
Volvo no Skandināvijas – neuzraujies uz takša ar lielu nobraukumu
Takšiem ir grūta dzīve – ar tiem parasti nobrauc ievērojami lielākus attālumus, panelis tiek nokrauts ar dažādām elektroierīcēm un tie tiek darbināti pēc iespējas ilgāk. Taksometrs ir komerciāls transportlīdzeklis un tā vadītāja personīgā darba vieta. Kādēļ Volvo no Skandināvijas būtu jāuzmanās visvairāk? Kas padara šos auto tik iecienītus taksistu vidū?
Mūsu autoDNA atskaitēs ir regulāri atrodami Volvo ar klasiskajiem 250 – 300 tūkstošiem kilometru, kuriem patiesībā ir vismaz 600 – 700 tūkstoši kilometru liels nobraukums. Volvo ciešā saikne ar taksometriem ir meklējama teju 100 gadu senā pagātnē.
Speciāli taksometru modeļi

Volvo ienākšana taksometru tirgū faktiski sākās 1929. gadā, ieviešot savu pirmo sešu cilindru modeli PV651, kuru taksometru operatori jau no paša sākuma uzskatīja par pievilcīgu. Vēloties īpaši rūpēties par taksometru operatoru vajadzībām, Volvo sekoja PV651 veiksmes stāstam ar diviem speciāli izgatavotiem taksometru modeļiem – TR671 un TR672.
Burti TR (atvasināti no zviedru valodas “trafikvagn”) tika rezervēti Volvo agrīnajiem taksometru modeļiem. Pirmais cipars (vismaz 6. sērijās) attiecās uz cilindru skaitu, otrais (7) norādīja, ka automašīna ir septiņvietīga, bet pēdējais cipars ir versijas identifikators. TR modeļiem bija garāka riteņu bāze nekā PV650 un PV651. Tas deva papildus vietu salonā, sevišķi ņemot vērā to, ka bagāža tika novietota uz speciāla režģa automašīnas ārpusē.
Ņemot vērā tā laika tirgu, TR modeļi tika labi pārdoti, un tie tika pastāvīgi pilnveidoti pagājušā gadsimta 30. gadu pirmajā pusē. TR671 un 672 aizstāja virkne jaunu TR modeļu: TR673, 674, 675, 676, 677, 678 un visbeidzot TR679. TR6 sērija tika aizstāta ar TR7 sēriju 1935. gadā. Tai bija vēl garāka riteņu bāze un nedaudz jaudīgš dzinējs.
Četras šī modeļa versijas – no TR701 līdz TR704 – tika ražotas no 1935. līdz 1937. gadam. 1938. gadā Volvo atteicās no taksometru TR prefiksa un ieviesa daudz modernāka izskata PV801 un 802.
Mehāniski PV800 sērijas taksometri bija ļoti līdzīgi viņu priekšgājējiem, taču korpuss bija jauns. Tika domāts arī par pasažieru bagāžu un beidzot tā tika uzglabāta salona iekšpusē – bagāžniekā. Riteņu garenbāze joprojām bija 325 cm, taču salonā vieta bija 8 pasažieriem. 3,7 litru sešu cilindru motors piegādāja teju 90 ZS jaudu un izrādījās ārkārtīgi izturīgs.
Šai taksometra sērijai bija jāpaliek ražošanā gandrīz desmit gadus. Līdz PV800 / 820 taksometru sērijas pārtraukšanai 1948. gadā, kad iznāca jaunais PV60 un spēja apmierināt taksometru operatoru vēlmi pēc jauna un ietilpīga Volvo modeļa, kas pielāgots taksometra vajadzībām.
Takšu karalis PV831

Nākamais modelis, kuru Volvo speciāli izveidoja taksometru tirgum, bija 1950. gada PV831 un tas ātri vien kļuva par Zviedrijas pazīstamāko pēckara Volvo taksometru. Pēckara amerikāņu stila ietekmē tā korpuss joprojām bija pietiekami liels septiņiem līdz astoņiem pasažieriem.
Volvo sāka arī PV831 luksusa “civilo” versiju un tas bija paredzēts kā šofera vadīta automašīna uzņēmuma vadītājiem. Tā ļoti plašais un ērtais interjers tika aprīkots ar ekskluzīvu vilnas audumu, tajā bija mīksti paklāji un vairākas cigāru šķiltavas (šī perioda luksusa automašīnās tās nekad netika dēvētas par cigarešu šķiltavām).
Lasiet vēl:
- Pazīmes, kas liecina, ka automašīnai ir notīts nobraukums
- Pirkt vai nepirkt auto, kam ir liels nobraukums?
- Viltota automašīnas servisa grāmata. 8 sarkanie karogi apkopes vēsturē
Īsa prombūtne no taksometru tirgus

