
Vai vajadzētu izvairīties no automašīnām ar lielu nobraukumu?
Daudzi cilvēki, kas vēlas iegādāties lietotu automašīnu, bieži vien neizvēlas potenciāli interesantu piedāvājumu tieši lielā nobraukuma dēļ. Vai mazs nobraukums lietotai automašīnai garantē to, ka tā ir labā tehniskā stāvoklī un vai vajadzētu izvairīties no automašīnām ar lielu nobraukumu?
Nav noslēpums, ka daudzas lietotas automašīnas Latvijas tirgū ir ar koriģētiem odometra rādījumiem. Neskatoties uz to, ka daudzi pārdevēji ir godīgi, situācija tirgū spēlē par labu krāpniekiem. Iemesls ir vienkāršs – pircēji vēlas maksāt zemāko iespējamo cenu par automašīnu ar zemāko nobraukumu, cerot uz labu tehnisko stāvokli un retākiem servisa apmeklējumiem ilgtermiņā. Vai šāda domāšana atmaksājas?
Kāda ir atšķirība braucot pilsētā un ārpus tās? Kā noteikt kur auto tika izmantots?
Sāksim ar to, ka automašīnām ir dažādi nobraukumi. Optimālie nosacījumi, lai saudzīgi izmantotu automašīnu, ir gari un monotoni braucieni. Salīdzinot garos braucienus ar izbraucieniem pilsētas vidē, garos braucienos motors tiek iedarbināts daudz retāk un laiks, cik ilgi automašīna brauc neuzsilusi, arī ir salīdzinoši mazāks. Papildus tam, garos braucienos arī ātrumi tiek pārslēgti daudz retāk, kas nodrošina to, ka sajūgs darbosies ilgāk. Līdzīgi samazinās arī nepieciešamo pagriezienu skaits, kas saudzē automašīnas riteņus, gultņus un pārējo rites sistēmu. Analizējot lietotu automašīnu, parasti nav iespējams pārbaudīt kā braucis tās iepriekšējais īpašnieks. Automašīnas ar lielu nobraukumu, piemēram, virs 300 tūkstošiem km, bieži vien ir labi koptas. Tieši šī iemesla dēļ ir svarīgi izpētīt automašīnas apkopju un servisu vēsturi. Var izrādīties, ka automašīnai ar lielu nobraukumu, ir bijušas vairākas servisa apkopes, kurās ir salabotas un mainītas svarīgas un dārgas detaļas, kas to padara pievilcīgāku par automašīnu ar mazu nobraukumu, kurai tas viss vēl ir priekšā. Protams, mehāniskais stāvoklis ir tikai viens no aspektiem, kam jāpievērš uzmanība. Liels nobraukums ārpus pilsētas parasti aiz sevis atstāj vairākas šķembas un nelielus skrāpējumus mašīnas priekšpusē, savukārt intensīvai automašīnas izmantošanai pilsētvidē raksturīgas nolietojušās durvju eņģes, iegrimis šofera sēdeklis vai nolietots automašīnas stūres apvalks un ātrumu pārslēdzēja kloķis.
Vai zems nobraukums nozīmē, ka auto nebūs jāremontē?
Protams, zems nobraukums ne vienmēr nozīmē to, ka nebūs vajadzīgi dārgi remonti un, ka automašīnu lietojot nesaskarsies ar problēmām. Viena no svarīgākajām lietām, kurai vajadzētu pievērs uzmanību, ir tas, cik bieži ir mainīti šķidrumi. Tas, ka automašīna nobraukusi tikai 2-3 tūkstošus km gadā, nenozīmē, ka tai nevajag mainīt eļļu. Un diemžēl vairāki automašīnu īpašnieki to ir piemirsuši. Rezultātā, izpētot apkopes un servisa grāmatiņas vēsturi, var izrādīties, ka eļļa ir tikusi mainīta tikai ik pēc pāris gadiem.
Kā pārliecināties par vēsturi un vai tas ir droši?
Katrā gadījumā vissvarīgākā lieta (un diemžēl, vissarežģītākā) ir pilna automašīnas tehniskā stāvokļa un servisa apkopju vēstures pārbaude. Ja automašīnai veikta apkope pie autorizētiem servisiem, tas nesagādās problēmas. Viss kļūst sarežģītāk, ja mēs nevaram uzticēties automašīnas apkopes vēstures dokumentiem – pārdevēji kļūst aiz vien prasmīgāki servisa dokumentu viltošanā. Viens no potenciāli aizdomīgiem signāliem ir tas, ka uzlīmes, paraksti un rokraksts visos dokumentos ir vienāds. Mūsdienās ir viegli uzķerties uz koriģētiem odometra rādījumiem – it īpaši cilvēkiem, kuri pērk “ar acīm”. Tīra automašīna, smaržīgs salons, spīdīga krāsa un nomazgāts motors var būt viltīgs triks. Populārs veids, kā uzlabot automašīnas vizuālo stāvokli, ir nomainīt automašīnas stūri un ielikt jaunu ādas salonu – tādos gadījumos iemesls tam bieži vien ir tas, ka automašīna ir bijusi ļoti nolietota – tādus faktus noteikti vērts salīdzināt ar odometra rādījumiem.
Kā labāk rīkoties pirms auto iegādes?
Viena no efektīvākajām lietām, pirms automašīnas iegādes, ir pārbaude autorizētā servisā, kuru mēs paši izvēlamies, nevis pārdevējs. Ja pārdevējs nepiekrīt šādai pārbaudei, tad labāk šo piedāvājumu aizmirst. Šāds ieguldījums noteikti atmaksāsies ilgtermiņā, jo tas var pasargāt mūs no vēl lielākām izmaksām remontos un sniegs mums ļoti godīgu automašīnas tehniskā stāvokļa apskatu.
Nav universālas atbildes uz to, vai lietota automašīna ar zemu nobraukumu ir labāka. Abos gadījumos var iegādāties labu, vai arī nolietotu automašīnu, kurai vajadzēs papildus servisa apkopes un dārgus remontus. Viens ir skaidrs – vienmēr vajadzētu pārbaudīt pārdevēja sniegtās informācijas patiesumu, un ja rodas kādas šaubas – nebaidīties lūgt padomu profesionāļiem.