
Tukša riepa – kas pie tā noved un kam pievērst uzmanību
Bedrīšu sezona rit pilnā sparā un valsts atbildīgie politiķi ir nonākuši uz karstas pannas. Šķiet, ka teju ikviens ir dzirdējis Rīgas domes Satiksmes departamenta direktora p.i. Emīla Jakrina spārnoto izteicienu: “Ja tev ir laba riepa, tu sasit disku, nevis riepu, riepas tik viegli neplīst”. Ja ne Latvijas bedres, tad kas vēl ir vainojams pie tā, ka automobilim ir tukša riepa?
Iemesli var būt vairāk nekā jūs domājāt, dziļa bedre var nodarīt lielāku kaitējumu automašīnas piekarei nekā pašai riepai. Tukša riepa ir mazākā no problēmām, ko var nodarīt iebraukšana bedrē.
1. Ass priekšmets
Visbiežāk sastopamais iemesls tukšai riepai ir ass priekšmets, kas ir iedūries pašā riepā, piemēram, nagla vai stikls. Visbiežāk šādi priekšmeti atrodas ceļa malās un pie atkritumu konteineru vietām.
Uzmanieties arī no dažādām jauniešu iecienītām nakts atpūtas vietām ar asfalta segumu. Ne jau visi plēsīs iztukšoto taru, taču izņēmumi mēdz būt. Arī celtniecības vietās mēdz gadīties dažādi asi atgriezumi no alumīnja profiliem, celtniecības naglām utt.
2. Bojāts ventilis
Bojāts ventilis gaisu nolaidīs pamazām, bet regulāri. Problēmu ir viegli identificēt ar ziepjūdens palīdzību. Ventiļi nav mūžīgi, sevišķi valstīs, kur ir četri gadalaiki un viens no tiem ir “sāļš”. Korozija agrāk vai vēlāk novedīs pie tā, ka automašīnas riepu gaisa spiediena kontrole signalizēs par nevienmērīgu spiedienu riepās.
Ja pērkat lietotu auto, tad ir vērts pievērst uzmanību riepu stāvoklim. Ja tās ir jaunas, tad ar ventiļiem problēmām nevajadzētu būt.
3. Bojāta riepas mala
Saskaņā ar Dunlop informatīvo materiālu borta riņķa serdenis jeb izturīgā riepas mala, kas gulstas uz diska arī var tikt bojāta, kā rezultātā notiek gaisa noplūde. Arī šī ir itin viegli identificējama problēma. Konstatēt to var ar jau iepriekš minēto ziepjūdeni.
Ja riepa ir jauna, tad to ir vērts labot kādā no riepu servisiem, ja tā ir nobraukta, tad visticamāk ir pienācis laiks ja ne jaunam riepu komplektam, tad vismaz divām jaunām riepām gan.
Lasiet vēl:
- Ar slāpekli uzpildītas riepas – nevajadzīga māžošanās vai nenovērtēts ieguvums?
- Kā braukt lai nesabojātu riepas
- Ko darīt, ja ir caura riepa? Riteņa maiņa ir tikai viens no risinājumiem
4. Riepas nobīde no diska
Te gan asas bedres, ceļu apmales un sadursmes ar citiem šķēršļiem var radīt riepas nobīdi no diska. Atkarībā no trieciena spēka gaisa noplūde var būt tūlītēja vai arī ilglaicīga. Ja pēc šāda veida sadursmes auto signalizē par nepieciešamību uzpumpēt riepu, tad visticamāk būs jāvēršas tuvākajā riepu servisā.
Ja nevēlaties no rīta konstatēt, ka jūsu auto ir tukša riepa, tad pēc spēcīgas sadursmes ar šķērsli (apmali, bedri) riteni vajadzētu nekavējoties pārbaudīt ar ziepjūdeni.
5. Pārāk liels spiediens riepās
Katrs autoražotājs ir izstrādājis optimālāko spiedienu konkrēta modeļa riepās. Ja auto riepas būs uzpildītas par 0,5 atmsfērām vairāk nekas slikts nenotiks, taču nevajag tās arī “pārpumpēt”.
Tas ne tikai slikti ietekmēs automašīnas vadāmību un komfortu salonā, bet var arī novest pie riepas uzsprāgšanas noteiktos scenārijos.
6. Bojāts riteņa disks
Te nu Jakrina teiciens ir īstajā vietā. Bedres var sabojāt ne tikai riepu, bet arī disku. Ja sitiens ir gana spēcīgs un riepās ir mazāks spiediens nekā autoražotājs ir norādījis, tad var gadīties, ka tiek bojāts arī pats metāla disks.
Ja riepa brīnumainā kārtā netiks bojāta, tad diskā gan visticamāk radīsies bukte, kas savukārt laidīs gaisu un novedīs pie tukšas riepas. Ja skāde nav pārāk liela, tad disku var salabot kādā no riepu servisiem. Te gan ir jāizvērtē vai tas ir tā vērts.
Tukša riepa agrāk vai vēlāk piemeklēs teju ikvienu autovadītāju. Ja konstatējat, ka auto velk uz vienu vai otru pusi, izvairieties no straujiem manevriem vai bremzēšanas. Ieslēdziet avārijas gaismas un lēnām nobrauciet ceļa malā un ceriet, ka rezerves ritenis ir uzpildīts. Parasti par to aizmirst.