1956. gadā palaistajai Volvo 120 sērijai (Volvo Amazon) nebija pietiekami liela salona, lai tā atbilstu vairumam taksometru operatoru. Pat ja tā, daži tika izmantoti kā taksometri, piemēram, Šveicē. Izturīgie vecie PV800 sērijas taksometri tikmēr turpināja darboties. Praktiski neiznīcināmi un daži vēl bija atrodami ikdienas lietošanai kā taksometri vēl 70. gados.
Uzņēmuma atkārtotai ienākšanai taksometru tirgū bija jāgaida līdz Volvo 144 izlaišanai 1966. gadā. Jaunais četrdurvju modelis to lieliski izmantoja kā taksometru. Masīvie septiņu vai astoņu sēdvietu taksometri, protams, līdz šim bija pagātne. Laiki bija mainījušies, un četru pasažieru sēdvietas bija kļuvušas par normu taksometru biznesā. Kāju vietu nebija tāda pati kā vecajā PV831, taču bagāžniekā noteikti bija vairāk vietas bagāžai.
Benzīns, dīzeļdegviela un biogāze
Kopš Volvo 144 parādīšanās Volvo Car Corporation ir spējusi taksometru operatoriem piedāvāt īpašas četru vai piecu durvju taksometru versijas. No 200., 700. un 900. sērijas līdz Volvo 850, S70, V70, S80 un pavisam nesen arī ar Volvo XC90.
Dīzeļdegvielas opcijas ienākšana 1979. gadā deva Volvo taksometru operatoriem vēl lielāku izvēli. Kopš tā laika dīzeļdegviela ir progresējusi ļoti strauji, un šodien vairāk nekā pusei visu Eiropā pārdoto Volvo ir dīzeļdzinēji. Kopš 1996. gada Volvo Bi-Fuel modeļi atvēra jaunas degvielas alternatīvas, piemēram, SDG un biogāze.
Volvo taksometru nodaļa

Volvo taksometrus piegādā Volvo Car Special Vehicles, kas ir Volvo Car Corporation nodaļa. Katru gadu šādā veidā tiek pārdoti aptuveni 2 000 taksometri. Zviedrijas un citu Skandināvijas valstu tirgus ir lielākais Volvo taksometru tirgus, taču tos eksportē arī uz kontinentālo Eiropu un ārpus tās.
Jaunie un vecie Volvo taksometri tiek izmantoti daudzās pasaules valstīs. Starp eksotiskākām vietām var minēt Phenjanu, Ziemeļkorejā, kur daudzi Volvo 144 taksometri, no 70. gadu sākuma, joprojām turpina darboties.
Volvo no Skandināvijas – nobraukuma karalis
Atkarībā no uzņēmējdarbības veida taksometrs katru gadu var nobraukt no 150 000 līdz 200 000 kilometru – tas ir gandrīz piecas reizes apkārt pasaulei. Piemēram, Zviedrijas ziemeļos, Norvēģijā un Somijā, kur ir mazs iedzīvotāju blīvums, taksometri veic vēl lielākus attālumus.
Skandināvijas tirgū automašīnas ar 500 000 tūkstošu kilometru nobraukumu ir ierasta parādība. Saprotams, ka auto ar šādu nobraukumu un ekspluatāciju agrāk vai vēlāk būs jāpārdod. Lai cik rūpīgi taksis netiktu kopts, dzinējs un ātrumkārba tanī būs krietni nolietota.
Volvo ir viens no retajiem Skandināvijas autoražotājiem, kas nepārprotami ir iemantojis šo valstu lojalitāti. Taču ikvienam ir skaidrs, ka taksometru operatori automobiļus izvēlas ne jau patriotisma dzīti.
Volvo ir sen izpelnījies uzticama auto titulu, taču, ja apsverat iespēju arī sev iegādāties šādu auto, tad ir vairākas pazīmes, kas liecina, ka tas iepriekš ir bijis taksometrs. Esiet piesardzīgi, pērkot, Volvo no Skandināvijas, jo bieži vien tie pirms tam bija taksometri ar krietni lielāku nobraukumu nekā sludinājumā norādīts.