tiek izmantots pilnā spēka. Dažviet tikai elektriskajam transportam, lai nodrošinātu tam pienākošās privilēģijas, citviet komerctransportam, lai nodrošinātu piekļuvi loģistikas punktiem. Ir valstis, kur šādas RFiD antenas ir iestrādātas pilnīgi visās numura zīmēs un kalpo dažādām vajadzībām.

RFiD Latvijā

Latvijā šie radio identifikatori pagaidām vēl nekādu konkrētu funkciju nepilda. Tiek veikti eksperimenti gan ar elektrotransporta uzlādes stacijām, gan stāvvietu barjerām. Vārdu sakot, tiek veikti pētījumi kā šīs tehnoloģijas vislabāk un efektīvāk izmantot pie mums.

Kā zina stāstīt atbildīgās amatpersonas, tad pašreiz tie ir tikai pirmie soļi numuru zīmju funkcionalitātes attīstībā. Vēl jāpārvar ne tikai virkne tehniskas nianses, bet arī praktiskas un juridiskas. Pilnīgi iespējams, ka arī pie mums kādreiz šāda sistēma darbosies visā valstī un atvieglos autovadītāju dzīvi!

Lasi vēl: