autoDNA iesaka

Sāls un citi pretslīdes materiāli – kā ar tiem sadzīvot?

9 decembris 2021

Jaunā autovadītāju paaudze kļuvusi gana vārga un nevarīga. Jau pirmās sniegpārslas un pirmā aizsalusī peļķe daudziem braucējiem kļūst par īstu traģēdiju. Lai gan Latvijas klimatiskajiem apstākļiem nu nekādi nevajadzētu būt par traucēkli drošai un nepārtrauktai satiksmes plūsmai. Pat tad, ja puteņo divas dienas no vietas un ceļu tīrītāji nespēj izķert katru sniegpārsliņu.

Lai pēc iespējas atvieglotu autobraucēju ikdienu, ceļu uzraudzības dienesti dara visu iespējamo. Dažas valstīs izmanto tikai un vienīgi rupja maluma granti, kas kopā ar sapresēto sniegu veido abrazīvu virsmu, pasargājot no iespējamās izslīdēšanas un uzlabojot bremzēšanas ceļu. Citviet granti aizstāj ar baltajām smiltīm. Daudzviet Skandināvijā izmanto ledus perforatorus un nekaisa neko. Viss ledus slānis tiek pārvērsts rievainā virsmā, tādējādi samazinot slīdēšanu.

auto no Lietuvas

Latvija gājusi šķietami vienkāršāko ceļu un izmanto pretslīdes maisījumus, kuros ietilpst gan smiltis, gan sāls, gan dažādi ķīmiski savienojumi, kurus arī diezgan pamatoti saucam par Sali. Slinkākie ceļu uzturētāji šādu maisījumu izkaisa tieši uz sniega, pārvēršot to šķidrā masā, ko parasti dēvējam par “šļuru”. Čaklākie sniegu nošķūrē un tikai tad kaisa pretslīdes materiālus. Jebkurā gadījumā sāls un citi ķīmiskie elementi izkausē ledus nogulsnes un rada samērā drošus braukšanas apstākļus.

Sāls – korozijas lielākais draugs

Izkusušais sāls maisījums veiksmīgi iekļūst mūsu automobiļu visgrūtāk aizsniedzamās vietās. Sāls ir visur – ritošajā daļā, virsbūves detaļās, dzinēja telpā un pat automobiļa salonā. Starp citu, tieši salonā tas ir visvairāk pamanāms!

Lasi arī šo: Korozijas mīluļi jeb visvairāk rūsējošās automašīnas

Kad esam pa “sālītu” ceļu aizbriduši līdz automobilim un tajā iekāpuši, no apavu zolēm sniegs kopā ar sāli kūstot nonāk grīdas paklājiņos. Jau pēc pāris dienām paklāji ir pilni ar sāli un vakaros pamanām labās kājas zābaka aizmugurē baltus sāls notecējumus. Visticamāk papēdis pieskāries paklājiņam, spaidot pedāļus.

Pat nelielā ceļa posmā auto uzsūc sāli un iekonservē to. Nemaz nerunājot par izbraukšanu cauri peļķei!

Nav jābūt ķīmijas zinātņu doktoram, lai saprastu, ka sāls, mitrums un skābeklis (gaiss) ir tieši tas, kas izraisa rūsas perēkļus. Pietiek ar nelielu traumu vai noberzumu krāsojumā, lai rūsa ātri vien izstieptu saknes pa ievērojamu metāla platību. Pat tad, ja tas pirmsākumos paslēpes zem krāsojuma vai moldingiem un citiem dekoratīviem virsbūves elementiem.

Ar mazgāšanu vien nebūs līdzēts

Daudzi maldīgi uzskata, ka rūpīgi apskalojot automobili vai nomazgājot ar šampūnu, problēma būs atrisināta. Pat tuvu nē! Kur nu vēl, ja vienkārši noskalojam auto ar augstspiediena sūkņa ūdens strūklu. Sāls un citi ķīmiskie elementi saglabāsies un jau pēc automobiļa nožūšanas atkal uzradīsies mazu baltu kristāliņu veidā.

Lasi vēl:

Te gan der atcerēties, ka ne sāls, ne rūsa nav bīstama tad, kad termometrs rāda zemāku temperatūru par mīnus pieciem grādiem. Kad mitrums ir sasalis, sāls pati par sevi neko ļaunu nodarīt nespēj. Taču jau pirmā atkušņa laikā sāksies ātrs un taisns ceļš uz koroziju.

Auto mazgāšana

Auto mazgāšana

 

Profesionāla antikorozijas apstrāde tādos gadījumos spēj pasargāt, jo neļauj sāls maisījumam, mitrumam un skābeklim piekļūt atklātam metālam. Taču sāls tik un tā saglabājas un savu uzvaras gājiena iespēju noteikti sagaidīs!

Efektīvākais līdzeklis – atsāļotājs

Lai veiksmīgi atbrīvotu automobili no sāls nogulsnēm, palīdzēt var tikai un vienīgi profesionāls atsāļotājs. Pagaidām tirgū pieejams tikai viens šāds līdzeklis, kurš nav nekāds deficīts arī Latvijā. Krown salt eliminator ir izstrādāts Kanādā, kur ceļu uzkopšanā arī tiek izmantota līdzīga sāls ķīmijā, kā pie mums. Uzņēmuma zinātnieki strādājuši pie unikālās formulas neskaitāmus gadus, līdz sasniegts vēlamais rezultāts.

Salt eliminator nav mazgājamais līdzeklis, bet daudzu ķīmisko elementu kopums, kas pilnībā izjauc sāls formulu. Citiem vārdiem sakot, viena ķīmija neitralizē otru. Pēc saskarsmes ar atsāļotāju sāls zaudē savas ķīmiskās iedarbības spējas. Noskalojot ar ūdeni, tas notek un atbrīvo virsmu no jebkādiem sārmu atlikumiem.

Speciālisti iesaka šādu procedūru veikt vairākas reizes ziemas laikā. Vēlams tad, kad gaisa temperatūra nepārsniedz mīnus piecus grādus. Savukārt ziemas beigās būtu veicama automobiļa profesionāla atsāļošanas programma.

Atbrīvojot auto paklājiņus no sāls, mēs pasargāsim arī savus apavus un bikšu galus. Taču nevajadzētu aizmirst profesionāļu ieteikumu – mazgāt auto, cik bieži tas vien iespējams. Rūpīgi nomazgājot auto virsbūvi, mēs to atbrīvojam no smilšu graudiņiem, kas berzes rezultātā varētu radīt traumu – atklātu sāls piekļuvi metālam.

Lasi arī šo: