
Riepas ir, bet protektors – neatbilstošs. Kāpēc tā grēko šoferīši?
Pirmie sniegi, apledojuši autoceļi, sals – ziema atkal ir klāt. Prātīgākie un kārtīgākie autovadītāji jau labu laiku ir nomainījuši riepas atbilstoši ziemas periodam. Protams, ir gana daudz automašīnu saimnieku, kuri brauc ar visu sezonu riepām. No vienas puses, it kā viss kārtībā. Un, tomēr izrādās, ka salīdzinoši liela daļa brauc ar neatbilstošām riepām, kas nebūt nenodrošina drošu pārvietošanos ziemā. Īsi sakot: riepas ir, bet protektors – neatbilstošs. Kāpēc tā grēko šoferīši?
Sagatavoties gada saltākajam laikapstākļu periodam ne vienmēr visiem izdodas kā nākas. Nezināšana, negribēšana, līdzekļu trūkums, kādi citi iemesli… Šķiet, eh, pietiks ar riepu nomaiņu un – viss! Taču pat tikai ar riepām vien, lai pilnīgi droši brauktu ziemas apstākļos, ne visiem iet gludi. Par to liecina pirmie Drošas braukšanas skolas (DBS) ikgadējās bezmaksas auto pārbaužu akcijas rezultāti, kas šogad norit sadarbībā ar degvielas uzpildes staciju tīklu “Circle K”. Apkopoti pirmie dati, kas jau parāda salīdzinoši nelāgu tendenci (akcija turpināsies līdz novembra beigām).
Zem 4 mm
Akcijas pirmajās divās dienās Rīgā un Jelgavā speciālisti aplūkoja teju 100 spēkratus, to kopējais vidējais vecums bija 15 gadi. Tātad, lielākoties ne tie jaunākie auto. Pārbaužu laikā atklājies, ka joprojām dažs labs brauc ar ziemai neatbilstošām riepām, kuras paredzēts lietot vasarā.
Kavējas ar riepu nomaiņu
Kā skaidroja DBS direktors Jānis Vanks, ziemas vai vissezonas riepas bija 93% apskatītajām automašīnām Rīgā, bet Jelgavā – vēl tikai 60%. Jā, protams, var teikt – vēl ir laiks! Saskaņā ar likumdošanu, pāreja uz ziemas riepām Latvijā ir obligāta. Visiem automobiļiem, kuru pilna masa nepārsniedz 3 500 kg, ir jābūt aprīkotiem ar ziemas riepām laika periodā no 1. decembra līdz 1. martam. Savukārt ar radzēm ir atļauts braukt no 1. oktobra līdz 1. aprīlim.
Tomēr eksperti arvien uzsver, ka drošāk ir nevilkt garumā un kliedēt no sevis niķi riepas mainīt pēdējā brīdī. autoDNA jau ir rakstījis par šo autovadītāju rīcību, kad dažkārt riepu nomaiņa notiek tikai tad, kad jau ir sasnidzis vai ceļi apledojuši.
Pirmie dati rāda, ka īpaši grēkojuši jelUz savlaicīgu riepu nomaiņu mudgavnieki, jo katram septītajam pārbaudītajam auto riepas protektora nodilums bijis zem atļautajiem 4 mm.
“Jāņem vērā, ka šobrīd paliek arvien aukstāks un neizbēgami sagaidāma arī snigšana – pie zemas gaisa temperatūras ziemā un sniega segas uz ceļa braucamās daļas arī riepas ar minimālo atļauto protektora dziļumu nav drošas. Un tas nozīmē, ka nedrošas riepas ir vēl lielākam skaitam automašīnu,” norādīja Jānis Vanks.
Ziemas riepām jābūt uzliktām jau agrāk
Uz savlaicīgu riepu nomaiņu mudina ne vien valsts iestādes un eksperti, bet arī, piemēram, apdrošinātāji. Lūk, AAS “Balta” atgādina par 2020. gada novembri, kad Latviju pārklāja pēkšņa sniega sega un braukšanas apstākļi bija ļoti slikti. Toreiz notika pusotru reizi vairāk avāriju nekā ikdienā, kas, kā norāda apdrošinātājs, radīja autovadītājiem 500 000 eiro lielus zaudējumus. Ir vērts aizdomāties.
