Man ir auto

Vai ar vissezonas riepām ir droši braukt ziemā?

Pievienoja 23 decembris 2019

Ziema ir klāt un kārtējo reizi daudzus autobraucējus ir pārsteigusi nesagatavotus. Nebija laika, sniegs jau tāpat nebūs un daudzi citi attaisnojumi ir bezspēcīgi likuma priekšā – no 1. decembra līdz 1. martam visiem automobiļiem, kuru pilna masa nepārsniedz 3,5 tonnas, ir jābūt aprīkotiem ar ziemas riepām. Obligātā riepu maiņa gan neattiecas uz automobiļiem ar vissezonas riepām.

Vai ar vissezonas riepām ir droši braukt ziemā? Atbilde, gluži kā pašas riepas, kas ir derīgas gan ziemā, gan arī vasarā, ir kaut kur pa vidu. Riepu ražotāji ir specializējušies divos virzienos – vasaras un ziemas riepās. Taču ir valstis, kurās teorētiski ziema iestājas, taču ilgstoša sniega sega un ledus neveidojas.

Pēc Latvijas likumdošanas sanāk, ka ar vissezonas riepām ziemas apstākļos drīkst braukt un sodu neviens neizrakstīs, taču protektors nav īsti piemērots sniegam un apledojušiem ceļiem. Tas, protams, pamatīgi ietekmē saķeri ar ceļa virsmu, no kā cieš gan bremzēšanas ceļa garums, gan arī automobiļa vadāmība.

Kas ir vissezonas riepas?

Reti kurš universālais produkts patiešām pilda visas funkcijas vienlīdz labi. Uz šo produktu kategoriju var attiecināt visiem labi zināmo teicienu: “Kas der visam, neder nekam”. Lai arī vasaras mēnešos ar vissezonas riepām lielu atšķirību nejutīsiet, uz apsnigušiem ceļiem starpība būs ievērojama.

Par to vai riepas ir vissezonas informēs īpaši marķējumi sānu malās. Uz šādām riepām atradīsiet kādu no šiem apzīmējumiem:

  • „All Season” (visas sezonas)
  • „4S” (četras sezonas)
  • “Tout Terrain” (visi segumi)
  • “AW” (Any weather – jebkurš gadalaiks)

Tikai šādas riepas var tikt uzskatītas par vissezonas.

M+S nav ziemas riepas!

MS-riepas-autodna

Daudzi uzskata, ka riepas ar marķējumu M+S ir vissezonas, taču tā  tas nav. Apzīmējums M+S (Mud + Snow dubļi un sniegs) tiek lietots lielam skaitam apvidus automašīnu riepām, taču daudzi ražotāji lieto šo apzīmējumu arī vasaras gumijai.

Šādas riepas nav domātas lietošanai visa gada garumā, jo tās pārsvarā tiek ražotas reģionos ar visai siltu klimatu un nevar pilnvērtīgi veikt savas funkcijas Latvijas platuma grādos. Ja ir tikai M+S un nav kāds no iepriekš minētajiem marķējumiem – All Season, 4S, Tout Terrain, AW, tad no 1. decembra līdz 1. martam ar tādām Latvijā nedrīkst braukt! Apskati, kurās Eiropas valstīs vēl ziemas riepas ir obligātas

Lasiet vēl:

Kāds ir minimālais protektora dziļums vissezonas riepām?

Uz vissezonas riepām attiecas tie paši noteikumi, kas uz ziemas riepām. Ja vasarā minimālais protektora dziļums ir 1,6 mm, tad ziemā tam ir jābūt vismaz 4 mm. Taču ņemot vērā, ka runa ir par vissezonas riepām, tad ziemā ar 4 mm pa apsnigušu ceļu būs ļoti švaki.

Jāņem vērā, ka vienam auto nedrīkst vienlaikus būt radžotas un neradžotas riepas. Tāpat uzmanība jāpievērš riepu vecumam – nav ieteicams izmantot riepas, kas vecākas par 5-6 gadiem, jo braucot gan nodilst protektors, gan laika gaitā riepu gumija zaudē savas īpašības.

Šosezon Ceļu policija pievērš īpašu uzmanību riepu protektora dziļumam. Ja automobilis joprojām nav aprīkots ar ziemas sezonai atbilstošām riepām, kurām ir vismaz 4 mm protektors, tad līdzās soda kvītij tiks liegta dalība ceļu satiksmē, anulējot tehniskās apskates uzlīmi (anulē tehnisko apskati, ja protektora dziļums zem 1.6mm), kā arī tiks noņemti automašīnas numura zīmes.

Rezumējums

Lai arī riepu ražotājs ir veltījis lielas pūles un resursus, lai izpatiktu visiem gadalaikiem, vissezonas riepas nav piemērotas Latvijas ziemas apstākļiem. Lai arī pēc likuma ar tām drīkst pārvietoties pa valsts ceļiem, tās kapitulēs sniega un ledus priekšā.

Pat ja jums ir pilnpiedziņas automobilis un pārvietojaties tikai un vienīgi pa pilsētu, tās nespēs pietiekoši labi tikt galā ar sniega, ledus un sāls šļuru.

Summa komentāri: 3

Atbildēt

Jūsu e-pasta adrese netiks publicēta.