
Stūre labajā pusē – kam pievērst uzmanību un ko der iegaumēt?
Ņemot vērā, ka no šā gada 1. novembra Latvijā varēs reģistrēt automašīnas ar stūri labajā pusē, nolēmām uzrakstīt par top lietām, kuras būtu vērts jau laicīgi iegaumēt un sagatavoties Lielbritānijas auto invāzijai.
Saeimas Tautsaimniecības, agrārās, vides un reģionālās politikas komisija daudzus pārsteidza ar lēmumu Latvijā atļaut reģistrēt automobiļus, kuriem stūre labajā pusē. Šāds lēmums neapšaubāmi izraisīja karstas diskusijas starp dīvāna un drošas braukšanas ekspertiem. Vieni saka, ka tas nāks par labu Latvijas tautsaimniecībai, savukārt citi uztraucas par drošību uz ceļa. Eiropas Savienības acīs šādas automašīnas reģistrēšanas aizliegums tiek uzskatīts par personas brīvības ierobežojumu.
Skaitļi runā paši par sevi
Šobrīd 163 valstīs un teritorijās satiksme notiek pa ceļa labo pusi, attiecīgi stūre kreisajā pusē. Atlikušajās 78 valstīs un teritorijās satiksme notiek pa ceļa kreiso pusi un stūre automašīnām atrodas labajā pusē. Starp lielākajām valstīm var pieskaitīt Lielbritāniju, Japānu, Indiju un Indonēziju.
Eiropā bez Lielbritānijas stūre labajā pusē ir automašīnām no Īrijas, Maltas un Kipras. To visu saliekot kopā, aptuveni 35% pasaules iedzīvotāju pārvietojas satiksmē, kur mūsu izpratnē brauc “pa nepareizo pusi”.
Logu tīrītāji un pagrieziena rādītāji
Ja vadītāju pa gabalu nevar redzēt, tad automašīnas identitāte tiek atklāta krustojumos. Respektīvi, pagrieziena rādītāju vietā tiek ieslēgti vējstikla tīrītāji. Skats ir komisks ne tikai no malas, bet arī pašam sēžot pie stūres. Šāda situācija notiek tādēļ, ka logu tīrītāja slēdzis atrodas stūres kreisajā pusē.
Citu transportlīdzekļu apdzīšana
Viens no bīstamākajam aspektiem šādam auto, kuram stūre labajā pusē, ir apdzīšanas manevrs. Ja vadītājs atrodas automašīnas labajā pusē, tad viņam ir krietni vairāk jāizlien uz ceļa (iebraucot pretējā joslā), lai redzētu, vai ir droši veikt apdzīšanas manevru.
Situāciju nedaudz labāku padarīs fakts, ka šiem automobiļiem kreisajā pusē pie vējstikla jāuzstāda videokamera ar monitoru, kurā vadītājs var vērot situāciju uz ceļa. Nedaudz labāk tas ir tikai tāpēc, ka uzmanība tiks novērsta no ceļa un skatiens tiks pavērst monitoram.
Kustības virziena mainīšana
Grāvis, apmales, riteņbraucēji, miskastes un citi šķēršļi liksies, ka būs tuvāk nekā patiesībā. Latviešiem Latvijā nedraud klasiskā kļūda, kuru izdarām ciemojoties kādā no augstāk pieminētajām valstīm – nogriežoties iebraucam pretējā joslā. Taču kreisā pagrieziena manevrs sākotnēji var šķist gaužām dīvains.
Pārbūve būs vajadzīga
Lai arī pašu stūri nebūs obligāti jāpārliek automobiļa kreisajā pusē, būs jāveic citi sagatavošanās darbi pirms reģistrācijas. Neskaitot priekšlikumu par videokameru kreisajā pusē, būs jāpārbūvē priekšējie lukturi atbilstoši mūsu satiksmei, aizmugurējie miglas lukturi un spoguļi.
Apdrošināšana
Pats par sevi saprotams, ka apdrošināšanas kompānijas pielāgos savus kompleksos algoritmus automašīnām, kurām stūre labajā pusē. Ņemot vērā papildus riskus, OCTA/KASKO šādiem auto pilnīgi noteikti būs dārgāka nekā analogam auto ar stūri kreisajā pusē.