Ziņas
dīzeļdzinēju automašīnas

Vai dīzeļdzinēji zaudēs popularitāti?

Pievienoja 11 October 2017

Mēs gadiem ilgi klausāmies par to, ka dīzeļdzinēju automašīnas zaudēs popularitāti, ja ne tagad, tad tuvākajā nākotnē. Vai statistika apstiprina šo drosmīgo tēzi?

Vai dīzeļdzinēju automašīnas zaudēs popularitāti šo iemeslu dēļ?

Kompresijas aizdedzes dzinēju konkurentiem ir daudz argumentu.

-Pirmkārt, videi draudzīgu automašīnu paplašināšanās rezultātā, ražotājiem bija būtiski jāierobežo kaitīgo vielu emisijas šāda veida dzinējiem. Rezultātā tie kļuvuši vairāk pakļauti ražošanas grūtībām un daudz dārgāki remontam, galvenokārt sarežģītu komponentu un aprīkojuma dēļ.

-Otrs ir tas, ka pirms kāda laika automašīnu rūpniecības nozares tika apbērtas ar skandāliem, kas saistīti ar kaitīgo vielu emisijas mērījumu falsificēšanu kompresijas aizdedzes dzinējos, un tas negatīvi ietekmēja dīzeļdegvielas automašīnu tēlu.

-Trešais ir tas, ka tirgū arvien vairāk popularitāti iegūst transportlīdzekļi ar hibrīda vai elektromotoru dzinējiem, kas padara braukšanu ekonomiskāku nekā ar dīzeļdzinēju automobiļiem. –

-Ceturtais ir tas, ka alternatīvu dzinēju transportlīdzekļi kļūst lētāki.

-Piektais ir tas, ka mūsdienu benzīna dzinēju automašīnas faktiski nepatērē vairāk degvielas kā dīzeļdzinēji.

-Un, visbeidzot, sestais iemesls – dīzeļdegvielas cena sāka palielināties bīstami tuvu benzīna cenai. Ja būtu jāņem vērā tikai šie argumenti, patiešām vajadzētu domāt, ka dīzeļdzinēju popularitātes zaudēšana ir nenovēršama. Bet katrai monētai ir divas puses.

Dīzeļdzinēju automašīnas nav tik biedējošas, kā par tām runā

Videi draudzīgi noteikumi ietekmē arī benzīna dzinēju uzbūvi, padarot to ražošanu sarežģītāku un dārgāku. Tas, vai mūsu dzinējs salūzt ir vairāk atkarīgs no tā, vai konkrētais dzinējs ir kvalitatīvas konstrukcijas un vai mēs par to esam pienācīgi rūpējušies, nevis tas ir benzīna vai dīzeļa dzinējs. Nemaz neskatoties uz dīzeļdegvielas cenu pieaugumu, tā joprojām ir lētāka nekā benzīns. Tas var būt maznozīmīgi, braucot īsos attālumos, bet, braucot lielus attālumus katru mēnesi, atšķirība makā kļūst pamanāma. Pircēju ieradums meklēt automašīnas ar dīzeļdzinējiem arī nav maznozīmīgs faktors. Papildus visam, automašīnām ar dīzeļdzinējiem ir plašāks piedāvājumu klāsts. Daudzos gadījumos pircējs ir faktiski iestrēdzis starp dīzeļa dzinējiem – starp daudziem C/D segmenta krosoveriem, kas pēdējā laikā ir kļuvuši ļoti populāri, ir bezjēdzīgi meklēt jaudīgu benzīna dzinēju. Ņemot vērā šos argumentus, ir grūti iztēloties, ka dīzeļdzinēji tuvākajā nākotnē ievērojami zaudēs popularitāti.

Apskatīsim, kā izskatās lietas, kad runa ir par statistiku. Lai to izdarītu, mēs apskatīsim ACEA – Eiropas Automobiļu ražotāju asociācijas pētījumu.

Dīzeļdzinēju automašīnas Eiropas statistikā

Saskaņā ar ACEA datiem, 2017. gada pirmajā pusē Eiropā reģistrēti 9 542 309 jaunu automašīnu. Tas bija par 4,3% vairāk nekā iepriekšējā gada analoga periodā. Šis skaits veido 24,5% no visām jaunajām automašīnām, kas reģistrētas visā pasaulē. Salīdzinājumam, 2017. gada pirmajā pusē 44,7% jauno automobiļu bija reģistrēti Āzijā, Ziemeļamerikā tie bija 21,3%, bet Āfrikā un Tuvajos Austrumos – 5,4%, Dienvidamerikā tas bija 4,2%. Tas Eiropu padarīja par otro nozīmīgāko noieta tirgu Eiropas autorūpniecībā 2017. gada pirmajā pusgadā. Lielākā daļa jauno automašīnu reģistrāciju nāk no Eiropas Savienības valstīm, kur tika nopirkti 8,21 miljoni no 9,54 miljoniem jaunu automašīnu. ES ir reģistrēti 21,1% no visiem jaunajiem automobiļiem pasaulē. Kā jauno automašīnu reģistrācija izskatās, kad runa ir par degvielas veidu?

