Padomi
Riteņu piedziņa

Riteņu piedziņa – kādas tirgū ir pieejamas un kura ir vispiemērotākā?

Pievienoja 20 novembris 2018

Mūsdienās ir pieejams neticami plašs automašīnu sortiments, sākot no maziem pilsētas auto līdz lielām apvidus automašīnām. Katram spēkratam ir savs pielietojums, mērķauditorija un attiecīgi arī atbilstošākā riteņu piedziņa. Tācu kādas tās ir un ar ko tās atšķiras?

Mūsdienu automobiļos lielākoties var nodalīt četru veidu piedziņas sistēmas:

  • Priekšējā piedziņa;
  • Aizmugures piedziņa;
  • Visu riteņu piedziņa;
  • Četru riteņu piedziņa;

Kamēr nav pieejamas lidojošās automašīnas, tikmēr šāds iedalījums arī pastāvēs. Par priekšējo un aizmugures piedziņu it kā viss būtu vairāk vai mazāk skaidrs, taču kā ar visu riteņu un četru riteņu piedziņu?

FWD: priekšējo riteņu piedziņa

"FWD

Sāksim ar visizplatītāko piedziņas sistēmu: FWD. Šī ir pamatoti populārākā piedziņas sistēma, jo tā ne tikai prasa vismazākās pūles no inženieru skatu punkta, bet arī samazina ražošanas izmaksas. Līdz ar to šādi auto parasti ir lētāki par alternatīviem modeļiem. Vēl viens pluss – šādos auto ir nedaudz vairāk vietas salonā.

FWD darbojas, nosūtot motora jaudu uz priekšējiem riteņiem. Lai arī uz ceļiem ir sastopami atsevišķi sporta modeļi ar priekšpiedziņu, tā tipiski ir rezervēta mierīgiem pilsētas auto. Ņemot vērā, ka automašīnas priekšgals ir stipri smagāks par tā aizmuguri, FWD automašīnām ir labāka vadāmība sliktos laikapstākļos.

Šādi auto nekādā gadījumā nav pasargāti no izslīdēšanas līkumā, taču mēs visi labi zinām cik ļoti pirmo sniegu gaida aizmugures piedziņas auto īpašnieki.

RWD: aizmugurējā riteņu piedziņa

"RWD

Nosaukums vien jau sevī slēpj daļu atbildes. Dzinēja jauda tiek novadīta uz aizmugurējās ass riteņiem, kas ļauj ne tikai efektīvāk apstrādāt lielāku zirgspēku skaitu, bet arī paredzēta smagākām automašīnām. RWD galvenokārt dominē augstas klases sporta automobiļos, sacīkšu auto un kravas auto.

Taisnības labad jāsaka, ka aizmugurējo riteņu piedziņas auto popularitāte pēdējos gados mazinās. Par piemēru var minēt “BMW” un “Mercedes-Benz”, kas ilgus gadus turējās pie aizmugurējās piedziņas, taču šobrīd saviem pircējiem piedāvā modeļus arī ar priekšpiedziņu.

Abu piedziņu galvenās atšķirības parādās dienās, kad ielas ir piesnigušas vai arī pārvērtušās dubļu SPA. Tad gan ir skaidrs uzvarētājs un atbilde, kurš uz darbu dosies siltā auto vai arī stāvēs sabiedriskā transporta pieturā.

Lasiet vēl:

AWD: visu riteņu piedziņa

"AWD

Ja domājāt, ka visu riteņu piedziņa un četru riteņu piedziņa ir viens un tas pats, tad jūs maldaties. Pastāv dažas būtiskas nianses, kas atšķir vienu no otras.

Mūsdienu AWD piedziņa ir autobūves inženieru viens no labākajiem sasniegumiem. Motora jauda tiek novadīta visiem četriem riteņiem vienlaicīgi. Tiklīdz kāds no riteņiem zaudē saķeri, jauda tiek novirzīta uz pārējiem.

Šādā veidā tiek panākta maksimāla efektivitāte sliktos laikapstākļos un uz dažādiem ceļa segumiem. Jo sevišķi būtiski AWD ir tieši autosportā, kur riteņi nepārtraukti cīnās ar ceļa virsmu.

Līdz ar to automašīnas ar AWD ir drošākas, taču maksā vairāk, degvielas patēriņš ir lielāks un tām ir dārgākas apkopes. Ja drošība ir pirmajā vietā, tad vienīgā konkurence ir starp dažādajām AWD sistēmām un katram autoražotājam tā ir sava.

Katram autoražotājam ir sava AWD sistēma – “Audi quattro”; “BMW xDrive”; “Merecedes Benz 4Matic”; “Volkswagen 4Motion” utt. Āzijas autoražotāji īpaši neizceļ savas AWD sistēmas nosaukumus, taču tas nenozīmē, ka to nav.

Gan “Subaru”, gan arī “Mitsubishi” piedāvā izcilas AWD sistēmas saviem spēkratiem, kuras ir augstu novērtētas ne tikai dažādos drošības testos, bet arī no auto sporta cienītāju aprindām. Lai arī AWD sistēmas pamatfunkcija ir viegli saprotama, ne visiem autoražotājiem sanāk nodrošināt līdzvērtīgu saķeri sliktos ceļa apstākļos.

4WD: četru riteņu piedziņa

"4WD

Visu riteņu piedziņa un četru riteņu piedziņa izklausās līdzīgi. Tātad, kāda ir galvenā atšķirība? Arī pie 4WD dzinēja jauda tiek novadīta visiem četriem riteņiem, taču galvenā atšķirība ir tā, ka jaudas sadalījums starp abām asīm ir precīzi 50-50. Tas nozīmē, ka abas riteņu asis griežas vienādā ātrumā.

Šāda funkcija dod iespēju izķepuroties bezceļu situācijās, kurās automašīnas datora sistēma vienkārši sajuktu prātā. Ja vien tas nav speciāls sacīkšu/piedzīvojumu auto, tad parasti 4WD sistēma ir speciāli jāieslēdz un jāizslēdz, un tas nav pieejams kuram katram auto.

Līdzīgi kā AWD arī 4WD sistēmai ir savi knifiņi, par kuriem ir parūpējies autoražotājs. Mūsdienās īstenu 4WD būs jāmeklē vecākas paaudzes spēkratos, kuri bija aprīkoti ar pilnpiedziņas pārslēgšanas slēdžiem, pazeminātiem pārnesumiem un, protams, ar iespēju sabloķēt starpasu un velkošo tiltu diferenciāļus.

Parasti 4WD ir atrodams īstiem apvidus auto, ar kuriem brauc pa dubļiem, upēm, pāri kalniem un akmeņiem, un spēj pievarēt citus sarežģītus šķēršļus. Starp tiem ir visiem labi zināmie “Toyota Land Cruiser”, “Lada Niva”, “Jeep Wrangler” , “Hummer H1” un citi.

Ja esat piedzīvojumu meklētājs un pilsētas ielās sastapis dubļainu džipu ar gaisa ieplūdes snorkeli, tad līdzīgs auto ar 4WD ir jūsu brīvdienu aicinājums. Latvijā ir vairāki 4WD klubi, kas organizē dažādus izbraucienus pa parastiem auto neizbraucamiem maršrutiem.

Summa komentāri: 0

Atbildēt

Jūsu e-pasta adrese netiks publicēta.