“Protams, apdrošināšana vismaz daļēji pasargā autovadītāju no finansiāliem zaudējumiem, taču vēl lielāka nozīme ir prevencijai. Nav jau tā, ka ziema mūs pārsteigtu kā liels brīnums, katru gadu tā atkal atnāk, tikai cilvēkiem pašiem nav vēlmes mācīties no savām kļūdām. Savukārt raugoties KASKO atlīdzību pieteikumu statistikā, būtu pat vērtīgi likumdošanas normu pārskatīt un noteikt obligātu ziemas riepu lietošanu jau no 15.novembra,” pauž AAS “Balta” Transporta produktu un riska parakstīšanas pārvaldes vadītājs Kristaps Liecinieks.
Pirkt jaunas vai lietotas riepas?
Milzu sprādzienam līdzīgais inflācijas lēciens un ekonomiskā situācija valstī, kurai izaugsmē nākamgad prognozē pat neizbēgamu recesiju, jau tagad pēdējo mēnešu laikā lielākajai sabiedrības daļai licis pārskatīt savus tēriņus. Sāpīgi to izjūt automašīnu īpašnieki, jo degvielas cenas ir tik augstas, kādas tās ir. Arī jaunas riepas nemaksā lēti, jārēķinās ar dažiem simtiem eiro, kur nu vēl to nomaiņa…
Kam jāpievērš uzmanība?
Protams, var iegādāties lietotas riepas un šajā virzienā raugās daudzi patērētāji, jo tā ir iespēja kaut nedaudz ietaupīt, taču jābūt ļoti uzmanīgiem. Atcerieties, kam jāpievērš uzmanība, lai nerastos nepatikšanas uz ceļa vai “satiekot” ceļu policistus.
Saskaņā ar likumā noteiktajām prasībām un drošas braukšanas pamatprincipiem, lietotām riepām ir, pirmkārt, jābūt labā darba kārtībā, otrkārt, tās nedrīkst būt vecākas par pieciem gadiem, treškārt, riepu protektors seklākajā vietā nav pieļaujams mazāks par 4-5 milimetriem. Te uzreiz jāpiebilst, ka visu sezonu riepām minimālais protektora dziļums 4 mm uz sniegotiem autoceļiem negarantēs pilnīgu drošību, vēlama tie paši minimālie 5 mm vai vairāk.
Garāžā pārbaudot savas ziemas riepas un secinot, ka vajadzīgie četri-pieci milimetri ir un var droši braukt, tā gluži nebūs. Kāpēc? Protektors turpinās dilt un drīz vien tā dziļums būs jau zem atļautā minimuma. Tas var maksāt nepatikšanas policijas priekšā, kā arī jebkurā gadījumā jaunu riepu iegādi un veco nomaiņu. Tad labāk ir to paveikt uzreiz.
Atcerieties arī to, ka neies cauri “taupīgās” metodes, proti, atstājot divas vasaras riepas un uzmontējot tikai divas ziemas riepas. Tāpat nedrīkst būt uzliktas vienlaikus gan riepas ar radzēm, gan bez tām!
Lasi vēl: Kurās Eiropas valstīs ziemas riepas ir obligātas?
Svarīgais skaitlis uz riepām
Ja neesat drošs par riepas vecumu, to var viegli pārbaudīt uz pašas riepas meklējiet četrus ciparus. Piemēram 1120 nozīmē, ka riepa ir ražota 11. nedēļā 2020. gadā. Īpaši svarīgi šo skaitli uzmeklēt, ja iegādājieties lietotas riepas no kādas privātpersonas. Riepas vecumam ir jāpievērš liela uzmanība, jo ar laiku gumija vienkārši zaudē savas īpašības. Tā ar laiku noveco, daļēji zaudējot saķeres spēju ar autoceļu.
Visu sezonu riepas – vidēji katram piektajam auto
Arī citās aptaujās parādās, ka vidēji katrs piektais vai pat ceturtais (atkarībā no aptaujām) izvaicātais autovadītājs savu spēkratu “apģērbj” ar visu sezonu riepām. Speciālisti novērojuši, ka tomēr šāda tipa riepu popularitāte pamazām sarūk.