2017. gada pirmajā pusē 46,3% jauno automašīnu, kas reģistrēti Rietumeiropas valstīs, bija dīzeļdzinēju automašīnas. Salīdzinājumā ar iepriekšējā gada atbilstošo periodu šī daļa bija 50,2%, tādēļ kritums ir 3,9%. Pirmā vieta jauno automašīnu reģistrācijas kategorijā bija automašīnām ar benzīna dzinēju – tās veidoja 48,5% no visām jaunajām reģistrācijām. Tas ir par 2,2% vairāk nekā automašīnas ar dīzeļdzinēju. Tā pastiprina teoriju, ka dīzeļdzinēji zaudēs popularitāti. Lai padarītu šo statistiku pilnīgu, mēs piebildīsim, ka automašīnas ar alternatīvu dzinēju izvēlas tikai 5,2% pircēju primārajā tirgū.

Arvien vairāk dīzeļdzinēju automašīnas Itālijā

Runājot par dīzeļdzinējiem, ir vērts atzīmēt, ka ne visas Rietumeiropas valstis liecina par jaunu dīzeļdzinēju transportlīdzekļu īpatsvara samazināšanos transportlīdzekļu reģistrācijā. Itālijā tas pieauga no 54,7% līdz 56,2%, Dānijā no 35,2% līdz 35,9%, bet Nīderlandē – no 17,6% līdz 17,8%. Pārējās 12 valstīs, kuras pētījuma autors kvalificēja kā Rietumeiropu, tomēr vērojams kritums:

  • Austrija – no 57,3% līdz 51,1%;
  • Beļģija – no 51,2% līdz 46,2%;
  • Somija – no 33,9% līdz 32,9%;
  • Francija – no 52,8% līdz 47,9%;
  • Vācija – no 46,8% līdz 41,2%;
  • Grieķija – no 54% līdz 44,4%;
  • Īrija – no 70,4% līdz 66%;
  • Luksemburga – no 63,5% līdz 53,2%;
  • Portugāle – no 63,5% līdz 61,4%;
  • Spānija – no 57% līdz 50%;
  • Zviedrija – no 53,4% līdz 51,5%;
  • Lielbritānija – no 47,9% līdz 43,8%.

Analizējot iepriekšminēto sarakstu, nav grūti pamanīt, ka ne katrs dīzeļdzinēju transportlīdzekļu īpatsvars jauno transportlīdzekļu reģistrācijā norāda uz dīzeļdzinēju popularitātes mazināšanos. 7 no 15 Rietumeiropas valstīs no visām reģistrētajām jaunajām automašīnām joprojām tiek reģistrētas vismaz 50% automašīnas ar dīzeļdzinēju! Tā ir Itālija, Zviedrija, Spānija, Portugāle, Luksemburga, Īrija un Austrija.

Dīzeļdzinēju automašīnas kļūst par pagātnes lietu? Ne gluži

Var viegli teikt, ka diez vai drīz dīzeļdzinēji zaudēs popularitāti. Pat ja dažu gadu laikā saglabāsies vairāku procentu kritums, transportlīdzekļi ar dīzeļdzinējiem joprojām veido lielu daļu jauno transportlīdzekļu reģistrācijā. Nemaz nerunājot par to, ka dīzeļdzinēju popularitātē jau iepriekš ir bijušas ievērojamas svārstības. 2009. gadā jaunās dīzeļdzinēju automašīnas veidoja 45,9% no jauno automašīnu tirgus Rietumeiropā, bet 2008. gadā tie bija 52,7%. Popularitāte, ko dīzeļdzinēji zaudēja 2009. gadā, tika atgūta 2010. gadā (51,8%) un 2011.-2012. gadā (55,7%, 55,2%). Iespējams, ka dīzeļdzinēju konkurenti pāragri priecājas par 2017. gada pirmajā pusē reģistrēto jauno automašīnu statistikas datiem. Iespējams, ka gada otrajā pusē šī tendence mainīsies, un šis būs kārtējais gads, kad automašīnas ar dīzeļdzinēju gūs pārsvaru pār automašīnām ar cita veida dzinējiem.

 

Summa komentāri: 2

Leave a Reply

Your email address will not be published.

  1. john

    lietderības koeficients, un tātad, patēriņš, ir saistīts ar kompresijas pakāpi, priekš iekšdedzes dzinējiem.
    tad kādā veidā otto dzinējs var tuvoties dīzeļa ekonomiskumam, ja viņa kompresijas pakāpe ir gandrīz 2x mazāka, kā dīzeļiem?

  2. Aa

    tikai Anglijā jau likumdošanā ievieš aizliegumu dīzeļdzinēju izmantošanā! pisec traktoriem!