
Volkswagen emisiju skandāls: jaunas automašīnas kā kompensācija?
Jau pagājuši divi gadi, kopš zinātnieki no Rietumvirdžīnijas Universitātes publiski atklāja neapšaubāmus pierādījumus, ka Volkswagen kompānija vilto izplūdes gāzu emisiju datus. Šis skandāls ļoti ātri nokļuva pasaules uzmanības centrā. Strīdi un tiesas prāvas starp piekrāptiem klientiem un kompāniju vēl joprojām turpinās. Un vairākos gadījumos šie strīdi nebeidzas par labu klientiem. Tas viss iespējams pavisam drīz mainīsies, pateicoties konkrētam tiesas lēmumam.
Kā sākās Volkswagen emisiju skandāls?
2015. gadā Amerikāņu zinātnieki veica vienkāršus emisiju testus VW Jetta un VW Passat automašīnām. Tā nebija parasta laboratoriskā izpēte. Protams, zinātnieki vispirms pārbaudīja automašīnas laboratorijā, taču pēc tam viņi šos pašus rezultātus verificēja arī standarta braukšanas apstākļos Los Andželosā, San Francisko un Sietlā.
Sākumā zinātnieki nespēja noticēt tam, ko viņi redzēja datoru ekrānos. Tās pašas automašīnas, kuras bija uzrādījušas lieliskus emisiju testa rezultātus laboratorijā, radīja daudz vairāk kaitīgās ķimikālijas testa braucienos pilsētvidē nekā lielās kravas automašīnas ar papildus piekabi! Zinātnieki bija pārliecināti, ka automašīnās vienkārši radusies kāda tehniska kļūda. Viņi nevēlējās ticēt, ka viens no lielākajiem autoražotājiem patiešām krāptos un ka „tirais dīzelis”, ko Volkswagen izmantoja, lai sacenstos ar Toyota hibrīdu automašīnām, patiesībā ir milzīga krāpšanas shēma.
Drīz vien izrādījās, ka visneticamākais scenārijs tomēr ir patiess. VW korporācija masveidā ieinstalēja īpašu programmatūru savās automašīnās. Tās uzdevums bija mainīt automašīnas parametrus tā, lai laboratorijas apstākļos tās darbotos nevainojami un to izplūdes gāzu emisijas patiešām uzrādītos videi draudzīgas. Savukārt, izbraucot no laboratorijas, automašīnas programmatūra izlabotu dzinēja parametrus, lai sniegtu optimālo automašīnu performanci un degvielas patēriņu, ignorējot izplūdes gāzu emisijas.
Situāciju traģiskāku padarīja fakts, ka emisiju skandāls pārklāja visas automašīnas, ko ražo Volkswagen, tai skaitā Skoda, Seat, Audi un Porsche. Kas nozīmē, ka arī luksusa auto klases klienti tika piekrāpti, kuri parasti bija gatavi maksāt vairāk vien par to, ka automašīnas nāca no kvalitatīvu automašīnu lielvalsts – Vācijas. Papildus tam, šī krāpšanās shēma izrādījās vēl lielāka, jo tajā bija iesaistītas visas automašīnas, kuras tika saražotas laika posmā no 2009. līdz 2015. gadam – tātad veseliem 6 gadiem.
Emisiju skandāls un Volkswagen bez izteiktām sekām?
Kad šis skandāls nonāca publikas priekšā, vairāki speciālisti paredzēja milzīgas problēmas Volkswagen korporācijai, neatmetot pat bankrota iespējamību. Taču, dzīve tomēr izrādījās daudz jaukāka Vācijas kompānijai.
Pirmkārt, pateicoties 10,31 miljoniem pārdotu automašīnu 2016. gadā, VW pirmo reizi vēsturē kļuva par pasaules lielāko autoražotāju. 2017. gadā VW turpināja palielināt savus pārdošanas apjomus līdz pat 10,74 miljoniem automašīnu, kas kompānijai ļāva saglabāt prestižo titulu.
Otrkārt, kompānija palika neskarta Eiropā. Tai nebija jāizmaksā masīvas kompensācijas un lielākā daļa no kompānijas valdes pārstāvjiem vēl joprojām nav pavadījuši pat vienu dienu cietumā.
Kompānija saskārās ar nopietnākām sekām tikai ASV. Tieši ASV tiesu sistēma ir ļoti pieredzējusi milzīgu korporāciju sodīšanā. Papildus tam, tiesu sistēmas regulācijas Amerikas Savienotajās Valstīs ir daudz draudzīgākas klientiem. Protams, nevar ignorēt arī faktu, ka milzīgi sodi Volkswagen kompānijai bija izdevīgi arī Amerikāņu automašīnu ražotājiem, kuri bija sākuši zaudēt savu tirgu Vācijas autoražotājam.
Rezultātā, Volkswagen samaksāja Amerikāņu klientiem 30 miljardus ASV dolāru kompensācijās. Olivers Šmits, kurš bija atbildīgs par VW kompānijas un Amerikas vides aizsargāšanas amatpersonu komunikāciju un līgumsaistībām, tika ieslodzīts cietumā uz 7 gadiem. Papildus tam, kompānijas inženieris Liangs saņēma 40 mēnešus ilgu cietumsodu. Abiem darbiniekiem vienkārši nepaveicās, jo viņi strādāja VW kompānijā ASV teritorijā. Amerikas tieslietu sistēma vēlējās notiesāt vairākas privātpersonas, taču viņi strādāja Volkswagen Vācijā. Un Vācija neizdot individuāļus ārpus Eiropas Savienības.
Emisiju skandāls Latvijā
Baltijas valstīs, tostarp arī Latvijā, Audi un Volkswagen marku pārstāvji veikuši koriģējošus pasākumus EA189 (rūpnīcas indekss) tipa dīzeļdzinējiem, informēja šo auto marku importētājs “Moller Baltic Import”.
Latvijā šādu VW, Audi un Skoda auto, kas pirmo reizi pārdoti mūsu valstī, ir aptuveni 7000. Vēl ļoti daudz šādu auto varētu būt nonākuši Latvijā caur otrreizējo tirgu no citām ES valstīm. Klientu ērtībām ir izveidota īpaša tīmekļa vietne, kur visi VW un Audi klienti var paši pārliecināties, vai viņu automobili skārusi dīzeļdzinēju problēma. Vietnē recall.volkswagen.lv un recall.audi.lv ir iespējams ievadīt automobiļa identifikācijas numuru, lai iegūtu precīzu informāciju.
Dzinēju vadības bloka pārprogrammēšana notiek pakāpeniski pēc automašīnu markām, un tas notiek pēc brīvprātības principiem. VW uzsver, ka izmaiņas nekādā veidā neietekmējot degvielas patēriņu. Nav arī saņemtas sūdzības no patērētājiem, ka pēc remonta pasliktinātos degvielas patēriņa vai motora jaudas rādītāji.
Latvijas Patērētāju tiesību aizsardzības centrā atzina, ka neplāno sodīt Volkswagen, jo uzņēmums nodrošina patērētājiem bezmaksas dzinēju remontu.