Ja jūs esat viens no tiem autovadītājiem, kurš brauc ar visām sezonām paredzētajām riepām, drošības labad speciālisti iesaka tomēr labāk atgriezties pie attiecīgi ziemas un vasaras riepām.
Draudzīgs ieteikums
Tas nekas, ka divas reizes gadā jānoņemas ar riepu maiņu, taču satiksmes drošība un, galu galā, paša autovadītāja un pasažieru dzīvības ir pirmajā vietā. Tieši tā arī strādā riepu ražotāji. Jā, atsevišķi ražotāji cenšas izdabāt patērētāju vēlmēm un izgatavo riepas visām sezonām, taču jābūt prātīgam un jāsaprot – braukt var, taču patiesībā Latvijas klimatiskajiem apstākļiem ziemas laikā visu sezonu riepas tomēr nav īsti piemērotas. Tās tomēr nebūs tik drošas, kā tieši ziemas paredzētās riepas. Šāda tipa riepas ir domātas tiem reģioniem, kuros arī ir ziema, taču pavisam citādiem laika apstākļiem – tur nav bargu ziemu, kā pie mums, turklāt gada saltākais gadalaiks ilgst salīdzinoši īsāku periodu.
Galu galā, ja nudien paši neesat pārliecināti par to, cik drošas ir jūsu rīcībā esošās riepas, drošības labad vienkārši aizbrauciet līdz savam autoservisam un lūdziet profesionāla meistara padomu. Viņš pilnīgi noteikti redzēs skaidri riepu stāvokli. Ja teiks, ka labāk mainīt, tad klausiet pierdzējuša cilvēka padomā.
Vēlreiz par to, cik svarīgs ir protektora dziļums
Nav obligāti jābūt sniegam vai slapjam segumam, lai aukstā laikā mazinātos riepu saķerei ar ceļu. Pirmkārt, nepārspīlē ar ātru braukšanu, bet gan noteikti izvēlies atbilstošu ātrumu – vēro, kā uz ceļa uzvedas jūsu automašīna. Jāizvēlas tāds ātrums, lai paspētu reaģēt kādas negaidītas situācijas gadījumā. Nekādā gadījumā nebremzējiet strauji un neveiciet nekādus spējus manevrus! Silts ieteikums: plānojiet savus braucienus agrāk, it īpaši tālākus ceļojumus. Labāk lēnāk, nekā steigties – tā būs drošāk.
Jo nodilušākas riepas, jo bīstami mazāka saķere
Kā skaidro Ceļu satiksmes drošības direkcijā (CSDD), situācijā, kad ceļa segumu klāj 3 mm bieza ūdens vai sniega kārta, pie ātruma 75 km/h jaunas riepas ar 8 mm protektoru vidēji veidos 74% saķeri, turpretī daļēji nodilusi riepa ar 5-6 mm – vairs tikai 58%, kamēr nodilušās ar ,minimālo pieļaujamo 4 mm protektora dziļumu – vien 16%. Pārgalvīgiem braucējiem traucoties ar ātrumu 120 km/h šie rādītāji attiecīgi būs sarukuši līdz 47%, 11% un 6%. Šķiet, skaitļi izsaka visu.
Apledojis ceļš – bīstamākais!
Atcerieties, ka riepu vecums un protektora dziļums ir būtisks faktors arī bremzēšanas ceļa izteiksmē. Jo aukstāks un bīstamāks autoceļš, jo garāks bremzēšanas ceļš. Piemēram, ja jūs brauksiet ar ātrumu 50 km/h, vidējais bremzēšanas ceļš uz sausa ceļa seguma būs vidēji astoņi metri, uz mitra – 16 m, uz apsniguša – aptuveni 32 m. Visbīstamākais ir apledojušais ceļš, kur bremzēšanas ceļš būs vismaz 65 m.
Vai Jums patika raksts? Iespējams, Jums ir kādi jautājumi vai komentāri? Mēs aicinām Jūs dalīties savā viedoklī un izteikties zem raksta!
Lasi vēl:
- Ziemas riepas – vai var ar tām braukt visu gadu?
- Kā izvēlēties ziemas riepas?
- Riepu maiņa. Autovadītāju pēdējā brīža sliktais ieradums