
Soms izvēlas uzspridzināt savu Tesla Model S nekā nomainīt bateriju komplektu
Somu autovadītājs Tuomas Katainen “iegrābās” ar lietotu Tesla Model S un tā vietā, lai nomainītu bateriju bloku par 20 000 eiro, neapmierinātais pircējs nolēma to vienkārši uzspridzināt. Šis nav stāsts par sagrozītiem odometriem vai sametinātiem Frankenšteiniem, bet par lietotu elektroauto loteriju.
Elektroautomobiļiem ir vairākas priekšrocības, kas ļāva tiem salīdzinoši īsā laika periodā ieņemt dominējošo pozīciju “zaļā transporta” jomā. Neiztikt arī bez trūkumiem un galvenais no tiem ir dārgais bateriju komplekts, kas pēc noteikta laika zaudē savu efektivitāti. Bieži vien bateriju remonts nav iespējams un vienīgā opcija ir iegādāties jaunu bateriju bloku, kas var maksāt vairākus tūkstošus eiro.
Mūsu stāsta varonis savā īpašumā iegādājās 2013. gada Tesla Model S automobili. Jauns Model S maksā vairāk nekā 100 000 eiro, savukārt astoņus gadus vecu modeli var iegādāties par vidēji 30 000 eiro. Astoņi gadi ir ļoti būtiska robeža, jo tieši tik ilgi darbojas Tesla bateriju bloka garantija. Pēc astoņiem gadiem sākas rulete, kurā Tuomas Katainens zaudēja pēc nieka 1 500 nobrauktiem kilometriem.
Lasiet vēl:
- Elektroauto priekšrocības – gads ar BMW i3
- Elektroauto pēc avārijas – vai tas var būt drošs?
- Vai šobrīd ir īstais laiks iegādāties elektroauto?
Kā jau vienmēr – sākumā viss bija lieliski! Taču pēc ~1 500 nobrauktiem kilometriem uz displeja “Check engine” vietā parādījās kļūda, kas informēja par problēmām bateriju blokā. Ja ar “Check engine” lampiņu var nobraukt kādu laiku, tad Tesla gadījumā bija jāsauc auto evakuators.
Kopumā 2013. gada Tesla Model S servisā pavadīja mēnesi un meistari pavēstīja slikto ziņu – bateriju bloku nav iespējams salabot un tas ir jāmaina. Maiņa maksās aptuveni 20 000 eiro un, piedevām, ir jāprasa atļauja pašai Tesla kompānijai, kas šādu maiņu var liegt un, saskaņā ar T. Katainena vārdiem nesniedz nekādas garantijas.
Neapmierinātā elektroautomobiļa īpašnieka mērs bija pilns un Katainens nolēma auto vienkārši uzspridzināt. Iepriekš bija dzirdēti līdzīgi gadījumi, kad auto īpašnieki savus lepnos spēkratus vai nu sadedzina, vai arī sasit ar kuvaldiem turpat dīlera priekšā. Taču uzspridzināt to ar 30 kg dinamīta gan vēl nevienam nebija ienācis prātā. Video klipam asumiņu piešauj fakts, ka no helikoptera tika izmests manekens, kuram tika pielīmēta Īlona Maska fotogrāfija. Protams, ka manekens tika iesēdināts nolemtajā Tesla Model S un “uzlaists gaisā”.
Grūti spriest vai tas viss bija dārgs YouTube kanāla “Pommijätkät” mārketinga triks vai tiešām izmisuma pilns palīgā sauciens, taču nevar noliegt Tesla un citu ražotāju pēdējo gadu tendences – produktus veidot tā, ka tos ir praktiski neiespējami salabot. Iespējams, ka Katainenam vajadzēja sazināties ar Riču, kas savu dzīvi ir veltījis auto remontiem un pēdējos gados jo īpaši ir pievērsies elektroautomobiļu tēmai.
Elektroautomobilis ir vienkāršs un tam nav nedz klasiskā iekšdedzes dzinēja ar visām no tā izrietošajām problēmām – sprauslām, turbīnas, zobsiksnas utt. Nav arī ātrumkārba, kuras remonts var itin viegli sasniegt dažus tūkstošus eiro. Taču šīs potenciālās remonta izmaksas ir sakompresētas vienā ļoti svarīgā pozīcijā – bateriju bloks.
Ja atsevišķiem modeļiem ir iespējams nomainīt bojātās bateriju šūnas, tad Tesla gadījumā ražotājs pieprasa visa bateriju bloka maiņu. Un Tesla nebūt nav vienīgais šāds ražotājs. Līdz ar to elektroautomobiļa efektīvais izmantošanas laiks ir vienāds ar garantijas laiku, ko ražotājs sniedz baterijām.
Šobrīd elektroautomobilis ir privilēģija, kuru var atļauties retais. Sevišķi jau Latvijā un to pierāda ne tikai infrastruktūra, bet arī CSDD reģistrācijas dati. Ja autoražotāji būs spiesti pārtraukt auto ar iekšdzedzes dzinēju ražošanu, tad tiem būs jāmeklē veidi kā padarīt bateriju maiņu vai remontu finansiāli racionālu.
Jā, īstermiņā elektroauto nerada CO2 izmešus, taču, ja automobilis pēc baterijas garantijas beigām ir praktiski nelietojams, tad CO2 izmešu problēma tiek atlikta nevis risināta.