
Ziemas riepas jau no novembra sākuma, tehniskā apskate – divreiz gadā?
Visdrīzākais, ka šoferīšus Latvijā jau drīzā nākotnē sagaida jaunas prasības, lai varētu sēsties pie sava spēkrata stūres. Par jaunajiem iespējamajiem soļiem Ceļu satiksmes drošības padomes pārstāvji sprieda ar šīs nozares dažādiem ekspertiem. Īpaša uzmanība ir jautājumam par to, vai ziemas riepas būs jāsāk lietot krietni agrāk nekā šobrīd. Arī cīņa ar dzērājšoferiem būs vēl bargāka. Un, kas vēl būtiski, krietni vairāk uzmanību pievērsīs kravas automašīnām un to vadītājiem. Šādi jauninājumi tiek plānoti ar mērķi, lai liktu autovadītājiem vairāk rūpēties par drošību uz ceļiem gan tehniskā, gan arī veselības stāvokļa ziņā.
Satiksmes ministrijas pārraudzībā esošā padome nule kā rīkotajā domnīcas saietā ieskicēja vairākus ne vien kā iespējamus, bet faktiski jau kā reālus jauninājumus. Kādēļ? Gan padome, gan eksperti bija vienprātīgi, ka nepieciešamas stingrākas prasības, lai tādējādi būtiski samazinātu ceļu satiksmes negadījumus ar traģiskām sekām, mazinātu autovadītāju bezkaunību un prasītu stingrāku atbildību.
Lasi vēl: Biežākās un smagākās ceļu satiksmes negadījumu traumas
Nepieļaut vasaras riepu izmantošanu ziemā
Liela problēma, par ko ir rakstījis autoDNA, arvien ir autovadītāju vīzdegunīgā un paviršā attieksme pret ziemas riepu lietošanu. Lai gan ar 1. decembri ziemas riepām jābūt visiem spēkratiem, tomēr ir tādi pārgalvīgi braucēji, kuri turpina lietot vasaras riepas.
Protams, riepu komplekts maksā brangu naudu, it īpaši šobrīd, kad piedzīvojam inflācijas straujo kāpumu un cenu dramatisko pieaugumu. Lētāk iznāk lietotas ziemas riepas, taču arī ar tām ilgi nesanāks braukt – ātri nodils zem minimālajam 4 mm protektora dziļumam.
To arī ikgadējās Ceļu satiksmes drošības direkcijas veiktās bezmaksas riepu pārbaudes parāda, ka pat vēl pāris dienas pirms sezonas oficiālā sākuma šoferīši pamatīgi grēkojuši un braukuši joprojām ar neatbilstošām riepām. Īsi pirms 1. decembra neatbilstošas riepas bijušas 13% pārbaudīto auto. Kā sanāksmē uzsvēra CSDD pārstāvji, 1. decembrī 8% šie pieķertie vadītāji paliktu bez tehniskās apskates, bet vēl 5% automašīnu tiktu noņemtas arī numuru zīmes.
Lūk, ieskats CSDD un Valsts policijas datos par pārbaudēm novembra mēneša pēdējās divās dienās vien. Pierīgas un Jūrmalas apkārtnē no pārbaudītajiem 742 transportlīdzekļiem:
Tāpat arī CSDD apkopotā informācija liecina, ka līdz pat 10% transportlīdzekļu šajās dienās veikuši tehnisko apskati, kas neatbilst ziemas riepu prasībām.
CSDD šī brīža situāciju ceļu satiksmes drošības jomā ieskicē kā “satraucošu”. Lai arī pastāvīga sniega sega un apledojums lielā daļā Latvijas teritorijas jau bija vēl pirms decembra sākuma, veiktajās pārbaudēs uz ceļa katrs ceturtais līdz piektais transportlīdzeklis nebija atbildis tām prasībām, kas stājas spēkā no 1.decembra.
Ziemas riepas – jau no 1. novembra?
Jā, ļoti iespējams, ka tā tas turpmāk arī būs. Sarunu gaitā izvērsās plašas diskusijas par ziemas riepu lietošanas sākuma perioda laika mainīšu. Par to eksperti periodiski ieminējušies jau vairākkārt, it īpaši šogad.
Piemēram, Valsts policijas Galvenās kārtības policijas pārvaldes satiksmes drošības priekšnieks Juris Jančevskis sanāksmē bija īpaši strikts šajā jautājumā, norādot, ka obligātu ziemas riepu lietošanas periodam ir jāsākas agrāk nekā tas ir tagad, proti, no 1. decembra. Pēc viņa teiktā, ļoti labi būtu noteikt šo periodu no 15. novembra, bet vēl labāk, ja visiem auto jābūt ar nomainītām riepām jau no 1. novembra.
Kāds ir jūsu viedoklis jautājumā par likuma grozījumiem, kas noteiktu, ka visām automašīnām jābūt aprīkotām ar ziemas riepām no 15. novembra, iespējams, pat vēl agrāk – no 1. novembra? Mēs aicinām jūs dalīties savā viedoklī un izteikties zem raksta.
Dažādi laika apstākļi – dažādas riepu lietošanas prasības?
Par augstāk minēto iepriekš jau aktīvi aģitēja arī CSDD, taču ar būtisku atšķirību. Pēc iestādes domām, ziemas riepām jābūt uzliktām tiklīdz ir iestājušies atbilstoši laika apstākļi. Tātad, tīri teorētiski pat novembra pašā sākumā.
