Padomi
šasija viendaļīga divdaļīga

Viendaļīgās un divdaļīgās šasijas konstrukcija: Kāda ir atšķirība?

Pievienoja 3 October 2017

Pēdējo desmit gadu laikā vidēja lieluma krosoveri, piemēram, Ford Explorer, ir pārgājuši no divdaļīgās šasijas konstrukcijas uz viendaļīgo. Izņemot dažus modeļus, piemēram, Jeep Wrangler un Toyota 4Runner, vienīgās automašīnas ar divdaļīgu šasijas konstrukciju ir pikapi un daži lielie apvidus auto, kuriem ir šī kravas automašīnas tipa konstrukcija. Gandrīz visas pārējās automašīnas tiek ražotas ar viendaļīgu šasijas konstrukciju.

Tomēr pagājušajā gadā tas sāka mainīties. Ir pieaugusi interese par pikapiem ar viendaļīgu šasijas konstrukciju. 2017. gada Honda Ridgeline, ņemot vērā, ka tai ir viendaļīga šasijas konstrukcija,  kļuva par gada kravas automašīnu Ziemeļamerikā. Pavisam nesen Hyundai apstiprināja, ka tuvākajā nākotnē tā uzsāks ražot savu viendaļīgās šasijas pikapu. Bet tajā pašā laikā arī automašīnas ar divdaļīgo šasijas konstrukciju iegūst jaunu interesi, un līdz 2020. gadam tiks prezentēti trīs jauni auto ar šo konstrukciju: mazs pikaps, kas tiks veidots uz Wrangler bāzes, nākamās paaudzes Ford Bronco krosovers un Ford Ranger vidēja lieluma pikaps.

Ņemot vērā viendaļīgās šasijas automašīnu panākumus kravas automašīnu kategorijā, kā arī divdaļīgās šasijas automašīnu popularitātes pieaugumu, aplūkosim kāda ir atšķirība starp šiem šasijas veidiem.

 

Divdaļīga šasija

Divdaļīga šasija

 

Divdaļīgā šasijas konstrukcija (kabīne uz rāmja)

 

Kravas automašīnu divdaļīgās šasijas ražošanas metode “kabīne uz rāmja” tiek dēvēta vienkārša iemesla dēļ. Būtībā šis process sākas ar pamata rāmi, kuram virsū uzstāda kabīni. Šāda veida pikapu ražošanā, kravas kaste uz rāmja tiek uzstādīta atsevišķi no kabīnes. Ja pavērosiet automašīnu no sāna, jūs varēsiet redzēt, kur tieši beidzas kabīne, un kur sākas kravas kaste.

Pievēršoties pašam rāmim, tas parasti sastāv no divām augstas izturības tērauda sliedēm, kuras savieno īsāki tērauda šķērssavienojumi. Šādus rāmjus bieži sauc par “kāpņu tipa” rāmjiem.

Šis izturīgais pamats ir svarīgs smagumu vilkšanai un vešanai, un tas ir spējīgs izvairīties no savērpšanās riska. Tā ir liela priekšrocība bezceļu braukšanai cauri upēm, pāri lieliem akmeņiem vai nogāztiem kokiem vai pa citām nevienmērīga reljefa virsmām. Tomēr uz ceļa automašīnai ar divdaļīgu virsbūvi ir lielāks degvielas patēriņš, ņemot vērā, ka šāda veida konstrukcija ir smagāka. Arī automašīnas stingrība, kas bija tik noderīga bezceļos, rada ievērojami cietāku un mazāk komfortablu braucienu pa vienmērīgu ceļu, it īpaši, ja uz tā ir bedres vai izciļņi. Pastāv arī iemesls uzskatīt, ka divdaļīgā šasija nav tik droša kā viendaļīgā. Veiktie pētījumi norāda, ka krosoveriem ar viendaļīgu šasiju ir mazāks nāves risks, salīdzinot ar divdaļīgu šasiju krosoveriem.

 

Viendaļīga šasija

Viendaļīga šasija

 

Viendaļīga šasijas konstrukcija (mūsdienu šasijas veids)

Šādam šasijas veidam, atšķirībā no divdaļīgās šasijas, kabīne un rāmis ir viena konstrukcija. Lai būtu precīzi, viendaļīgās šasijas struktūru, faktiski veido atsevišķas daļas. Kā viens no piemēriem, Cadillac CT6 šasija sastāv no 13 dažādiem materiāliem, kas savā starpā ir sametināti, saskrūvēti, sakniedēti un salīmēti.

Galvenais ieguvums ir tas, ka ne visa šasija ir jāveido no smaga tērauda. Faktiski, tā kā automobiļu ražotāji turpina samazināt transportlīdzekļa masu un uzlabot efektivitāti un veiktspēju, viņi arī ievieš konstrukcijas, kas izgatavotas no viegliem materiāliem, piemēram, alumīnija un oglekļa šķiedras. Šāda veida inovācijas padara automašīnu vieglāku, nesamazinot tās izturību un drošību. Šādas konstrukcijas tiek veidotas ar speciālām bīstamības zonām, kas ir speciāli nostiprinātas, lai pasargātu pasažierus salonā. Līdz ar priekšrocībām, kas saistītas ar svaru, degvielas patēriņa efektivitāti, drošību un veiktspēju, viendaļīgās šasijas transportlīdzekļi ir ieguvuši papildu impulsu no datorizētās projektēšanas un inženierijas izaugsmes. Agrīnās dienās jaunas kabīnes uzstādīšana uz jau iepriekš izgatavota rāmja bija vienkāršākais veids, kā izgatavot “jaunu” transportlīdzekli. Mūsdienās tehnoloģijas ir attīstījušās līdz tādam līmenim, ka, projektējot automašīnu, mums vairs nav jāmin, kā būs labāk – vis ir aprēķināts un izpētīts, samazinot vajadzību pēc neskaitāmiem automašīnu testiem un eksperimentiem.

Summa komentāri: 0

Leave a Reply

Your email address will not be published.