Saskaņā ar šādu CSDD priekšlikumu, riepām būtu jābūt nomainītām līdz ar brīdi, kad gaisa temperatūra noslīd zem -4 grādu atzīmes. CSDD Tehniskā departamenta vadītājs Jānis Liepiņš izteicās līdzīgi, un tas izriet no fakta, ka vasaras riepas ir efektīvas tikai temperatūrā, kas ir augstāka par -4 grādiem.
Un, vēl – ņemot vērā, ka visā Latvijā ir tomēr dažādi laika apstākļi, tad dažādos novados konkrētajā dienā būtu atšķirīgas prasības par ziemas riepu lietošanu. Tas gan varētu radīt lielu haosu gan no satiksmes dalībnieku puses, gan no uzraudzības.
Kā tas skars soda sankcijas?
Pagaidām vismaz skaļi nav izskanējuši konkrēti priekšlikumi par to, vai un kā varētu mainīties arī soda sankcijas, ja gadījumā tiek apturēti negodprātīgi šoferīši. Visdrīzākais, ka saglabāsies esošie noteikumi.
Ja par neatbilstošu riepu lietošanu varētu nekas nemainīties, tad dzērājšoferus sagaida vēl smagākas dienas. Tiem, kuriem “patīk” sēsties pie stūres kunga dūšā, nāksies rēķināties ar ļoti smagām sankcijām par transportlīdzekļa vadīšanu alkoholisko un citu apreibinošo vielu ietekmē. Vairāk par to padome spriedīs tuvākajā laikā.
Un vēl viens ierosinājums, kam arī ir būtisks atbalsts: proti, nepieciešams daudz stingrāk kontrolēt autovadītāju rīcību, lai nepieļautu viedtālruņu lietošanu esot pie stūres. Ja esi uz ceļa un pie stūres, visa uzmanība ir jāpievērš tikai tam, uzsvēra nozares speciālisti.
Katram 20. kravas auto anulē tehnisko apskati
Šī gada laikā CSDD kopā ar Valsts policiju pastiprināti pārbaudījušas kravas automašīnas, ņemot vērā pieaugušo avāriju skaitu, it īpaši tādas nelaimes, kas beigušās traģiski. Pārbaudēs atklājusies vēl satraucošāka tendence nekā vieglo automašīnu bezatbildīgo vadītāju vidū.
Pārbaudot vairāk nekā 2,6 tūkstošus kravas automašīnu, atklājies, ka biežākais defekts ir ne gluži riepu kvalitāte un atbilstība, bet gan… problēmas ar bremzēm! Saskaņā ar oficiālajiem datiem, šogad no pārbaudēs iekritušo autovadītāju smagajām mašīnām 5,3% jeb faktiski katrai 20. tika anulēta tehniskā apskate, bet vēl 1,4% atņemtas arī numura zīmes, liecina iestādes apkopotie dati.
“Pēdējā laikā notikušie smagie ceļu satiksmes negadījumi ar kravas auto iesaisti ir nopietns pamats izvērtēt līdzšinējo pieeju tehniskajām prasībām un automašīnu stāvokļa pārbaudēm. Ir jānosaka atbildība juridiskajām personām, ja ar neatbilstošā tehniskā stāvoklī esošu transportlīdzekli izraisīts smags ceļu satiksmes negadījums. Būtiski aspekti ir arī vadītāju psiholoģiskā noturība un kravas auto braukšanas intensitāte,” tā sanāksmē teica satiksmes ministrs Tālis Linkaits. Savukārt Juris Jančevskis norādīja, ka pēdējie smagie ceļu satiksmes negadījumi aizvien tiek analizēti – tiek pārbaudīts gan auto tehniskais stāvoklis, tostarp riepas, gan vadītāju veselības stāvoklis negadījuma brīdī.
Ministrs uzsvēra, ka ir jānosaka ierobežojumi kravas automašīnu kustībai brīvdienās.
Lai panāktu uzlabojumus, plašu atbalstu guva ierosinājums kravas automašīnām veikt tehnisko apskati divas reizes gadā. Tāpat arī veselības stāvokļa uzraudzīšanai būtu jāpievērš lielāka uzmanība, it īpaši kravas automašīnu un autobusu vadītāju vidū, kuru darba vecums ir ar lielu gadu stāžu.
Atgādinājums ne tikai aizmāršām!
Nobeigumā vēlreiz draudzīgs atgādinājums no CSDD. Tātad, ziemas riepu protektoru dziļumam (pagaidām!) no 1. decembra līdz 1. martam ir:
- minimālais dziļums 4 mm – transportlīdzekļi ar pilnu masu līdz 3500 kg (piemēram, vieglie automobiļi);
- minimālais dziļums 3 mm – autobusi;
- minimālais dziļums 2 mm – transportlīdzekļi ar pilnu masu virs 3500 kg;
- minimālais dziļums 1,6 mm – piekabes.
Ja vēlaties aprīkot auto ar radžotām riepām, tad tām ir jābūt uz visiem riteņiem, ne tikai diviem.
Vai jums patika raksts? Iespējams, jums ir kādi jautājumi vai komentāri? Mēs aicinām jūs dalīties savā viedoklī un izteikties zem raksta. Kā arī atcerieties – vienmēr pirms iegādāties automašīnu, motociklu vai pat piekabi – pārbaudi tā vēsturi ar autoDNA pēc VIN numura. VIN pārbaude ir viena no svarīgākajām lietām, kas ir jāizdara, pirms pieņemt lēmumu par lietotas automašīnas iegādi. autoDNA ar transportlīdzekļa vēstures atskaiti palīdzēs jums pieņemt informētu lēmumu.